Vědci a lékaři v boji proti černému kašli. Pro studii hledají dobrovolníky

23. 05. 202411:12
Vědci a lékaři v boji proti černému kašli. Pro studii hledají dobrovolníky
foto: Hans Štembera, PrahaIN.cz/Očkování, ilustrační foto

Nový výzkum vědců z ústavů Akademie věd a Thomayerovy nemocnice má pomoci v boji proti černému kašli. Pro výzkum tohoto onemocnění dýchacích cest hledají nyní dobrovolníky, kteří chorobu již prodělali.

Ačkoliv byl po dlouhou dobu černý kašel nemocí minulosti, letošní počty nakažených mluví o opaku. Jak vyplývá z dokumentu Státního zdravotnického ústavu (SZÚ), od začátku roku do poloviny května bylo nahlášeno již 14 832 případů černého kašle. V posledních týdnech se situace začala již stabilizovat a počty případů se pohybují nad hranicí 1 000 případů na týden. Celkem bylo v roce 2024 ohlášeno 6 úmrtí spojeného s černým kašlem.

Unikátní studie lékařů a vědců

Vědci proto nyní hledají do unikátní studie dobrovolníky mezi lidmi, kteří v nedávné době již onemocnění prodělali. Ta by mohla poté pomoci s vývojem efektivnějších vakcín, jak vyplývá z tiskové zprávy Akademie věd ČR.

„Cílem studie je charakterizovat různorodost populací imunitních buněk zapojených do odpovědi člověka na infekci původcem černého kašle. Budeme zjišťovat, jak se liší jejich zastoupení mezi nedávno infikovanými pacienty a zdravými dobrovolníky. Výsledky z této studie přispějí k lepšímu pochopení úlohy jednotlivých typů imunitních buněk během infekce. To pak může významně přispět k vývoji nové generace účinnějších vakcín proti černému kašli, které kromě záchrany životů kojenců budou také bránit šíření infekce,“ uvedl Peter Šebo, vedoucí Laboratoře molekulární biologie bakteriálních patogenů z Mikrobiologického ústavu AV ČR.

Tou nejohroženější skupinou jsou senioři a novorozenci. U neočkovaných malých dětí a kojenců může černý kašel způsobit až závažný zápal plic a ohrozit dítě na životě.

„O imunitní odpovědi na bakterii způsobující černý kašel v nosní sliznici je toho zatím známo jen velmi málo. Proto potřebujeme získat od dárců s nedávno diagnostikovaným onemocněním černým kašlem a z nenakažených kontrolních dárců imunitní buňky stěrem ze sliznice nosní dutiny. Získané buňky budeme posléze studovat pomocí nejmodernějších technik, které umožňují zkoumat identitu každé jednotlivé buňky,“ uvedl ve zprávě Ondřej Štěpánek, vedoucí Laboratoře adaptivní imunity Ústavu molekulární genetiky AV ČR.

„Studie je velmi důležitá pro pochopení, proč se přes očkování mohou adolescenti stát přenašeči infekce původcem černého kašle. Spolupráce akademických týmů s klinickým pracovištěm a praktickými lékaři může významně pomoci prohloubit poznání, jak se infekci černým kašlem bráníme. Věříme, že tyto poznatky pomohou vylepšit současné vakcíny i léčbu infekcí,“ dodává Martina Koziar Vašáková, přednostka Pneumologické kliniky 1. lékařské fakulty Univerzity Karlovy a Fakultní Thomayerovy nemocnice.

Jak se přihlásit

Do výzkumu se dobrovolníci mohou přihlásit jen za určitých podmínek. Zapsat se může osoba starší 15 let, které byl černý kašel laboratorně diagnostikován a od ukončení karantény proběhly maximálně 3 týdny, jak uvádí web Černý kašel.

„Abychom prohloubili stav současného poznání pro možné zlepšení léčby a prevence této nemoci, potřebujeme získat od dárců s nedávno diagnostikovanou nemocí imunitní buňky stěrem z dutiny nosní. Výtěr nosní dutiny speciální štětičkou připomíná odběry, které již znáte z covidových testů. Jedná se o krátký, mírně nepříjemný úkon,“ uvádí na webu.

Tagy