foto: Jiří Zemen, PrahaIN.cz/Samoobslužná pokladna v Lidlu, ilustrační foto
Jsou dva typy lidí, jedni samoobslužné pokladny nemají rádi a nevyužívají je, ať už z principu, nebo proto, že s nimi neumí. Ti druzí je naopak preferují, zejména kvůli časové úspoře.
Pokladny bez obsluhy už jsou téměř v každé síti obchodů, v některých pobočkách už dokonce převažují nad těmi klasickými s živou obsluhou, v jiných jsou oba druhy, ty klasické ale často bývají zavřené. To se nelíbí zejména starším lidem, kteří jsou zvyklí vyskládat svůj nákup na pás a s obsluhou prohodit pár slov, nic nového se učit nechtějí.
Na naší redakci se nyní obrátila čtenářka, která samoobslužné pokladny využívá. V poslední době se ale prý setkává se stále stejným problémem.
„Nechodím na velké nákupy, chodím častěji, ale jen pro pár věcí, většinou chodím na samoobslužné kasy, ale téměř dennodenní problémy v Lidlu v Mukařově jsou tragické,“ napsala nám čtenářka s tím, že ale nejde jen o tuto konkrétní pobočku, stejné je to údajně i v dalších obchodech, a to nejen v Lidlu.
Vadí jí, že na místě chybí obsluha. Běžně je prý otevřena jedna klasická pokladna, když má někdo u samoobslužných kas problém, musí pokladní přerušit svou práci a jít pomoci tam. Tento systém ale není výhodný pro nikoho, všichni totiž ve výsledku čekají.
Stejná situace je také například v Bille na pražském letišti, kde je hodně samoobslužných kas, ale jen jedna obsluha za tou klasickou. Lidé, kteří kupují zejména alkohol a nemůžou tak k té samoobslužné, pak musí čekat na odblokování u pokladny.
Psali jsme
Kdo nakupuje v Globusu, určitě zná samoobslužný systém Scan&Go. Zboží si sami namarkujete, můžete ho rovnou v košíku uložit do nákupních tašek…
Většina kas je zablokovaných
Do zmíněné prodejny v Mukařově několik kilometrů za Prahou jsme se proto vypravili tři dny po sobě, vždy ve všední den okolo šesté hodiny odpoledne, nejvíce lidí zde bylo v pátek.
Ve všech případech byly otevřeny maximálně dvě pokladny, u kterých byla relativně dlouhá fronta. Do samoobslužných mířili tedy i ti, co měli plný koš.
Vypadlo to přesně tak, jak popsala naše čtenářka. Všechny samoobslužné kasy byly obsazené a vždy minimálně tři svítily červeným světýlkem, které signalizuje problém. Zákazníci nervózně vyhlíželi obsluhu, aby jim pomohla, ta tu však nebyla. V jednom případě zákazník správně namarkoval bagetky, které ale váha špatně identifikovala, podobný případ nebyl ojedinělý, další například nevěděli, jak namarkovat celý karton mléka, aniž by ho museli rozebírat, jeden muž sice zadal v případě kartonu mléka množství a pak namarkoval jedno mléko, když se ale kasa zeptala, kolik kusů má, muž zmáčkl znovu 12, čímž ale namarkoval 144 krabic.
Několikrát jsme také byli svědky, jak zákazník čekání na pomoc vzdal, svých pár položek vzal a šel čekat do fronty na klasickou pokladnu, ta samoobslužná ale zůstala zablokovaná. Jiní to vzdali úplně, nákup nechali na kase a odešli.
Zboží bez čárového kódu je nejproblematičtější
Mezi nejčastější položky, se kterými mají lidé problém, prý patří chybný výběr druhu ovoce a zeleniny, případně pečiva, tedy zboží, které není běžně s čárovým kódem. „Proto pracujeme na automatickém rozpoznání artiklů pomocí kamer tak, abychom nákup zákazníkům co nejvíce zjednodušili,“ uvedla pro naši redakci Kateřina Štichová z oddělení firemní komunikace společnosti Lidlu.
Na některých prodejnách Lidl zkouší využít jen samoobslužné poklady.
„Ve vybraných prodejnách testujeme v méně exponované hodiny obsluhu samoobslužných i klasických pokladen jedním zaměstnancem. To znamená, že klasické pokladny jsou uzavřeny a daný zaměstnanec je k dispozici u samoobslužných pokladen. V rámci testu však hraje důležitou roli naše zásada vstřícnosti. V případě, že zákazník požádá o otevření klasické pokladny, měli by mu zaměstnanci prodejny vždy vyjít vstříc a pokladnu otevřít,“ říká Kateřina Štichová.
V mukařovské prodejně také slíbila opětovné proškolení zaměstnanců, aby se situace již neopakovala a vše probíhalo, jak má.