foto: Rudolf Komár pro PrahaIN.cz/Život na ulici
S klesajícími teplotami se řada lidí bez domova uchyluje do dopravních prostředků MHD, kde se alespoň na chvíli mohou zahřát. Jejich přítomnost však mnohdy vyvolává nespokojenost u dalších cestujících. Téma jsme řešili s ROPIDem, městkou policií i Českými drahami.
Podobných případů byl svědkem zřejmě každý, kdo cestuje městkou hromadnou dopravou nebo vlaky. Okolo lidí bez domova si mnohdy kvůli zápachu nechce nikdo sednout, a tak i v přeplněném voze je několik volných míst. Sami jsme zažili podobný případ v tramvaji číslo 19 mířící z nádraží ve Vršovicích na Pankrác. Zejména v ranní špičce bývají tyto spoje přeplněné, nejinak tomu bylo i nyní. V prostřední části seděl muž bez domova s viditelně pomočenými kalhotami, vedle sebe dvě obrovské tašky špinavého oblečení. V jeho okolí si nikdo nechtěl sednout, ale ani stát. Jeden z cestujících nakonec zašel za řidičem, zda by mohl situaci vyřešit. Ten však jen pokrčil rameny, že je to složité. Kdyby prý volal policii, došlo by k značenému zpoždění, což prý nechce ani jedna strana.
Problém je nyní výraznější
„Současně s poklesem venkovních teplot je tento problém logicky výraznější. Bohužel nově se objevuje i na příměstských linkách, kde byl zaveden nástup všemi dveřmi. Řidič nebo revizor je oprávněn vyloučit takové osoby z přepravy, nejen pokud nemají jízdenku, ale i pokud svým vzhledem, zápachem či chováním obtěžují ostatní cestující. Nad těmito osobami by určitě řidiči ani revizoři neměli přivírat oči, zvlášť pokud na ně upozorní někdo z cestujících (mnohdy není možné takovým lidem zabránit v nástupu do vozidla a často si takových lidí řidič nemá šanci všimnout). Nicméně z bezpečnostních i hygienických důvodů nemůžeme po těchto provozních pracovnících chtít, aby nutili takové osoby vystoupit jinak než slovně. Vždy mají ale možnost přivolat si na pomoc policii, čehož podle našeho názoru často bez problémů využívají. Vždy je ale nutné zvážit všechna pro a proti, například i to, jestli řešením takového incidentu nezpůsobí v daném místě zbytečné zdržení provozu nebo další komplikace, které se pak mohou obrátit i proti ostatním spolucestujícím,“ zmínil pro naši redakci Filip Drápal, tiskový mluvčí společnosti ROPID, který je regionálním organizátorem pražské integrované dopravy.
Speciální hlídky v MHD
Případy s lidmi bez domova v dopravních prostředcích řeší rovněž strážníci pražské městské policie, kteří se s nimi potkávají denně, několikrát do měsíce vysílají i speciální hlídky.
„Průměrně třikrát do měsíce se strážníci z Hlídkového útvaru, který je primárně určen pro kontrolu MHD, účastní nočních akcí s revizory. Na tyto součinnostní akce nasazujeme 3 až 4 hlídky, které právě pomáhají revizorům s problematickými cestujícími. Při denních kontrolách si revizoři přivolávají strážníky na pomoc podle aktuálních potřeb. Vzhledem k tomu, že jsou naši strážníci vybaveni technikou, tzv. PDA přístroji, je lustrace osob na místě kontroly velmi rychlá. Podrobnou statistiku nevedeme, ale častější případy v mrazivém počasí se nabízí,“ uvedla pro PrahaIN.cz Jiřina Ernestová, tisková mluvčí pražské městské policie.
Podobné problémy musí také často řešit průvodčí nejen v příměstských vlacích. Ty jsou pro osoby bez domova zřejmě nejpohodlnější, avšak jejich odhalení je díky stále přítomným průvodčím téměř jisté. Ani v tomto případě však nemají příliš možností, jak situaci řešit.
Vyloučení až na konečné
„Pro případy, kdy osoba nemá platnou jízdenku, však platí stejné podmínky bez ohledu na to, z jakého prostředí pochází. Osoba bez jízdenky buď jízdenku uhradí spolu s příslušnou manipulační přirážkou, nebo je vyloučena z přepravy. Pokud je osoba vyloučena z přepravy a odmítá sama vystoupit, je požádána o asistenci policie České republiky. Za účelem zvýšení bezpečnosti cestujících a zaměstnanců a snížení rizika vandalismu jsou naše vlaky v rámci Pražské integrované dopravy doprovázené také hlídkami vlaků bezpečnostní agentury. Denně je nasazeno až 30 hlídek, a to především na linkách, které jsou vyhodnoceny, že na nich může docházet k pohybu problémových osob. Také tyto hlídky asistují při vyloučení cestujících. Za asistence bezpečnostní služby je týdně vyloučeno z přeprav kolem dvou až třech desítek osob. Jízda bez jízdenky či jiné porušení přepravních podmínek se tedy nevyplácí,“ sdělil naší redakci tiskový mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.
Potvrzuje však, že vyloučení cestujícího z přepravy za asistence policie je časově náročný krok a dochází při něm ke zpoždění vlaků v délce až několik desítek minut, což znamená zpoždění vlaku pro desítky až stovky cestujících a může rovněž dojít ke zpoždění obratového spoje, respektive dalších vlaků.
„Na velmi frekventovaných příměstských linkách může docházet v důsledku zásahu policie a zpoždění vlaku i k dalším provozním komplikacím s dopadem na stovky cestujících. Rozsah zvoleného řešení situace a zásahu vztahujícímu se k osobě bez jízdenky proto záleží na vyhodnocení aktuální situace v místě a čase události ze strany vlakvedoucího s cílem minimalizovat dopady na ostatní cestující. Policie tak může být k asistenci při vyloučení cestujícího nebo ke zjištění údajů k vymáhání jízdného a příslušných přirážek přivolána například do vhodné nácestné nebo cílové do stanice,“ uzavřel Šťáhlavský.