foto: Markéta Šálková, PrahaIN.cz/Část obchodního centra Westfield Chodov, kde se nachází zejména luxusnější značky
REPORTÁŽ: Nákupní šílenství se rozjelo. Black Friday naplno odstartoval. Některé obchody a e-shopy ovšem nabízely slevy i týden dopředu. Důležitý pro obchodníky je ale pátek a nadcházející víkend.
Black Friday připadá každoročně na čtvrtý listopadový pátek. V tento den obchodníci nabízí svým zákazníkům slevové akce. Tradice, která do České republiky přišla z Ameriky, je populární. Slevové šílenství v Čechách však zdaleka nedosahuje toho amerického. Nicméně čeští obchodníci si toto označení v minulosti velmi oblíbili a někteří jej používali pro své slevové akce v podstatě celoročně. Letos takzvaných Black Friday akcí v průběhu roku výrazně ubylo.
Jak šílenství vypadá v praxi, se vydal náš redaktor zjistit do největšího obchodního domu v Praze, kterým je Westfield Chodov. Najdete zde kolem 300 obchodů a prodejní plochu o rozloze 100.000 metrů čtverečních.
V rámci Black Friday jsme Chodov navštívili i v minulosti.
Úbytek zákazníku byl letos ale znát. Ačkoli se jedná o všední den, v minulosti bývalo nákupní centrum plné. A zcela běžně jste potkávali zákazníky s několika plnými taškami. Toto páteční odpoledne jsme však zaznamenali rozdíl. Na místě jsme byli kolem 16. hodiny.
Podobnost se Spojenými státy byla sotva znatelná.
Zákazníků u obchodů, které necílí na bohaté klienty, bylo podstatně více. Zdroj: Markéta Šálková, PrahaIN.cz
Je ale fakt, že parkoviště bylo plné. V době naší návštěvy byla volná místa zejména na střeše. Spodní patra nabízela řádově jednotky míst. Což komplikuje život méně pozorným, kteří pak pracně hledají své automobily.
Část obchodního domu, kde se nachází zejména luxusnější a drahé značky, byla téměř prázdná. Nicméně ani ve výlohách nebyly vidět výrazné cedule, které by zákazníky na slevy lákaly.
Psali jsme
REPORTÁŽ: Premium Outlet Prague Airport (POP) v Tuchoměřicích u letiště není tím nejvíc navštěvovaným místem metropole. Pro drtivou většinu…
Znatelně vyšší počet lidí byl v místech s obchody, které cílí na méně movité klienty, jako je H&M, CROPP, Stradivarius nebo Bershka. Nejvíc narváno bylo před vánoční instalací pro děti a samozřejmě v patře, kde se prodává občerstvení.
Slevy se letos pohybují mezi 20 a 70 procenty. Horní maximum je však jen v minimech obchodů a pouze na vybrané zboží. Nejčastěji se slevy pohybovaly okolo 20 procent. A málokterý obchod jej má na veškeré zboží. Slevy mimochodem nabízela i některá zlatnictví, což je určitě dobrá zpráva pro ty, co mají v plánu na Vánoce koupit jako prezent šperk.
Pořídíte zde téměř vše: Potraviny, oblečení, knihy, sportovní vybavení, dokonce i drobný nábytek. Naplánovat si tu můžete dokonce i kuchyň v plánovacím studiu IKEA...