Boj proti rakovině prsu podpoří dražba růžové dlaždice metra

02. 10. 202408:43
Boj proti rakovině prsu podpoří dražba růžové dlaždice metra
foto: Vít Hassan pro PrahaIN.cz/Ukázka ikononického obložení pražského metra ve stanici Náměstí Míru

Společnost Prague City Tourism spojila síly s Aliancí žen s rakovinou prsu a spustily dražbu dlaždice pražského metra v limitované růžové barvě. Podporu onkologickým pacientům vyjádřila i Petřínská rozhledna, která se 1. října rozzářila v symbolicky růžových odstínech.

Každý rok je v České republice diagnostikováno přibližně 7 650 žen s karcinomem prsu a přibližně 1 710 žen na toto onemocnění také zemře. To vyplývá z dat informačního portálu Mamo.cz, poukazují také na to, že z velké části postihuje karcinom prsu ženy v produktivním věku.

„Typický věk české pacientky s karcinomem prsu sice leží v intervalu 60–79 let, ale 37 procent všech nemocných je mladších než 60 let,“ uvádí portál.

Dražba pro onkologicky nemocné

Aliance žen s rakovinou prsu, která podle svých webových stránek funguje již od roku 2002 a zastřešuje 40 pacientských organizací, se spojila s Prague City Tourism a připravili aukci růžové dlaždice, kterou pro tuto příležitost navrhl designér Petr Navgue.

Aukce růžové dlaždice bude spuštěna již 15. října a potrvá až do 25. října. K prohlédnutí bude po celou dobu dražby v přízemí Staroměstské radnice. 

„V rámci měsíce října, který se celosvětově věnuje problematice rakoviny prsu, prevenci i životu s ní, jsme se rozhodli pomoci a spojit se s organizací, která se tomuto onkologickému onemocnění věnuje a pomáhá pacientkám a pacientům. Oslovili jsme designéra Petra Novagua, se kterým exkluzivně spolupracujeme na výrobě originálních suvenýrů s designem pražského metra, aby vytvořil jednu jedinou obkladovou dlaždici v růžové barvě, kterou vydražíme a výtěžek pošleme Alianci žen s rakovinou prsu,“ uvedla Jana Adamcová, místopředsedkyně představenstva Prague City Tourism v tiskové zprávě organizace.

Bližší informace k ikonické růžové dlaždici naleznou zájemci na webovém e-shopu prague.eu. Autorem návrhu typických hliníkových obkladů v pražském metru byl v 70. letech architekt Jaroslav Otruba.

A proč padla volba dražebního předmětu zrovna na dlaždici? To kvůli jejímu hovorovému označení zažitému mezi Pražany. O tom nám více pověděla tisková mluvčí Prague City Tourism Klára Janderová.

„Naše společnost dlouhodobě propaguje kultovní design pražského metra z dílny Jaroslava Otruby, a to prostřednictvím edice kultivovaných suvenýrů. Těmto obkladovým dlaždicím se hovorově říká prso, a proto nás napadlo tuto dlaždici využít pro dobrou věc a výtěžek dražby věnovat organizaci na podporu žen s rakovinou prsu,“ prozradila Janderová.

Dlaždice jako letošní módní trend

Známé dlaždice pražského metra nejsou letos poprvé „v záři reflektorů“. Dražbu původních obkladů stanice metra Jiřího z Poděbrad zahájila Praha 3 již v červnu tohoto roku na stránkách Dobrobot. Zde také každou ze šesti dražených dlaždic prodala za více než 40 000 korun. Finance z dražby poté putovaly na financování asistence pro osoby se zdravotním znevýhodněním.

Svou „vlastní“ dlaždici mohl mít také u příležitosti 50. výročí zahájení provozu metra v hlavním městě každý držitel karty Lítačka. Ve spolupráci s Dopravním podnikem hlavního města Prahy vydala společnost Operátor ICT limitovanou edici karet Lítačka se speciálním designem zlaté dlaždice metra.

„Pro design limitované edice karty Lítačka jsme se inspirovali unikátními obklady stěn, které navrhl hlavní architekt pražského metra Jaroslav Otruba. Dlaždice zvané lidově ‚prsa‘ a ‚antiprsa‘ jsou charakteristické pro linku A. Tento design jsme vybrali jako reprezentativní pro kulturní a technické dědictví pražského metra, které je považováno za jedno z nejkrásnějších a nejefektivnějších na světě,“ uvedl v tiskové zprávě magistrátu Zdeněk Hřib (Piráti), 1. náměstek primátora hlavního města Prahy. 

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných