Češi suší hubu letos už podesáté

20. 01. 202208:59
Češi suší hubu letos už podesáté
foto: Markéta Šálková, PrahaIn.cz/Sekt, ilustrační foto

Tradiční celorepubliková kampaň Suchej únor už 10 let prověřuje vztah české veřejnosti k alkoholu. Měsíční detox od alkoholu si v loňském roce dopřálo až 10% dospělé populace.

Zapojení do kampaně za „čistokrevnej život“ představuje pro mnoho účastníků kromě měsíčního detoxu také příležitost k nastartování nového života. Během jednoho měsíce může každý na vlastní kůži vyzkoušet, jestli ovládá alkohol a nebo alkohol ovládá jeho. Zároveň je možné si během února dokázat, že k zábavě není vždy alkohol potřeba.

Do loňského ročníku se aktivně zapojilo na 700 000 dospělých Čechů. Povědomí o akci tak v populaci vzrostlo z 53% na 76%. Kladnou zkušenost dokládá až 53% účastníků, kteří i čtyři měsíce po dokončení kampaně v konzumaci alkoholu polevili. Iniciativy se poprvé dokonce chytli i Slováci, kteří si ji zažili pod názvem Suchý február.

Až 58% zapojených pocítilo zlepšení spánku a více energie, 35% lidí díky absenci alkoholu zhublo a 44% připojilo k alkoholu také omezení cigaret.

„Jsem mimořádně hrdý, když se ohlédnu za historií kampaně Suchej únor a myslím si, že stopa, jakou zanechává v naší společnosti je již nyní nesmazatelná. Suchej únor se stal společenským fenoménem a jeho hlavní myšlenky rezonují na různých úrovních diskusí v médiích i mezi lidmi,“ říká k projektu klinický psycholog Michal Miovský.

Nový pořadatel, stejné poslání

Suchej únor letos poprvé pořádá stejnojmenná nezisková organizace. Předchozích devět ročníků měla na starost Liga otevřených mužů, která stojí i za původním nápadem na projekt.

Ke kampani se připojují také lékaři, terapeuti, adiktologové, novináři, známé osobnosti, restaurace a bary a také lidé, kteří s alkoholem sami bojují. Suchej únor totiž reaguje na skutečný problém. Alkohol může být nápoj plný radosti, ale i opojná droga. 

Češi a alkohol v číslech

Alkohol je pro nás téměř národním sportem. Průměrný Čech dokáže za rok vypít 14,4 litry čistého lihu. To nám zajišťuje bronzovou světovou medaili. Před námi jsou jen Moldavci a Litevci. Společenské náklady spojené s alkoholismem se u nás odhadují na 56 miliard korun ročně. Za hranou rizikového pití se u nás pohybuje zhruba každý sedmý dospělý člověk. 

Jak se připojit

Registrace ke kampani je možná už teď na stránce suchejunor.cz. Účastníci si mohou výši zápisného zvolit sami, hodnota daru ve prospěch neziskové organizace Suchej únor začíná už na 28 korunách. Získají díky tomu přístup k newsletteru, informacím, tipům a motivacím k překonání měsíce bez kapky alkoholu.

Spolu s registrací si mohou zájemci objednat i stejnojmennou knihu. Registrace spolu s knihou vyjde na 299 korun. Kniha přitom nabízí 416 stránek rozhovorů s českými osobnostmi, sportovci, zpěváky, odborníky, psychology a terapeuty. Rozhovory se točí kolem témat sex, sport, práce, výchova dětí, zdraví, léčba nebo umění. Celý projekt lze sledovat i na sociálních sítích. 

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných