foto: Jan Holoubek, PrahaIN.cz/Samoobslužné pokladny, ilustrační foto
O samoobslužných kasách psala naše redakce opakovaně. Někteří je preferují před těmi klasickými s obsluhou zejména kvůli úspoře času, jiní jejich využití naopak odmítají kvůli tomu, že nebudou dělat práci za zaměstnance.
Někdy ale nemají na výběr. V celé řadě obchodů jsou totiž často otevřené jenom ty samoobslužné. Namátkou můžeme jmenovat Tesco, Albert nebo Lidl. Ve všech řetězcích jsme se již setkali se situací, kdy klasická pokladna s obsluhou otevřena nebyla ani jedna, zákazníci tak neměli na výběr. Často se to setkávalo s velkou nelibostí. „Nejsem tady zaměstnaná, nebudu dělat vaši práci,“ zaslechli jsme několikrát. Zejména starší lidé se k pokladnám bez obsluhy neženou, protože se obávají, že to nebudou umět. Těm jsou pak k ruce zaměstnanci, kteří nabízí pomoc.
Naše redakce si již několikrát všimla zoufalých zákazníků, kteří si nevědí rady a snaží se pokladny doslova obelstít. V minulém týdnu jsme byli svědky chování staršího muže, který si markoval větší nákup. V košíku měl také dva druhy chleba a sladké pečivo. Když přišlo na řadu jeho markování, byl v koncích, nadával a nevěděl, jak pokračovat. Problém vyřešil po svém, sáčky nechal ve vozíku, zaplatil a jal se odcházet. K jeho smůle si ho všimla ochranka a na nezaplacené pečivo ho upozornila. Nadával jak muž, tak člen security, po krátké výměně názorů muž zbytek nákupu zaplatil a se slovy, že „sem už nikdy“, odešel.
Podvody jsou na denním pořádku
Zaměstnance ostrahy jsme se dotazovali, zda se s podobným případem setkal poprvé, odpověděl, že určitě ne. „Pro východ z obchodu sice musíte přiložit účtenku, aby se vám otevřely dveře, nikdo ale už nepozná, kolik jste si toho skutečně namarkoval a kolik ne,“ dodal se slovy, že je sám na šest pokladen.
Psali jsme
Pokud bychom hledali něco, na co si nejčastěji zákazníci stěžují v obchodním řetězci Lidl, bezpochyby by to byly samoobslužné kasy. Řada lidí je…
„Všechno ohlídat nejde, někdy zákazníkům třeba radím a pět minut nekoukám na ostatní kasy. Lidi už jsou fikaní. Často nakupují do svých tašek, které pak vykládají až u kasy a nikdo nevidí, co v nich mají. Běžně také nechávají ve vozíku své nákupní tašky, takže do nich není vidět. Pokladní to někdy kontrolují, někdy ne,“ dodává.
Závěrem se muže ptáme, zda si pamatuje na nějaký konkrétní případ podvodu. Vzpomněl si rychle.
„To jsem si myslel, že si ten člověk ze mě dělá legraci. V košíku měl jen několik položek, většinou šlo o dražší kusy, pamatuji si velké dárkové balení s lahví alkoholu, baterky, kávu a hovězí maso. Pán ale nenaskenoval čárové kódy jednotlivých položek. Pokládal zboží na váhu, kde ho záměrně zaměňoval. Hovězí maso navážil jako brambory, místo kávy zvolil jablka a láhev rumu zvážil jako rajčata,“ usmívá se.
Jeho dopadení bylo jednoduché, zapomněl totiž, že při nákupu alkoholu musí obsluha přijít odsouhlasit, že je zákazník starší 18 let. „Já jsem si ale hned všiml té velké láhve a bylo mi podezřelé, že pokladna nechce odsouhlasit věk, tak jsem tam přišel a vidím, že by měl platit necelou stovku, jeho nákup byl přitom minimálně za tisícovku,“ podotkl s tím, že se s většinou záškodníků snaží domluvit.
Podobným podvodům by měl již brzy vystavit stopku Lidl, který pracuje na automatickém rozpoznání produktů pomocí kamer. Váhu, která pozná konkrétní druhy ovoce a zeleniny, má nově například Kaufland na Barrandově.