Cestovní ruch v Praze bude upravovat nově aktualizovaná strategie

03. 06. 202419:21
Cestovní ruch v Praze bude upravovat nově aktualizovaná strategie
foto: Georgi Bidenko, PrahaIN.cz/Turisté v centru Prahy

Smyslem nového dokumentu s názvem S respektem k Praze je zajistit rovnováhu mezi ekonomickými přínosy turismu, zájmy města a kvalitou života místních obyvatel. Příjezdový cestovní ruch bude aktualizovaná strategie upravovat pro roky 2024 až 2027. Pomoci má zejména s jeho kultivací.

Strategii příjezdového cestovního ruchu hlavního města Prahy pro roky 2024 až 2027 s názvem S respektem k Praze odsouhlasili pražští radní v pondělí 3. června. Ještě ji však bude muset schválit zastupitelstvo. Hlavním důvodem pro aktualizaci dokumentu byla snaha o kultivaci turismu, který by měl být vstřícnější k potřebám ekonomiky, města i místních obyvatel. O jeho znění informuje tisková zpráva magistrátu.

Hlavními body strategie jsou ekonomické přínosy cestovního ruchu, strategické zájmy města včetně environmentální, kulturní, sociální nebo ekonomické udržitelnosti, zvyšování kvality života Pražanů, zajištění bezpečnosti nebo ochrana a rozvoj kultury a historického dědictví města. Cestovní ruch totiž sice přináší řadu přínosů, v některých případech ale může vést ke snížení kvality života obyvatel či narušení hodnoty Pražské památkové rezervace. Tomu má dokument zabránit pomocí 29 projektů, které reflektují zejména zájmy města a jeho rezidentů.

Cílem je přilákat prémiové turisty

„Jsem rád, že dnes byla schválena strategie S respektem k Praze, která inovuje přístup města k cestovnímu ruchu v naší metropoli. Naším cílem je přilákat prémiové návštěvníky, kteří do Prahy přijedou nejen kvůli její bohaté kulturní nabídce. Tito turisté stráví ve městě více času, což zvyšuje jejich útratu a zároveň prohlubuje jejich zážitek z našeho nádherného města. Věřím, že tato strategie ekonomicky podpoří pražské podnikatele a zároveň posílí a obohatí místní kulturu. Tím zajistíme, že se Praha stane ještě atraktivnější destinací pro turisty a příjemnějším místem pro život jejích obyvatel,“ přiblížil ve zprávě náměstek primátora pro oblast kultury Jiří Pospíšil (TOP 09).

Autorem strategie je městská společnost Prague City Tourism (PCT), která se stará o destinační management Prahy. Dokument navazuje na svou předchozí verzi pro roky 2020 až 2023, která nesla název Zájmy Prahy na prvním místě a byla naplňována pomocí 70 konkrétních projektů Implementačního plánu.

Strategie jde správným směrem, dokládají to data

Podle Zprávy o realizaci koncepce příjezdového cestovního ruchu se například Praha jako první česká obec zavázala vrátit 50 procent z veškerých výnosů z poplatku z pobytu zpět do rozvoje cestovního ruchu. Vznikl také Plán udržitelné mobility Prahy a okolí, Jednotný informační systém nebo plán na řešení problémů s krátkodobým ubytováním.

„Data za roky 2020 až 2023 ukazují, že naše strategie jde správným směrem. Díky brandovým kampaním a zvyšování kvality služeb se nám podařilo oslovit kultivovanou a bonitní klientelu. V průměru přijíždějící cestovatelé utratili minulý rok až o 40 procent více než tomu bylo v roce 2019, a to je dobrá zpráva pro město,” uvedla v tiskové zprávě místopředsedkyně představenstva PCT Jana Adamcová.

Skladba turistů se postupně mění

V posledních dvou letech se také změnila a stabilizovala skladba turistů. Pokračuje rostoucí trend v počtu domácích návštěvníků, kteří tvoří stabilně 20 až 25 procent cestovatelů. Podruhé po sobě se Praha stala nejoblíbenějším cílem Čechů v rámci tuzemských regionů.

Jak vyplývá z dat Českého statistického úřadu (ČSÚ), v loňském roce přijelo do Prahy 7.437.897 turistů, tedy asi o 22 procent více než v roce 2022 a o 8 procent méně než před pandemií covidu v roce 2019. 

Pomáhají marketingové kampaně

Strukturu i chování návštěvníků hlavního města se snaží měnit také marketingové kampaně PCT. Praha se díky nim zbavuje nálepky levné destinace a láká bonitní klientelu, která přijíždí s hlubším zájmem o město, kulturu nebo bohatou gastronomickou scénu. Letos mají turisty oslovovat kampaně s názvy V Praze jako doma a Prague 2024. Ústředním motivem je nový olympijský sport break dance, který bude mít letos v Paříži premiéru.

Kromě toho pokračují i další kampaně, například celoroční Enjoy Respect Prague, která informuje o pravidlech a kultuře chování ve městě. Přináší deset pravidel, která je nutné dodržovat, aby v historickém centru mohli fungovat jak turisté, tak i místní obyvatelé. Dotýká se například konzumace alkoholu na veřejnosti nebo dodržování nočního klidu.

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných