foto: PID, volně k užití/Čitelná Praha, nové scéma
Mluvíme o projektu, který před časem vznikl ve spolupráci pražského dopravního podniku, společnosti Ropid a grafického studia Side2.
Tento projekt si vzal za cíl, aby se informační tabule na stanicích pražského metra a ve všech vozech staly přehlednějšími. Nedávno otevřená zrekonstruovaná stanice Jiřího z Poděbrad je tak po západní části stanice Palmovka druhým místem, kde se můžou cestující s novým značením setkat. Postup projektu mapuje ve svém zpravodaji Pražská integrovaná doprava (PID).
V čem je značení podle projektu Čitelná Praha jiné? V první řadě pracuje s jinou podkladovou barvou – bílou vystřídala černá. Změny v přístupu ke způsobu značení pak můžeme vidět jak na nástupištích, tak i v samotných vozech metra.
Na nástupištích je to patrné na takzvaných „teploměrech“, tedy na grafickém znázornění sledu stanic, tak jak ho nabízí střed nástupiště.
Další změna přichází přímo ve vozidlech metra. Nad každými dveřmi je vždy umístěn takzvaný „jezevčík“, tedy symbolické rozvrstvení linek pražského metra. Doposud pracovalo s přísně geometrickým symbolickým rozvrstvením. Jeho nová podoba je mnohem blíž skutečnosti a pracuje i třeba s reálným zakreslením pražské tepny – Václavským náměstím. I tady došlo ke změně podkladové barvy na černou.
„Prvky, které se používají nyní, mnohdy pocházejí i ze 70. a 80. let minulého století. Navigační systém v moderní metropoli musí odpovídat potřebám cestujících a měl by také umět reflektovat celou řadu online dat a aplikací, které pro přesuny po městě městskou hromadnou dopravou i pěšky lidé běžně využívají,“ uvedl ve Zpravodaji k úpravám současný náměstek primátora pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti).
Ve vozech metra je možné vidět novou grafiku však jen ve třech vlacích metra na každé lince, a to ještě pouze v polovině vozu. Na opačné straně každého vozu se nachází ještě původní značení na bílém podkladu. Důvod této dvojakosti je prostý. Dopravní podnik prý i nadále zkoumá reakce cestujících, a proto se může stát, že právě v těchto vozech se můžete stát subjekty dopravního průzkumu.
Nicméně v nejbližší době bude zavádění nového dopravního systému pokračovat. Další na řadě s úpravami bude stanice červené linky C Roztyly a následně bude dokončena proměna dopravního značení na ploše celé stanice Palmovka.
Tady přibudou i takzvané „totemy“. To jsou už zdálky viditelné piktogramy, které upozorňují na vstup do podzemní dráhy. Ty současné se většinou nacházely v nízké výšce nad zemí nad samotným vstupem, nyní budou zpravidla na sloupech veřejného osvětlení, budou výš a budou tedy vidět z větší dálky.
Totemy však budou cestujícím ukazovat cestu nejen do metra, ale i na železniční stanice. Proto do konce roku vyrostou tyto ukazatele směru u vlakové zastávky Praha-Eden a v blízkosti dvou dalších stanic metra – Malostranská a Kobylisy.
Definitivně první zcela značenou pražskou stanici, včetně „totemů“ bude železniční stanice Rajská zahrada, která se slavnostně otevře 10. prosince. Umožní využívat při cestě na sídliště Černý Most i železničních spojů.