foto: Jan Holoubek, PrahaIN.cz/Sídlo úřadu Prahy 4
Městská část Praha 4 se rozhodla řešit palčivý problém s parkováním v ulici Horní. Nejprve jednala s rezidenty, následně se ptala v online anketě a nakonec přizvala architektonický ateliér. Ten zhodnotí, jaké nestavební úpravy jsou v místě možné a jak finančně náročné tyto úpravy budou.
Jak informuje web čtvrté městské části, její vedení se situací v ulici Horní intenzivně zabývá. Lhostejný jí není ani názor místních. S vhodným řešením pomůže ateliér Archum, který možné nestavební úpravy zhodnotí funkčně i finančně.
„Debata s občany byla opravdu přínosná. Budeme se snažit najít vhodné řešení pro řidiče i obyvatele bez aut a chceme ulici dodat důstojnost, a to ideálně stavebními řešeními. Na začátku roku pak přineseme první návrhy na řešení,“ uvedl radní pro dopravu Jaroslav Míth (ODS).
Situace je dle místních klaustrofobická
Výsledky veřejného setkání a online ankety shrnuje dokument, který Čtyřka na svém webu rovněž zveřejnila. Vyplývá z něj, že situace je klaustrofobická. Auta parkují na zmenšených chodnících a omezují tak průchod, čímž vytváří pocit stísněnosti. Většina místních navíc v ulici ani neparkuje, ale raději využívá přilehlých ulic s placeným stáním.
Na schůzce, která proběhla letos v září, debatovalo 17 obyvatel ulice Horní a dalších 8 občanů, kteří bydlí nedaleko. Všichni se shodli na tom, že po změně organizace parkování se ulice stala špinavou a zvýšil se například výskyt psích exkrementů mezi auty. Průchod po chodníku se jim navíc zdá nebezpečný a nemožné je se vyhnout dalším procházejícím osobám. Současný stav naopak vyhovuje jen třem rezidentům.
Psali jsme
K usychání nově vysazených stromů v Nuslích docházelo několik let. Vedení Prahy 4 se proto dohodlo na obměně dřevin i bylinného podrostu rabátek…
Názory z online ankety se více rozcházely
Z výše zmíněných důvodů by tak místní uvítali, aby ulice získala zpět svoji důstojnost a nádech velkorysosti. Namísto provizorních řešení chtějí stavební úpravy, které rozšíří chodníky a vezmou v potaz komerční prostory a suterénní byty.
V říjnu pak následovala internetová anketa, která na veřejné setkání navázala. Jejím cílem bylo ověření informací ze schůze na větším počtu respondentů. Odpovídat mohl jeden zástupce domácnosti obývající ulici Horní nebo jednu ze sousedních ulic. Odpovědi nakonec odeslali zástupci celkem 60 domácností.
V tomto případě se odpovědi mnohem výrazněji rozcházely. Široká shoda nepanovala ani u jedné z otázek. Že po zavedení šikmého stání přibylo odpadků a psích exkrementů si myslí polovina respondentů, dvě pětiny považují větší množství stání za významný přínos a třem pětinám nevyhovuje současná šířka chodníku. Stejné množství osob se vyjádřilo, že negativa spojená se zavedením šikmého parkování převládají nad pozitivy.
O změnu parkování se radnice snažila už dříve
Z ankety tak vyšlo najevo, že by bylo dobré zvážit zřetelné ohraničení šikmých parkovacích stání a jejich situování pod úroveň chodníku. Zvýšit by se tak měl pocit bezpečí chodců, ale i řidičů. Úprava navíc usnadní úklid a údržbu silnice.
Zrušit parkování se radnice snažila už o prázdninách. Soud ale ustanovení z důvodu nedostatečného zdůvodnění zrušil. Jak informoval web Prahy 4, projednání agendy tak bylo odloženo s ohledem na krátké lhůty a prázdninový čas. Parkování proto zůstalo v nezměněné podobě.