foto: Vít Hassan pro PrahaIN.cz/Vlajka Ukrajiny
Zcela nové učebnice českého jazyka pro děti s odlišným mateřským jazykem vznikly díky podpoře městské části Praha 6, ministerstva vnitra a Úřadu vysokého komisaře OSN. Jde o speciální učební prostředky, které jsou určeny především ukrajinským dětem.
V době války na Ukrajině vznikala stále větší potřeba mít učební prostředky, které by urychlovaly integraci ukrajinských dětí. Díky iniciativě Prahy 6, ministerstva vnitra a Úřadu vysokého komisaře OSN nyní za tímto účelem vznikly tři speciální učebnice českého jazyka, které mají dětem uprchlíků z Ukrajiny se začleňováním pomoci. O publikacích informovala Praha 6 v tiskové zprávě.
„Chceme, aby se žáci mohli zapojit co nejpřirozenější formou do třídního kolektivu, sociokulturního prostředí, dění ve škole. Je pro nás důležité, aby si žáci osvojovali jazyk a měli možnost komunikovat nejenom mezi sebou, ale také se svými učiteli a novými kamarády,“ uvedla ve zprávě místostarostka městské části Praha 6 Mariana Čapková (Praha sobě), která je kmotrou nových učebnic.
Publikace vznikly díky osmi letům přímé praxe
Všechny tři publikace jsou vzájemně propojené a doplňují se. Jejich vznik byl položen osmi lety přímé praxe s výukou českého jazyka pro cizince a také příchodem ukrajinských žáků, kteří tuto praxi ještě umocnili. Celkem se v učebnicích nachází 600 ilustrovaných obrázků, slovník, leporela, ale i dramatické a logopedické prvky.
Jedná se o učebnice Čeština jinak s neklasickými metodami (rytmizace, dramatizace, vizualizace) autorky Ivany Kůrkové, Čeština a jak na ni (základy české gramatiky pro žáky s odlišným mateřským jazykem) autorky Anny Slabé a Čeština v rytmu (neklasické metody výuky pro žáky s odlišným mateřským jazykem) autorky Martiny Šulcové.
Psali jsme
Radní hlavního města v pondělí 3. února odsouhlasili strategii implementace dalších typů navigačních a informačních prvků, které jsou součástí…
Základní škola Marjánka předává zkušenosti
Jde o další ze snah radnice Prahy 6 usnadnit integraci žáků s odlišným mateřským jazykem do školského, kulturního a sociálního prostředí. Konkrétně Základní škola Marjánka má v tomto ohledu více než dvacetiletou tradici. Výsledkem je vznik inovativní publikace, která výrazně přispívá k efektivní výuce českého jazyka.
Na základě kombinace klasické a neklasické metody výuky jsou učebnice snadno pochopitelné a zaměřují se na rozvoj psychických funkcí důležitých pro proces učení. Výukový systém byl vytvořen zkušenými pedagogy, speciálními pedagogy a logopedy. Pro maximální využití nabízí ZŠ Marjánka také školení, které zájemce naučí, jak s materiály co nejefektivněji pracovat.
Cílem celého projektu je vzdělávat žáky cizinců ve znalostech češtiny a místních sociokulturních reálií. Za pomoci učebnic by se měli žáci zábavnou a nenásilnou formou naučit co nejrychleji orientovat v českém jazyce a dorozumět se tak, aby mohli ve výuce co nejrychleji pokračovat ve svých kmenových třídách.
V českých školách bylo vloni přes 53 tisíc ukrajinských dětí
Podle tiskové zprávy ministerstva školství bylo k 30. září 2024 v českých mateřských, základních a středních školách celkem 53.246 dětí a žáků ukrajinských uprchlíků, což je meziročně o 5.156 více. Podílově tvoří ukrajinské děti 2,8 procenta ze všech žáků. Od roku 2022 jsou Ukrajinci nejpočetnější skupinou cizinců v českém regionálním školství.
Nápor žáků z Ukrajiny probíralo na svém lednovém zasedání také Zastupitelstvo hlavního města Prahy. Šlo o snahu vyřešit neutěšený problém pražských základních škol, které nezvládají přijímat všechny ukrajinské žáky.
Výsledkem debaty bylo přijaté usnesení, které magistrátu hlavního města ukládá připravit rámec pro celoměstský systém podpory výuky dětí s odlišným mateřským jazykem včetně prověření možnosti vytvoření takzvaných průtokových tříd s intenzivní výukou češtiny. Magistrát by měl dále vytvořit pracovní skupinu složenou ze zástupců hlavního města, městských částí, ředitelů škol, odborníků na integraci a zástupce krajské platformy pro adaptaci a integraci uprchlíků za účelem dalších jednání s orgány státní správy.