Digitalizaci MPSV hodnotí klienti pozitivně

01. 09. 202414:40
Digitalizaci MPSV hodnotí klienti pozitivně
foto: Rudolf Komár pro PrahaIN.cz/Ministerstvo práce a sociálních věcí

Ministerstvo práce a sociálních věcí (MPSV) prochází v posledních letech rozsáhlou digitalizací. Celé procesy se tak mění nejen pro klienty, ale i pro zaměstnavatele a úřady. Zpětná vazba je přitom velmi pozitivní. Klientskou zónu Jenda hodnotí uživatelé souhrnnou známkou 1 mínus.

Z pohodlí domova je díky Klientské zóně Jenda možno vyřídit příspěvek na bydlení, přídavek na dítě i rodičovský příspěvek. Jak na webu informuje MPSV, přihlásit do systému se lze prostřednictvím identity občana. Pak už zbývá jen vybrat požadovaný příspěvek, vyplnit jednoduchou žádost a nahrát potřebné dokumenty. Stačí jen scan anebo fotka takových informací, které si stát nemůže dohledat sám, například nákladů na bydlení.

Žádost pak putuje ke kontrole na specializované pracoviště. Pokud v dokumentech něco chybí, přes Jendu pracovníci tohoto pracoviště pošlou žádost o doplnění. Nehrozí proto, že by žádost zůstala kvůli nesprávným nebo chybějícím údajům nevyřízená.

Žadatelé jsou s Jendou spokojení

Digitální portál funguje pro rodičovské příspěvky od srpna 2023, pro příspěvky na bydlení a na děti od prosince 2023. A jak ministerstvo informuje v tiskové zprávě, žadatelé jsou s ním spokojeni. Dotazník spokojenosti už vyplnilo téměř 52 tisíc klientů, kteří vyplnění online žádostí hodnotí průměrnou známkou 1-.

Více než 28 tisíc hodnocení se týká online žádostí o rodičovský příspěvek. Průměrná známka je v tomto případě 1,3. Ohledně vyřízení online příspěvku na bydlení hlasovalo přes 14 tisíc lidí, kteří udělili známku 1,7. Dalších 9 tisíc žadatelů pak hodnotilo žádost přídavek na dítě. Průměrná známka je 1,6.

V Praze je online podáno nejvíce žádostí

Co se týče počtu online žádostí o příspěvky, v rámci krajů Praha jednoznačně vede. Jendu už použilo 27.100 Pražanů. Na druhém místě je Příbram s celkovým počtem 18.164 žádostí a třetí je Brno z 17.874 žádostmi.

Jak naší redakci sdělil tiskový mluvčí Úřadu práce České republiky Martin Bušo, vyřizování dávek se ve všech regionech daří postupně zrychlovat. Ve lhůtě je prý vyřízeno 90 procent žádostí o příspěvky na bydlení a příspěvky na dítě. Velkou pomocí je prý postupná digitalizace.

„Ve zrychlování vyřizování dávek pomáhá výrazně postupná digitalizace dávek. Pomocí Klientské zóny Jenda mohou klienti vše vyřídit online na dálku, třeba z pohodlí domova. Navíc když požádáte přes Jendu o jednu z dávek, ať již o Příspěvek na bydlení, Přídavek na dítě nebo Rodičovský příspěvek, tak v každém okamžiku vidíte stav vyřízení dané žádosti. O funkčnosti Jendy svědčí i to, že jeho prostřednictvím podává své žádosti čím dál více klientů,“ uvedl Bušo.

I v Praze dochází ke zrychlení

V Praze je podle jeho slov situace nejsložitější, ale i zde došlo ke zrychlení. Vyřídit se prý daří skoro 80 procent žádostí o dávky ve lhůtě 30 dní, což je nejlepší výsledek v historii. „Online žádosti o dávky podané v Praze řeší od dubna také pracovníci speciálního detašovaného pracoviště v Příbrami, což ulehčuje pražským pobočkám. Klient to vůbec nepozná, protože agenda je digitalizovaná,“ dodal tiskový mluvčí. Dalšími výhodami digitalizace je pro úřad méně papírování a tím pádem více času na klienta.

Online je možné žádat také o důchod. Konkrétně v Praze už takto o starobní požádalo 835, o invalidní 621 a o pozůstalostní 417 lidí. Celkově bylo v Praze online podáno 18 procent žádostí. Oproti celé republice, kde bylo online podáno pouze 8 procent žádostí o důchod, je to výrazně lepší výsledek.

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných