Dlážděné chodníky trpí. V Praze je nejvíc ničí zima a parkující auta

24. 02. 202310:01
Dlážděné chodníky trpí. V Praze je nejvíc ničí zima a parkující auta
foto: Marek Jindra, PrahaIN.cz/Poškozený chodník v Praze

Možná jste si všimli, jak se na některých místech v Praze postupně zvětšující díry v chodnících tvořených mozaikou. A nemusí se to týkat dlažby jen v historické části, zakopnout o vypadlé kostky se dá i v širším centru města na místech, kde její pokládka proběhla v nedávné době. Redakce PrahaIN.cz zjišťovala nejčastější důvody jejího poškození.

Mozaiková chodníková dlažba patří neodmyslitelně ke koloritu historického centra Prahy. Štípanými žulovými kostkami se chodníky dláždí od 19. století, skládají se do takzvané pražské mozaiky.

Majitelem většiny chodníků v hlavním městě je magistrát. Jejich správou je pověřena městská společnost Technická správa komunikací (TSK), která zajišťuje jejich celoroční úklid a údržbu.

Koordinuje plánované stavební práce související s pokládkou různých kabelových technologií a plánovaných oprav inženýrských sítí, stejně jako zajišťuje opravy chodníků způsobených například havárií vody. Na základě vlastních kontrol nebo od podnětů občanů, městských částí nebo strážníků městské policie odstraňuje závady chodníků.

Takto poškození mozaiky začíná... /foto:PrahaIN.cz 

Zimní období mozaice nesvědčí

Jednou z velkých výhod dlažby je, že snadno propustí vodu. Vláha z deště, případně ze sněhu, nestéká po povrchu rovnou do kanalizace, jak k tomu dochází v případě asfaltových chodníků, což celkově přispívá k lepšímu klimatu v ulicích metropole.

Na druhé straně sníh a zmrazky v zimním období představují pro mozaiku zvýšené nebezpečí jejího poškození. Může k němu přispívat i samotná zimní údržba, která se provádí jak ručně, tak mechanicky.

„V zimním období se nejedná o nic výjimečného a neprovádějí se větší opravy z důvodu nepříznivých klimatických podmínek, provádí se pouze havarijní opravy tak, aby byla zachována schůdnost nemotoristických komunikací,“ uvedla pro PrahaIN.cz Barbora Lišková, tisková mluvčí TSK.

Zásobovací dodávky na chodnících

Předmětem ochrany z hlediska památkové péče je v památkových rezervacích a zónách nejenom historická dlažba, ale i klasická technologie pokládky do pískového lože, takzvaná zádlažba. Její provádění požaduje odbor památkové péče, původní dláždění je přitom na některých místech tak sešlapané, že dosahuje jen třiceti procent své původní výšky a je díky tomu náchylnější k poškození.

Častým viníkem škod na chodníkové mozaice je vjezd a parkování zásobovacích nákladních aut a dalších vozidel. „Stačí, když se uvolní z pískového podloží jedna kostka a potom to jde velmi rychle. Hodně k tomu dochází v případech, kdy nákladní auta otočí koly na místě a podloží s kostkou tak poškodí,“ vysvětlila pro naši redakci Barbora Lišková a dodala, že podle domluvy dlaždiči průběžně chodníky kontrolují a tyto drobné úpravy provádí.

... a takto končí / foto: PrahaIN.cz

Neoprávněné parkování

Jak často dochází k případům neoprávněného parkování na chodnících a jak se tyto případy řeší, jsme v redakci zjišťovali u strážníků městské policie. Při zjištění tohoto přestupku, mají tři způsoby postupu, a to buď domluvou, pokutou na místě nebo oznámením správnímu orgánu.

V tomto případě byla dlažba poškozena ještě před příjezdem vozidla / foto: PrahaIN.cz

V případě, že je přestupek řešen pokutou, strážník může uložit pokutu do výše dvou tisíc korun. Pokud jsou splněny všechny podmínky, mohou strážníci v oprávněných případech nařídit i odtah vozidla.

„Za rok 2021 jsme v metropoli zjistili celkem 101.435 přestupků v souvislosti s neoprávněným stáním na chodníku. Za tyto přestupky jsme uložili 6.932 pokut v celkové výši 2.216.300 korun, 81.925 přestupků jsme oznamovali správnímu orgánu a zbývající jsme vyřešili domluvou, uvedla pro PrahaIN.cz Irena Seifertová z Kanceláře ředitele městské policie. 

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných