foto: Redakce PrahaIN.cz/Toaletní papír v dm drogerii
Již několikrát jsme informovali o různých praktikách obchodů, které se snaží maskovat postupné zdražování. Zmenšené balení, prodej na váhu místo na kusy či uvedená váha za sto gramů u výrobků, u kterých jsme zvyklí kupovat na kilogramy.
Zmenšeného balení si nejčastěji všímáme například u sladkostí, brambůrek, ale i drogistického zboží. Některé čokolády mají místo 100 gramů jen devadesát. Velká čokoláda Milka mívala 300 gramů, nyní má 280 gramů. Balení brambůrků Bohemia Chips mělo standardních 100 gramů, postupně se zmenšovalo a nyní v obchodech narazíme na pytlíky s 60 gramy. Menší balení má také Jar.
To zajistí výrobci, že může nechat cenu stejnou nebo zdražit jen mírně. Zákazník má pak pocit, že se výsledná suma nijak zásadně nemění. Reálně si ale kupuje stále míň.
Už dříve jsme také psali o ananasu, kterého jsme si v Lidlu všimli, že je prodáván na váhu. Uvedená cena za 100 gramů zákazníka naláká a ten v domnění, že jde o celý kus, neváhá a kupuje. V obchodech jsme také narazili na cenu rajčat za 100 gramů. Běžně se však dříve uváděla cena za celé balení nebo za kilogram. Nižší cifra pak vypadá pro kupujícího lépe.
Naše čtenářka nás protentokrát upozornila na cenu toaletního papíru v dm drogerii.
Psali jsme
U některého ovoce a zeleniny jsme zvyklí, že se prodává na kusy a u jiné na váhu, nejčastěji na kilogramy. Stálé se zvyšující ceny se v…
Informace je přesnější
„Jsem zvyklá koukat na cenu za ruličku, když je cena okolo šesti, sedmi korun, tak ho kupuju a vezmu i víc balení do zásoby. Za deset korun bych ji třeba nekoupila. Dělá to tak většina lidí okolo mě. V dm jsem viděla cenu 4,95 korun, tak jsem koupila několik balení, až doma mi bylo divné, že jsem platila hodně. Tak jsem se podívala na účtenku a druhý den se šla podívat znovu. Až pak jsem si všimla, že cena není za ruličku, ale za sto útržků,“ napsala nám čtenářka.
Do drogerie jsme se šli podívat. Cena, kterou prodejce uvádí, je opravdu za sto útržků. Abychom znali kompletní údaj za roli, musíme ji dopočítat. Na náš dotaz, zda jde o novinku, obsluha odpověděla, že ne. „Je to přesnější, už to takhle máme delší dobu,“ sdělila nám.
Například osm rolí toaletního papíru Zewa Deluxe se splachovací ruličkou stálo v dm drogerii 79,90 korun, v Rossmannu 74,90 korun. Albert nabízel za 79,90 korun deset rolí. Z těchto tří vycházela dm drogerie nejdráže. Drobná číslovka, která běžné ukazuje cenu za roli, však byla v dm nejmenší.
Drobná číslovka je jen za sto útržků. Autor: PrahaIN.cz
Ve všech dalších obchodech, které jsme navštívili, je uvedena částka za jednu roli. V Albertu, Lidlu, Tescu, Penny i v Rossmannu.
„Cenu toaletního papíru jsme uváděli vždy v přepočtu za 100 útržků, nikoliv za ruličku. Je totiž rozdíl, pokud je na roli 180, 200 nebo 220 útržků. Pokud se zákazník dívá na přepočet prodejní ceny, měl by mít k dispozici relevantní jednotky. Věříme, že takto transparentně uvedené informace pomohou zákazníkům lépe se rozhodnout na základě skutečné hodnoty, kterou dostávají. K tomu, zda mohou být zákazníci zmatení, jsme zatím obdrželi většinou pozitivní zpětnou vazbu. Mnozí zákazníci oceňují jasnost a srozumitelnost, kterou tento systém přináší. Samozřejmě jsme otevřeni dalším názorům a připomínkám,“ uvedl pro PrahaIN.cz Jiří Peroutka, manažer komunikace dm.
Získané informace jsme předali zpět naší čtenářce. Ta uvedla, že informace je určitě přesnější. „Český spotřebitel je ale zvyklý na cenu za jednu roli, tohle ho může zmást. Nikdy předtím jsem si toho nevšimla, teď už si dám pozor,“ uzavřela.