foto: Jan Malý, Institut plánování a rozvoje Praha (pro média)/Bjarke Ingels patří k vrcholným světovým architektům
TISKOVÁ KONFERENCE: O tom, kdo vytvoří návrh na Vltavskou filharmonii, není už rok a půl pochyb. Jedná se o známé dánské architektonické studio BIG (Bjarke Ingels Group). Jenže i když se jednalo o vítězný návrh, tak měla komise předloni řadu připomínek a návrhů na vylepšení vítězného projektu. A ty, zapracované do konečného projektu, přijel představit do Prahy sám architekt Bjarke Ingels.
„Pramen, tok, řeka, meandry, město, proud, to všechno byly inspirace, které nás vedly k tomu, abychom vytvořili toto nádherné dílo,“ řekl na úvod své prezentace architekt Bjarke Ingels s tím, že nemenší inspirací byla pro něj i hudba Bedřicha Smetany, která se v podobě díla také odrazila. „Chceme, aby vznikla stavba, která svými balkony a kolonádami bude působit jako symfonie veřejného života,“ uvedl Ingels.
Inspirací byl Smetana
Hlavních připomínek hodnotitelské komise bylo sedm a všechny byly akceptovány v novém návrhu projektu. Budova Vltavské filharmonie bude mít čtyři hlavní prostory. Těmi budou Velký a Malý sál, Zkušebna orchestru a Multifunkční sál pro pořádání kulturních akcí. Těchto prostor se dotýkaly hlavní změny projektu.

Tak bude budova Vltavské filharmonie zakomponována do linie vltavského břehu. Vizualizace: BIG (Bjarke Ingels Group).
„Hlavní sál byl upraven tak, aby umožnil lepší výhled a akustiku,“ řekl architekt Ingels a pokračoval: „Hlediště je více rozsegmentováno, což umožní komfortnější a pohodlnější výhledy na jeviště a hlavně daleko lepší pocit z přenosu hudby.“ To konekonců umožní i moderní materiály, které vycházejí z nejlepších akustických schopností nejmodernějších technologií, přesto působí na pohled i dotek velice přirozeně, přírodně a pozitivně.
Zkušebna orchestru v novém návrhu získala větší jeviště a je vlastně pro zvýšení akustického vjemu totožné, jako je jeviště v hlavním sále. Akustika se měnila i u malého sálu, který navíc získal přímé napojení na venkovní foyer a také v návrhu přibyl přímý výhled z malého sálu na velkoměsto.

Bjarke Ingels představil přímo v Praze upravenou verzi Vltavské filharmonie. Foto: Petr Kouba, PrahaIN.cz
Největší změny ale čekaly multifunkční sál: „Tady jsme velmi intenzivně zapracovali na zvýšení variability prostředí. Řady se sedadly budou na hydraulických nohách, které umožní libovolně regulovat elevaci od postupné po strmou, a tím nabídnou neuvěřitelné množství variant sestavení,“ uvedl hlavní architekt projektu.
Unikátní rampa umožní výstup až na vrchol
Kromě toho bylo do projektu zakomponováno více eskalátorů, které budou pomáhat návštěvníkům dostat se z nejnižších pater do těch nejvyšších a posléze i na střechu samotné filharmonie. I když pro drtivou většinu návštěvníků bude jistě jedním z vrcholných zážitků vyjít na střechu budovy přímo od břehu řeky Vltavy.

Vnitřní foyer umožní přístup ke všem místům velkého koncertního sálu. Vizualizace: BIG (Bjarke Ingels Group).
To je totiž jedna z největších deviz této budovy. Umožňuje za pomoci systému ramp a venkovních foyer vyjít od břehu řeky postupně až na samotný vrchol. Návštěvníci budovy tak nemusí ani vstoupit do vnitřních prostor a dostanou se na místo, které poskytne omračující pohled na českou metropoli. Tento prostor vznikl právě jako inspirace vodními meandry řeky Vltavy v blízkosti jejího pramene.
Součástí stavby bude i hudební knihovna a hudební učebny uzpůsobené pro běžnou výuku studentů. I do nich podle nové verze projektu pronikne více denního světla.
Výhledy na město a více zeleně
V novém návrhu stojí za zmínku i navýšení zelených ploch, které se budou nacházet kolem samotné stavby. Budou tvořit ostrůvky zeleně, které bude spojovat vodní prvek a také odpočinkové prostory. O ty se postarají neopracované kamenné bloky.

Školní sál určený pro výuku hudebních talentů získal v nové verzi architektonického návrhu kromě skvělé akustiky i výhled na město. Vizualizace: BIG (Bjarke Ingels Group).
Zkapacitnily se také přístupové koridory k budoucí stavbě. Z žádné strany nebude k budově Vltavské filharmonie odepřen přístup a dá se počítat se sedmi až osmi hlavními příchozími koridory. Část z nich povede přímo od řeky, část od tramvajové zastávky, další od železničního nádraží a další z dnes už jasně vytyčených přístupových koridorů.
Součást budovy jsou i restaurace a bistro. Samotné vnitřní prostory restaurace prošly také úpravou, zlepšila se jejich funkčnost a samotná restaurace tak dostala mnohem intimnější podobu.
Bistro naopak získalo navíc mezanin, který umožní ještě lepší výhled na Prahu. Vytvořením mezipatra v hudebním bistru se tak podle architekta Bjarke Ingelse navýší kapacita prostoru a zvýší se jeho funkčnost.
„Na dopracování architektonické studie pracovali odborníci z celého světa,“ uvedl náměstek primátora Petr Hlaváček (STAN) a narážel tím na skutečnost, že dánský architektonický salon má řadu poboček na celém světě. Například v New Yorku, Barceloně, Los Angeles, Oslu, čínském Šen-zenu a samozřejmě domovskou centrálu v Kodani. „Vltavská filharmonie nebude pouze novým koncertním sálem, stane se především otevřeným kulturním a vzdělávacím centrem, které bude sloužit veřejnosti,“ pochvaloval si kvalitu dopracovaných detailů Hlaváček.
Stavbu ocenila i konkurence
To navíc potvrzovala i reakce účastníků tiskové konference a prezentace. Vystoupení renomovaného dánského architekta si nenechala ujít ani řada jeho českých kolegů, stejně tak jako hudební profesionálové a odborníci filharmonici. „Je to krásná stavba,“ bylo slyšet z jejich hloučku po skončení prezentace.

Úpravy hlavního sálu pomohly ještě zlepšit akustickou výjimečnost stavby. Větší segmentace prostoru pro diváky přispěje k neopakovatelným hudebním zážitkům. Vizualizace: BIG (Bjarke Ingels Group).
„Opravdu se mi to líbí. Měl jsem strach, aby si nechtěl (architekt) postavit vlastní pomník, velkolepou stavbu, ale není to tak. Je to užitečné, povedené a je to funkční,“ hodnotili práci dánského ateliéru dva čeští architekti.
Se stejně pozitivním ohlasem se podle našich informací prezentace projektu setkala i den předtím v Institutu plánování a rozvoje Praha, kde byly pozvanými hosty pouze špičky české architektury.
„Podrobná architektonická studie je pro nás zásadním mezníkem. Můžou se rozběhnout projekční práce a získávání všech potřebných povolení,“ uvedl vedoucí projektového týmu Vltavské filharmonie Martin Krupauer.
I přesto bude ještě chvíli trvat, než se začne se samotnou stavbou. Začátek výstavby je plánován až na rok 2027 a za dalších pět let by mohlo dojít ke slavnostnímu zahájení provozu velkolepé stavby.
Psali jsme
Představitelé hlavního města Prahy uzavřelismlouvu o dílo s dánským studiem Bjarke Ingels Group (BIG), autorem vítězného návrhu Vltavské…
Každý, kdo má zájem pod pokličku nově vznikajícího projektu Vltavské filharmonie nahlédnout podrobněji, má možnost navštívit CAMP v Institutu plánování a rozvoje Praha. Tady jsou připraveny až do 18. února vizualizace, videa, podrobné náčrty a celkové náhledy na projekt v 3D realitě.
Kdo je Bjarke Ingels?
Bjarke Ingels je 49letý dánský architekt. V roce 2006 založil architektonický salon BIG, který se brzy stal jedním z nejuznávanějších na celém světě. K jeho mimořádným počinům patří například výstavba obytného komplexu 8 House v dánské Kodani, zcela mimořádný dům Via 57 West na newyorském Manhattanu.

Odpočinková zóna kolem Vltavské filharmonie bude pracovat s vodními prvky, veřejnou zelení a neopracovanými kamennými bloky. Ty budou sloužit i jako místo k odpočinku. Vizualizace: BIG (Bjarke Ingels Group).
Salon BIG stál i za budovou ústředí firmy Google. Husarským kouskem je pak budova Amager Resource Center, která je zároveň spalovnou odpadu v Kodani, ale na druhou stranu její architektonická podoba umožňuje, aby část budovy sloužila jako umělá sjezdovka pro lyžaře a lezecká stěna pro horolezce. Kromě návrhů budov je Ingels i příležitostným designerem. K jeho pověstným designerským produktům patří dřevěné pandy, které vznikly pro značku Architektmade nebo kolekce svítidel Stellar Nebula pro firmu Artemide. Bjarke Ingels je dnes chápán jako jeden z nejmocnějších, nejvlivnějších a nejlepších architektů současné doby.