foto: Vít Hassan pro PrahaIN.cz/Koupaliště Džbán
Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ) ve své předpovědi upozorňuje, že sobotní teploty na řadě míst překročí překročí 35°C. V západní polovině Čech by mohly teploty dosáhnout až 37°C.
Podle ČHMÚ bude v pátek přes den polojasno až jasno, nejvyšší teploty se vyšplhají na 27 až 31°C, na severovýchodě budou kolem 26°C.
Na konci dne k nám začne kolem oblasti vyššího tlaku vzduchu nad východní Evropou proudit velmi teplý vzduch z jihozápadu.
Předpovědní mapy ČHMÚ / foto: Twitter ČHMÚ
V noci má být jasno až polojasno s nejnižšími teplotami 17 až 13 °C, povane mírný jižní až jihovýchodní vítr.
V sobotu 15. července bude přes den jasno nebo skoro jasno. Nejvyšší teploty dosáhnou na 33 až 37 °C, na východě a severovýchodě kolem 32 °C. Povane mírný jižní až jihovýchodní vítr.
Na mnoha místech bude následovat tropická noc, kdy teploty neklesnou pod 20°C.
Psali jsme
Vysoké letní teploty mohou přinášet zvýšenou zátěž pro organismus komukoliv, ale nejvíce ohroženi horkým počasím jsou lidé nad 65 let věku, malé…
Doporučení, jak přežít ve zdraví vysoké teploty
Teploty nad 35°C představují velmi vysokou zátěž pro lidský organismus, hrozí nebezpečí přehřátí a dehydratace. Doporučuje se dodržovat pitný režim, zvýšit konzumaci neslazených nealkoholických nápojů, které je vhodné kombinovat s minerálními vodami.
Asi netřeba připomínat doporučení pro omezení tělesné zátěže, ale například náruživí milovníci opalování by přeci jen neměli pobývat na přímém slunci v poledních a odpoledních hodinách.
Měla by se také věnovat zvýšená pozornost malým dětem a starším a nemocným občanům.
Cesty vlakem mohou provázet problémy
České dráhy vydaly v souvislosti s očekávanými extrémními teplotami upozornění a prosí cestující, aby se na cesty v extrémně horkých dnech vybavili dostatkem tekutin a sledovali aktuální informace o provozu.
Klimatizace ve vozech Českých drah je ze zdravotních a technických důvodů nastavena na rozdíl teplot vně a uvnitř vozidel na úrovni 8 °C, takže při vysoké venkovní teplotě 35 °C bude uvnitř vlaku 27°C.
V důsledku extrémně vysokých teplot může také docházet k poškození kolejnic a závadám na infrastruktuře i na vozidlech.