foto: Vít Hassan pro PrahaIN.cz/Zima a sníh v centru Prahy
Po více než 20 letech se hlavní město dočkalo nového grafického manuálu. Součástí jeho tvorby byla i revize vizuální identity Prahy, která se dočkala několika změn. Nadčasové logo zůstává, mění se však pravidla pro umisťování textů či styly písma.
S procesem revize stávající vizuální identity i implementace nového grafického manuálu se novináři měli možnost seznámit prostřednictvím tiskové konference pražského magistrátu v úterý 7. ledna. Současný systém už Prahu prezentuje od roku 2002, a bylo tedy na čase ho přiblížit moderním hodnotám. Hlavní město se však nerozhodlo svou vizuální identitu změnit úplně. Ve spolupráci s původním autorem, Studiem Najbrt, se místo toho pustilo do zevrubné revize a následného vylepšení.
Síla a kvality stávajícího nadčasového loga zůstávají zachované. Změní se především pravidla pro umisťování textů, loga, styly písma a nastavení systému používání loga pro městem zřízené organizace. Doplněna byla také pravidla pro použití v digitálním prostředí, která doposud chyběla. Změny ale bude nutné aplikovat pouze u nově vznikajících materiálů, čímž město ušetří náklady.
Logo je stále atraktivní a rozpoznatelné
Proces revize sestával dle slov Jany Berkové, ředitelky Odboru médií a marketingu Magistrátu hlavního města Prahy, z analýzy, workshopů i spolupráce s odborníky. „Ukázalo se, že logo, značka hlavního města Prahy je natolik silná, že i po 20 letech je rozpoznatelná a atraktivní. Ale co tam, řekněme, nebylo úplně tak, jak jsme potřebovali, byla právě ta rozpoznatelnost a atraktivita povrchové komunikace hlavního města Prahy a roztříštěnost. To byly hlavní prvky, se kterými jsme vstupovali do potřeby revize,“ sdělila na tiskové konferenci Jana Berková.
Revize dle jejích slov ukázala, že není potřeba sahat po kompletním rebrandingu a měnit něco od základů, ale spíše dopracovat to, co městu dosud chybělo a co by komunikaci města činilo hodnou 21. století.
Manuál už může být použit v plném rozsahu
Revidovaná vizuální identita byla dle Berkové odsouhlasena radou hlavního města a v průběhu podzimu s ní byli seznámeni všichni další účastníci, kteří do komunikace a vizuální identity hlavního města vstupují. Tedy městem zřízené organizace či městské části. V tuto chvíli už by měli být všichni, kdo s grafickým manuálem hlavního města pracují, řádně proškoleni a seznámeni se všemi změnami.
„Můžu říct, že po dvou letech tady stojíme v rámci finální verze, kdy už je grafický manuál dopracován a my už můžeme teď grafický manuál používat v plné parádě, v jaké je,“ dodala Berková a pro jasnější představu přítomným ukázala pracovní výtisk nového manuálu. Jeho velikost je úctyhodná, formát A4 o tloušťce rozhodně přesahující 5 centimetrů. Dostupný je samozřejmě i v digitální podobě ZDE.
Psali jsme
Poté, co PrahaIN.cz publikovala článek o špatné bezpečnostní situaci u obchodního centra DBK na Budějovické, se na nás obrátili další čtenáři.…
Není vždy nutné vše zahodit
Spokojenost s tím, že představitelé hlavního města přistoupili k revizi stávající vizuální identity hlavního města, následně na konferenci vyjádřila Jana Vinšová, ředitelka odborné organizace Czechdesign. Je to podle ní pěkná ukázka a vhodný precedent, protože prý není vždy nutné vše staré zahodit a vizuální identitu kompletně obměnit, když má stále potenciál. Bylo by to prý navíc mnohem náročnější finančně i z hlediska vynaložené energie řady lidí.
„Stávající vizuální styl, hlavně logo, tam ten potenciál stále je. My jsme se do procesu zapojili v roli auditora, který měl na starosti analýzu stávajícího stavu, návrh následného postupu a následně i supervisora celého procesu a spolupráce magistrátu se studiem Najbrt,“ přiblížila ředitelka organizace Czechdesign.
Právě tato organizace prý nejprve zmapovala veškeré výstupy, podívala se na to, s čím magistrát i jeho zaměstnanci pracují, zmapovala klíčové oblasti, do kterých bylo potřeba zasáhnout a připravila dotazníkové šetření. Pak dohlédla na to, aby byl celý proces zdárně dokončen ke spokojenosti všech účastníků.
Změny se dotýkají hlavně lepší rozpoznatelnosti
S konkrétními změnami a novinkami seznámil Aleš Najbrt, designér a kreativní ředitel Studia Najbrt. Konkrétně podle jeho slov změny spočívají především v posílení rozpoznatelnosti pražské vizuální identity. Rozšířené bylo písmo, ilustrace i piktogramy.
Design celého systému byl nově vytvořen na jednoduchém principu členění ploch, který vychází z tvarosloví samotného loga. To zůstalo zachováno pouze s jemným faceliftem v podobě úpravy písma. Systém nově definuje dva základní principy layoutu, tedy pravidel pro správné umisťování textů, loga, volbu barevnosti a práci s ilustracemi.
Nové je písmo, ilustrace i barevnost
Hlavním písmem většiny textů je písmo Praha, které bylo na míru upraveno od předního českého tvůrce písma Tomáše Brousila. Významné jsou i nové ilustrace, které obsahují širokou škálu postav, budov, mobiliáře nebo situací. Stojí za nimi ilustrátoři Patrik Antczak a Jakub Mikuláštík. Rozšíření se dočkala i barevnost.
„Po více než 20 letech existence našeho loga Prahy vstupujeme do další etapy rozvoje vizuální komunikace města. Nové písmo, barevný systém i velmi jemný facelift loga přispívají k současnému vnímání identity města,“ shrnul celý projekt Aleš Najbrt.