foto: PrahaIN.cz/Autobusové nádraží Florenc
Příběhy z cest přináší PrahaIN.cz pravidelně. O zážitcích spojených s cestováním jsme si tentokrát povídali s pětatřicetiletým Tomášem, který nejen o letních prázdninách pravidelně vyráží na výlety po Česku i do zahraničí. Jezdí prý nejčastěji vlakem nebo autobusem a příhod má přehršel. Na jednu takovou si prý vzpomněl poté, co na sociálních sítích zaznamenal příspěvek o hledaném kufru, který se měl ztratit z autobusu společnosti FlixBus.
Na mysli měl facebookový příspěvek, který se šířil napříč různými pražskými i cestovatelskými skupinami. Zoufalá Polka v něm hledá svůj tmavě tyrkysový kufr, který jí byl na trase z Bratislavy do Drážďan zřejmě vyměněn jiným cestujícím, konkrétně prý na zastávce v Praze, nebo v Brně. Ona sama totiž na konci cesty v zavazadlovém prostoru našla pouze podobný kufr, který však nebyl její.
„Bylo mi jí líto. Stalo se mi totiž něco hodně podobného,“ vzpomněl si Tomáš. V autobusu stejného dopravce se mu prý v minulosti také nenávratně ztratil jeho batoh. „Stalo se to dva roky zpátky v létě. Naštěstí jsem jel už z výletu domů, konkrétně z Trenčína do Plzně. Autobus stavěl v Brně a v Praze. Když jsem pak v Plzni přišel k nákladovému prostoru pro svůj batoh, nebyl tam. Místo něj tam ležel jiný, který si nikdo nevyzvedl,“ přiblížil Tomáš svou ztrátu.
Mohl jen čekat
Batoh se prý dodnes nepodařilo najít. „Kontaktoval jsem policii i FlixBus, ale nic se nevyřešilo. Odmítli mi předat kontakt na ostatní cestující, prý kvůli GDPR, takže jsem mohl jen čekat, až někdo nahlásí, že můj batoh omylem vzal, nebo našel. A to se nestalo. Naštěstí jsem tam ale tenkrát měl jen nějaké špinavé oblečení,“ přiblížil cestovatel svou snahu o hledání zavazadla.
„Té slečně s vyměněným kufrem držím palce, snad bude mít víc štěstí než já. Sociální sítě mají obrovský dosah, třeba se jí to tímhle způsobem podaří. Já si od té doby svá zavazadla raději beru nahoru na palubu, když to jde, nebo na ně lepím lísteček se svým jménem, telefonním číslem a adresou. Kdyby náhodou,“ uzavřel Tomáš.
Psali jsme
Kvůli čtvrteční bouřce, při které spadl strom na trať u Zábřehu na Moravě, zůstal na několik hodin nepojízdný vlak z Prahy do Olomouce.…
Musí se ozvat oba cestující
Redakce se proto na případy zmizelých zavazadel ptala přímo společnosti FlixBus. Podle tiskového mluvčího Tomáše Beránka opravdu dochází i k případům, kdy si cestující zkrátka spletou svá zavazadla a omylem si odnesou cizí kufr či batoh. Takové případy však prý může společnost řešit jen v případě, kdy jsou obě vyměněná zavazadla odevzdána na prodejnách dopravce.
„Pokud se nám ozvou oba cestující, musíme je požádat o souhlas s GDPR, abychom mezi nimi mohli vyměnit kontakty a oni již si řeší dále výměnu mezi sebou. V případě, že je zavazadlo odevzdáno na naši pobočku, nebo řidiči, tak postupujeme jako u ztraceného zavazadla, to znamená, že pokud se nám podaří dohledat majitele, tak jej kontaktujeme a po potvrzení, že se jedná skutečně o jeho zavazadlo mu zavazadlo zasíláme na jeho adresu. Poštovné platí cestující. V případě pochybení na naší straně, jej samozřejmě hradí společnost,“ uvedl Beránek.
Při ztrátě zavazadla je třeba vyplnit formulář
Běžný postup v případě ztráty zavazadla spočívá podle jeho dalších slov ve vyplnění online formuláře na webu dopravce. Jakmile pak řidiči najdou nějakou ztracenou věc, mají povinnost ji odnést na některé z prodejních míst FlixBusu, kde je následně zaevidována do systému a eventuálně spárována s vyplněným formulářem o ztrátě.
„Naše oddělení ztrát a nálezů je důmyslně propojené napříč všemi prodejními místy, což znamená, že je v každé zemi někdo, kdo zodpovídá za oddělení ztrát a nálezů a může v rámci našeho interního systému ihned převzít komunikaci s cestujícím, aby se k němu daná věc dostala co možná nejdříve. Cestující má pak možnost volby, zda si danou věc převezme osobně, nebo využije možnost doručení přes kurýrní službu,“ uvedl pro PrahaIN.cz Beránek.
Řeší se i zapomenuté doklady
Takový je běžný postup. Výjimečné prý ale nejsou ani nestandardní situace, kdy je k řešení potřeba přistupovat kreativněji a zejména co nejrychleji. Například v případech, kdy cestující ztratí osobní nebo cestovní doklady, a nemůže tedy pokračovat v cestě.
„Spojíme se s kolegy, kteří mohou kontaktovat dopravce, který danou linku obsluhuje a ten zase kontaktuje řidiče, kteří se na následující zastávce mohou podívat, zda je ztracená věc v autobuse. V případě, že ji naleznou, předají ji na nejbližším prodejním místě, kde je to po jejich trase možné a kolegové nás poté informují nazpět. My se poté domluvíme s cestujícím, jak co nejrychleji vyřídit předání ztracené a nalezené věci,“ uzavřel Tomáš Beránek.