foto: Bob Asher, PrahaIN.cz/Řeznictví
Těžké okamžiky už několik týdnů prožívají majitelé i zákazníci klasických řeznictví. Nečekaný úder v podobě epidemie kulhavky a slintavky vyhnal ceny hovězího masa téměř o 50 procent. Těžký zásah dostal také obchod s drůbežím. „Hovězího masa je nedostatek a zdražilo minimálně o padesát procent,“ řekl serveru PrahaIN.cz majitel vyhlášené řeznické firmy Karel Jarolímek.
Tisíce kusů hovězího dobytka musely být vybity poté, co chovy skotu v Maďarsku a Slovensku zasáhla nebezpečná epidemie kulhavky a slintavky. Státní veterinární správa začala ihned konat, a aby ochránila české zemědělce, zakázala dovoz skotu a produktů z hovězího masa z těchto zemí.
Ke stejným opatřením přistoupily i další země. Hovězí maso se během několika dní stalo téměř nedostatkovým artiklem. Jeho cena rázem vyletěla do nebývalých hodnot. Tato situace nejvíce zasáhla majitele klasických českých řeznictví, kteří museli zdražit. „Hovězího masa je nedostatek. Jeho cena na trhu se kvůli kulhavce a slintavce zvýšila minimálně o padesát procent. A jakmile se začne zdražovat jeden nebo dva druhy masa, automaticky se začnou zdražovat všechna další masa. Samozřejmě jsme, ač velmi neradi, museli zvýšit cenu pro naše zákazníky. Bohužel je to tak,“ řekl Karel Jarolímek redakci PrahaIN.cz.
Prohlásil zároveň, že jeho řeznictví už registruje pokles tržeb. Hovězí maso totiž nekupuje téměř nikdo. „Jakmile se zvýší ceny, tak se to okamžitě odrazí v tržbách. Lidé nakupují méně. Nedivím se. Cena zadního hovězího je teď kolem 300 korun za kilogram a někteří mají už tak dost hluboko do kapsy. Nemám z toho radost. Každý řezník by nejraději viděl plný krám a spokojené návštěvníky. Ale my jsme museli ceny přizpůsobit nové situaci, kterou nikdo nečekal. Zákazníci teď hovězí skoro nekupují. Dál ho kupují restaurace. Zpracovávají totiž hovězí na hamburgery a tam to nejde nahradit. Omezují ale hovězí maso na vaření. Varem totiž vzniká velký úbytek váhy. Zároveň jsou hodně vysoké ceny. Například v naší jídelně bychom museli prodávat třeba španělského ptáčka asi za 180 korun. V restauracích to je ještě únosné. Ale pro jídelny a závodní vaření už je to moc drahé moc a tím pádem to je neprodejné. Bohužel, ale jinak to udělat nejde. Vstupy jsou už moc vysoké,“ pokrčil řezník rameny.
Zároveň připomněl, že současný nedostatek hovězího může trvat i několik let.
„To se vůbec nedá naplánovat. Například kuře vypěstujete za tři měsíce. Ale založení nového chovu hovězího dobytka trvá minimálně tři až čtyři roky. To se nedá nijak urychlit,“ upozornil Karel Jarolímek. Klasické řeznictví založil v pražských Holešovicích už v roce 1991. Po třech letech otevřel známou jídelnu s klasickou českou kuchyní a na Praze 7 převzal bistro s lahůdkami a cukrárnou. Po 34 letech podnikání pracuje jako rodinná firma.
Konkurenční boj vyhnal ceny vzhůru
Výrazné zvýšení nákupních cen zaznamenali i majitelé prodejen, které se specializují na drůbeží, především kuřecí maso. Kromě toho, že trh citelně poznamenal výskyt ptačí chřipky, na cenách kuřecího se především odrazil konkurenční boj mezi obchodními řetězci. „Řeknu to jednoduše. Situace na trhu s kuřecím masem není dobrá. Nákupní ceny drůbežího z různých důvodů stouply. Snažím se, jak to jde, aby byly naše ceny přijatelné pro zákazníky. Abych se udržel, tak jsem ale musel zvýšit ceny. Nemohl jsem nic jiného dělat. Výsledkem je, že naše tržby téměř okamžitě klesly skoro o polovinu. Ale nic jiného jsem udělat nemohl. Já jsem si nezaložil prodejnu jako zlatý důl a neždímu z lidí každou korunu. Znám skoro všechny zákazníky a řemeslo vnímám jako službu lidem i jako obživu. Proto se vždy rozčílím, když občas musíme zdražit,“ řekl redakci PrahaIN.cz majitel prodejny na Palmovce Tomáš Spálenka. V branži pracuje 26 let a jeho řeznictví na území hlavního města patří mezi nejznámější.
V této souvislosti upozornil, že kromě dalších faktorů trh s drůbežím masem v Česku citelně zasáhl konkurenční boj mezi řetězci. „Oni mezi sebou cenově válčí. Hypermarkety a supermarkety během loňského roku jako taháky na zákazníky systematicky rozjely slevové akce. Nabízejí například levné kuřecí řízky a levné vepřové maso. Jde ale o to, že třeba drůbeží maso nakupují za vyšší ceny, než je potom prodávají. Prostě svoje ceny dotují. Například kuřecí prsa na řízky kupují za 150 korun za kilo a ve svých prodejnách je pak nabízejí třeba za 110 korun za kilo. To znamená, že čtyřicet korun dotují. Ve svých prodejnách mají tisíce položek a mohou si dovolit podobné akce provést. To je nekalá věc, když prodávají levněji, než kupují. Mohou si to dovolit, jak jsem řekl, protože ve svých obchodech mají tisíce položek. Cenově si to rozdělí a ztrátu si dorovnají. Já jim jako menší obchodník konkurovat vůbec nemůžu. Mou přidanou hodnotou, kterou mohu zákazníkovi nabídnout, je slušnost a pracovitost. Čestnost. To je základ všeho. Obávám se, že nárůst cen se nezastaví. Ještě asi nejsme ve finále. Situace není dobrá. Obávám se, že kamenné obchody mají pomaličku odzvoněno. Ještě to sice bude chvilku trvat, ale za nějakou dobu nám nezbyde než skončit,“ řekl Spálenka naší redakci.
Vybrakované chovy
Zvyšování cen pochopitelně zasáhlo i další řeznictví.
„Samozřejmě, že nás to překvapilo. Na Slovensku a v Maďarsku museli utratit stovky a stovky kusů dobytka. Znám majitele jatek, kteří právě ze Slovenska přiváželi levnější hovězí maso i další druhy. To všechno teď skončilo a přes hranice logicky úřady nic nepustí. Hovězího je nyní na trhu nedostatek a zemědělci dodávají na jatka za vyšší ceny. Situace je taková, že okolo nás je to už úplně vybrakované, a protože je nedostatek, tak samozřejmě cena stoupá. Zvýšila se také nákupní cena drůbežího. Například kuřecí prsa vyrostly ze 126 korun za kilo na 151 korun. To všechno se děje skutečně u hovězího masa pouze kvůli nákaze kulhavky a slintavky, trh s drůbežím poznamenala ptačí chřipka v Polsku,“ řekl redakci PrahaIN.cz Oldřich Čejka. Řeznickou rodinnou firmu i legendární značku obnovil v roce 1990.
Na zvýšení cen, přestože nebylo tak razantní jako v Praze, zákazníci zareagovali ihned. Obrat v prodejnách klesl.
„Hovězí začali zákazníci kupovat méně. Nevezmou si třeba celý kilogram, ale jen půl. Prodejnost hovězího šla po zvýšení cen okamžitě níž. Na našich prodejnách jsme museli zvýšit ceny asi o 15 až 20 procent. Ve velkoobchodu o 20 až 25 procent. Situace je u nás podobná jako v celém Česku. S tím rozdílem, že jsme nezdražili hovězí maso o 50 procent. To by si pak nikdo u nás nekoupil,“ prohlásil řezník.
„Maso nakupujeme přímo u soukromých sedláků a nějaké zdroje ještě mám. I na jatkách občas mohu něco sehnat za přijatelnější cenu. Máme svoje dodavatele, soukromé zemědělce. Spolupracujeme už několik let, tak samozřejmě cenu pro nás nějak drží. Ale oni také sledují, co se kolem děje. Byli by hloupí, kdyby mi prodali býka za 55 korun za kilogram živé váhy, když by mohli dostat od masokombinátu Polička až 90 korun. To samé je u krav. Já mu nabídnu 35 korun za kilogram živé váhy a Polička už nabízí 60 korun. Protože jsem letitý odběratel, tak mi cenu trochu drží. Ale i ten zemědělec kalkuluje a taky musí vydělávat. Situace nějakou dobu zůstane stejná. Hovězí se nedá jen tak nahradit. Třeba se objeví noví dodavatelé, ale rozhodně to nebude zítra,“ ukončil Oldřich Čejka.