Jedna konzerva či mýdlo na ruce. Lidé na internetu nakupují prkotiny

20. 04. 202416:16
Jedna konzerva či mýdlo na ruce. Lidé na internetu nakupují prkotiny
foto: Georgi Bidenko, PrahaIN.cz/Balík, ilustrační foto

„Za lockdownu, když byly zavřené obchody, jsme s zvykli nakupovat téměř všechno on-line a nechat si jídlo doručovat domů. Jenže někteří s tím pokračují a po internetu nakupují i úplné prkotiny, které mají v každém druhém krámě.“ To jsou slova zaměstnankyně jednoho velkého e-shopu, ve kterém lze nakoupit téměř vše.

Žena, se kterou naše redakce hovořila, balí ve skladu balíčky a připravuje je k odeslání. Dennodenně tak přichází do styku s objednávkami, které se pak posílají přes různé rozvozové společnosti.

Je prý standardní, že řada objednávek obsahuje jen jednu věc, která nestojí ani stovku. A zákazníkovi není ani líto zaplatit téměř totožnou částku za dopravu.

„Já pochopím, že lidé na internetu hledají zboží a pak ho koupí tam, kde to vychází nejlevněji, ale to většinou bývá spíše u dražších věcí, které často v kamenných obchodech stojí více než na internetu. Myslím například kosmetiku, oblečení či parfémy, ale já balím balíčky, ve kterých je třeba mýdlo na ruce za 50 korun, lak na vlasy či jedna knížka, která stojí stejně jako v každém knihkupectví,“ popisuje.

Obrovské množství spotřebovaného papíru 

Lidé si podle ní ani neuvědomují, kolik je zbytečných nákladů okolo. Obalový materiál, tisk faktur, práce ve skladu a v neposlední řade doručovací firma.

Některé e-shopy začaly s obalovými materiály šetřit a objednávky, které obsahují jen několik věcí nebo jsou doručovány do jednoho ze samoobslužných boxů, nebalí a posílají je v krabici, ve které se výrobek prodává. Nebo ho oblepí průhlednou fólií a nalepí na něj etiketu.

„My balíme všechno do papíru. Včera jsem posílala skleněnou konvici na čaj, která neměla krabici. Takže se musela vystlat bublinkovou fólií, okolo vycpat papírem a pak dát do krabice,“ popisuje.

Konvička na čaj stála 159 korun, za dopravu zákazník zaplatil dalších 129 korun. Za podobnou částku lze zakoupit v téměř každém obchodě, který podobné zboží nabízí. „Navíc by ušetřil za dopravu a e-shop by nemusel použít velké množství obalových obalů,” dodala.

Objednávky jsou menší a menší

Ptali jsme se, jestli lidé podobným stylem nakupovali vždy. „Určitě ne, jsou to tak poslední dva až tři roky. Dřív byly objednávky ve výši i několika tisíců, nyní jsou to stokoruny,“ uzavírá.

Firma, ve které pracuje, prý nakupuje obalového materiálu stále více. „Lidi si neuvědomují, kolik zbytečného papíru spotřebováváme,“ dodává.

Zajímalo nás ještě, jaké další malé objednávky si vybaví. Zmínila například jednu konzervu psího krmení, pastelky, balení vlhčeného toaletního papíru, čajové svíčky, řasenku nebo jednu aviváž.

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných