foto: Vít Hassan pro PrahaIN.cz/MČ Praha 1
Po třech měsících fungování první kanceláře Kontaktního místa pro bydlení na Praze 1 se městská část rozhodla otevřít druhé. Chce tak s bydlením pomoci také občanům na druhé straně řeky. Zřízení podobných kanceláří v každé obci by měl navíc už brzy určovat zákon.
Radnice Prahy 1 si uvědomuje nutnost řešit otázky bydlení a poskytovat občanům v tomto směru co největší podporu. Už v únoru proto otevřela novou kancelář Kontaktního místa pro bydlení ve Vodičkově ulici. Vznikla díky spolupráci městské části s pražským magistrátem v rámci projektu Zabydlování a podpora bydlení domácností a podpora pro nájemníky, financovaného Evropským sociálním fondem.
„Jsme si vědomi, že získat a udržet si bydlení v Praze není jednoduché, a že mnoho občanů města je v situaci bytové nouze. Chceme jim pomoct a nabídnout různé formy podpory a poradenství,“ uvedla v tiskové zprávě k otevření kontaktního místa Ivana Antalová (BPP), radní Prahy 1 pro sociální věci a bezbariérovost.
Kancelář v přízemí budovy úřadu první městské části se nachází hned vedle vrátnice a v současné době má pro veřejnost otevřeno vždy v pondělí a ve středu od 8 do 18 hodin. Mimo úřední hodiny je konzultace možná po předchozí domluvě. Více informací nabízí web Prahy 1.
Služba má úspěch, otevře se proto i na druhém břehu
Už tři měsíce kontaktní místo úspěšně pomáhá. Jak informuje tisková zpráva první městské části, za prvních šest týdnů se na něj obrátilo asi šedesát občanů, což dokazuje, že jde o velký přínos. Proto se radnice rozhodla otevřít podobnou kancelář také na druhé straně Vltavy, na adrese Újezd 26.
Slavnostně otevřena bude v pondělí 13. května v 9 hodin. Zvána je široká veřejnost. Stejně jako první kontaktní místo, i to nové bude zájemcům nabízet pomoc v rámci získávání bydlení nebo dlouhodobého udržení toho stávajícího.
Psali jsme
Takzvané Hradčanské rozhraní, tedy prostor mezi Buštěhradskou dráhou a ulicemi Milady Horákové, Pelléova a U Vorlíků, je dlouhá léta ostudou…
Návrh zákona počítá s kontaktními místy v každé obci
„Bytová nouze ohrožuje už 1,6 milionu obyvatel, zdaleka tedy nejde jen o ty sociálně nejslabší. Je třeba, aby služby kontaktních míst mohli využívat lidé po celé ČR. V návrhu zákona o podpoře bydlení proto počítáme s jejich zřízením v každé obci s rozšířenou působností. I menší samosprávy díky němu získají předvídatelné financování a nástroje na zlepšení bytové situace svých obyvatel,“ vysvětlil ve zprávě ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš (Piráti).
Navrhovaná legislativa nemá řešit výstavbu ani s ní související investice, ale systémově ukotvit základní principy a nástroje pro řešení bytové nouze. Jedná se kromě nízkoprahových poradenských center také například o asistenci s bydlením nebo bydlení s garancemi, které má motivovat k pronájmu dlouhodobě prázdných bytů.
Některé městské části už kanceláře mají
Projekt Zabydlování a podpora bydlení domácností a podpora pro nájemníky počítá s tím, že Kontaktní místa pro bydlení budou postupně vznikat i v dalších městských částech. Už teď obdobnou kanceláří některé městské části disponují. Například Praha 3, Praha 7, Praha 10 či Praha 14. Existuje také magistrátní kontaktní místo určené všem Pražanům. Nachází se ve Škodově paláci a o jeho fungování informuje web magistrátu.
Výhodou kontaktních míst je hlavně to, že občanům nabízí všechny potřebné informace na jednom místě a není tak třeba obcházet jednotlivé úřady a organizace. Zájemci se tak mohou lépe orientovat v systému podpor. Kanceláře jsou navíc otevřeny úplně všem, kdo mají nějaký problém s bydlením.
„Jsem ráda, že můžeme již nyní našim občanům nabídnout službu, se kterou se počítá v připravovaném zákoně. Ve 21. století je bydlení a důstojné životní podmínky základním lidským právem. Plánujeme i dále otvírat radnici lidem a rozšiřovat naše služby, následovat bude podpora rodinné a komunitní politiky nebo pomoc cizincům žijícím v naší městské části. Nadále budeme pracovat na tom, aby Praha 1 byla přístupná a přátelská pro všechny své občany,“ uzavřela zprávu Ivana Antalová.