foto: Georgi Bidenko, PrahaIN.cz/Sdílené kolo
Již 13 kombinovaných parkovacích míst pro sdílená či soukromá kola, skútry a motorky zavedla v letošním roce sedmá městská část. Chce tak uvolnit chodníky pro chodce a parkovací stání pro automobily.
Stání pro veškerá soukromá i sdílená jednostopá vozidla jsou podle informací na webu Prahy 7 dalším z projektů pro podporu dopravní infrastruktury, podobně jako například cyklostojany.
První kombinované parkovací místo vzniklo již letos v lednu na Ortenově náměstí a od té doby jich je v provozu již 13. Obyvatelé je poznají podle dopravního značení s ikonou kola a motorky.
Místa moc malá pro auta jsou ideální pro skútry a kola
„Dlouhodobě se potýkáme s problémem nevhodně zaparkovaných jednostopých vozidel, a to je hlavní důvod pro hledání řešení, které nám pomůže uvolnit chodníky pro chodce, a také často přetížená parkovací stání pro auta. Ve spolupráci s experty jsme vytipovali vhodná místa, která zaparkování osobního automobilu neumožňují, ale pohodlně pojmou 4–6 kol, motorek či skútrů. Dochází tak k chytrému a efektivnímu využití prostoru. Před týdnem se nám podařilo zavést další parkovací stání v ulici Kostelní u vstupu do Letenských sadů, čímž jsme rozšířili jejich aktuální počet na třináct,“ uvedl Ondřej Mirovský (Strana zelených), radní Prahy 7 pro dopravu.
Parkovací stání se v současné době nacházejí kromě Ortenova náměstí také v ulicích Jana Zajíce, Veletržní, Na Ovčinách, Heřmanova, Bubenská, Jankovcova, Strojnická a Kostelní u Letenských sadů. Dále na křižovatkách ulic Kamenická a U Akademie, Františka Křižíka a Skalecká, Janovského a Šternberkova a U Smaltovny a Šternberkova.
Zdrojem dat jsou sdílené elektrické skútry
Sedmá městská část spolupracuje při zřizování parkovacích míst také s provozovatelem elektrických skútrů BeRider. Ty jsou jedním z mobilitních projektů inovačního centra Škoda auto DigiLab a reagují na rostoucí trend mikromobility, tedy soukromé dopravy na krátké vzdálenosti.
Právě BeRider poskytl radnici Prahy 7 důležitá data o nejfrekventovanějších uzlech, a tedy i nejvhodnějších místech pro umístění kombinovaných parkovacích stání. Sdílené skútry jsou zapojeny i do pilotního testování, kdy je provozovatel v rámci servisní revize přesouvá z blízkého okolí právě do vyznačených parkovacích zón.
Radnice má v plánu parkovací plochy zřizovat i na dalších vhodných místech, která by měla vyplynout na základě dat o vytíženosti současných zón. Do projektu se pomalu zapojují i další městské části.
Psali jsme
Čtařikrát denně sdílené kolo zdarma na čtvrt hodiny. Praha to vyzkoušela a nechce jinak. Bikesharing se již brzy stane plnohodnotnou součástí…