foto: Pixabay/Ceny surovin se vyšplhaly na maximum a začínají klesat.
Hliníkové plechovky se dají donekonečna recyklovat, přesto většinou končí v koši nebo popelnici na směsný odpad. Z průzkumu neziskové organizace Každá plechovka se počítá vyplývá, že polovina lidí plechovky netřídí. Proto tato organizace v Praze na první červnový víkend pořádá putovní kampaň, jejímž cílem je zvýšit povědomí o správném třídění hliníku. O události informuje tisková zpráva spolku.
Akce se uskuteční u příležitosti Světového dne životního prostředí, který připadá na 5. června. Třetí ročník International Recycling Tour proběhne od pátku 2. června do neděle 4. června. Mimo Prahy se akce koná v dalších 18 místech světa.
Ambasadoři kampaně budou chodit po vybraných lokalitách a do velkých zelených batohů vybírat plechovky od kolemjdoucích. Na pražské náplavce budou přítomni i během Pražských primátorek.
Takzvaná „International Recycling Tour“, jak zní oficiální název akce, má podporu i městské části Praha 2. Ambasadoři s batohy se budou pohybovat v pražské Folimance v rámci akce DobroSwap. Aktivně zapojí i starostka a náměstkyně primátora Alexandra Udženija (ODS). „Cirkulární ekonomika, recyklace, správné třídění materiálů, to všechno jsou témata, kterým se na Praze 2 dlouhodobě věnujeme a bereme je opravdu vážně. Osvěta ohledně správného třídění hliníkových plechovek je na místě, protože se tak každý z nás může vcelku jednoduše zapojit do procesu, který ve výsledku šetří přírodu i energie,“ uvedla k iniciativě.
Psali jsme
REPORTÁŽ: V pondělí 22. května pořádalo hnutí Fridays For Future před Ministerstvem životního prostředí Happening „Emise neznají hranice”.…
Z vysbíraných hliníkových plechovek bude na náplavce sestaven takzvaný pixelcan („can“ je anglický výraz pro plechovku, pozn. red.). Jde v podstatě o mozaiku, která tvoří velkoformátový pixelový obrazec, přičemž každá plechovka představuje jeden pixel. Použito jich bude více než dva tisíce. Pixelcan vznikne před zraky návštěvníků a kolemjdoucích. O letošní návrh se postaral architekt a designer Jerry Koza.
Kromě pixelcanu bude na náplavce umístěno velké kovové srdce, do kterého bude možné házet plechovky.
Z průzkumu agentury STEM/MARK, který si nechala Každá plechovka se počítá zpracovat, vyplývá, že přibližně třetina konzumentů stále vyhazuje plechovky do směsného odpadu. Dalších devatenáct procent tak učiní, pokud nablízku není ta správná nádoba na kovový odpad. Právě více sběrných nádob na tříděný kovový odpad blíže k domovu by podle sedmdesáti procent respondentů pomohlo k důslednějšímu třídění a následné recyklaci plechovek.
K průzkumu se vyjádřila organizátorka akce Tereza Gyurjánová: „Největší problém lidé vidí v nedostatku míst, kam plechovky vhodit. Tomu by mohla napomoci i budoucí implementace zálohového systému na plechovky, o jejíž podobě se aktuálně hodně diskutuje. Stále ale zůstanou místa, která zálohový systém nepokryje, jakou jsou právě venkovní akce a eventy, a právě proto jsme tady my a naši ambasadoři s batohy, naše kovové srdce a pixelcan,“ říká jménem spolku.
„Zároveň se téměř polovina dotázaných (43 procent) domnívá, že udržitelný nápojový obal znamená nekonečně recyklovatelný. To je pro nás skvělá zpráva, protože přesně o to se snažíme: vysvětlit lidem, že vhozením plechovky do kovového odpadu mohou osobně podpořit cirkulární ekonomiku a přispět tak k větší ochraně životního prostředí,“ dodává.
International Recycling Tour každoročně probíhá v řadě velkých evropských měst, například ve Vídni, Budapešti, Bruselu a v mnoha dalších.
„Chceme inspirovat ke změně chování a pomoci dosáhnout stoprocentní recyklace plechovek v Evropě i mimo ni. Proto vyzýváme všechny – spotřebitele, místní úřady, značky i organizátory akcí –, aby spojili své síly a našli lepší způsoby, jak recyklovat na cestách, a přitom se bavili,“ říká David Van Heuverswyn, ředitel mezinárodní organizace Každá plechovka se počítá.
Podle webu EveryCanCounts se například podařilo v rámci karnevalu v Riu tamní organizaci Cada Lata Conta podařilo nashromáždit téměř deset tun plechovek, tímto krokem se zapsali do Guinessovy knihy rekordů. České pobočce se minulý rok v rámci akci Recycling Tour a další akcí, do kterých se zapojili, podařilo vybrat přes 100 kilo.
Tisková zpráva, Helena Čírtková