foto: Radim Bača, PrahaIN.cz/Upravený obal čokolády Kofila
Rozhodnutí firmy Nestlé změnit barvu ikonického obrázku mouřenína na obalu čokolády Kofila vyvolává nekončící diskuse. Výměna názorů na sociálních sítích se rozhořela poté, co známý novinář a někdejší emigrant Jaroslav Lenert zveřejnil povzdechnutí s poněkud hořkým nádechem. Podle jeho názoru jde patrně o módu přehnané korektnosti, která je úplně zbytečná. PrahaIN.cz s ním rovněž hovořila.
Novinář pochází z diplomatické rodiny a velkou část dětství prožil v zahraničí. Do emigrace odešel v dospělém věku, začátkem osmdesátých let. Po návratu do ČR pracoval v řadě nejznámějších sdělovacích prostředků.
„Děkuji firmě Nestlé za rozšíření mého duševního obzoru. Díky ní jsem zjistil, že existují i modří černoši. Moc děkuji,“ uvedl ke změně známé postavy.
Pro redakci PrahaIN.cz dále prohlásil, že je z kroku Nestlé rozčarován. Zároveň odmítá, že by svým názorem vyjadřoval skrytý rasismus. „V dětství jsem žil několik let v Londýně, kde jsem potkával lidi ze všech kontinentů. Vyjma Antarktidy. Z pozdější doby kdy jsem opět pobýval v zahraničí, mám velmi dobré přátele, a to včetně několika černochů. Jsem s nimi i nadále v kontaktu a znám jejich názory,“ řekl Jaroslav Lenert naší redakci.
„Navíc moje velmi dobrá kamarádka z Prahy, jmenuje se Kelly, jejíž otec je Keňan a je to na ní vidět, se mi svěřila, že má z rozhodnutí Nestlé velmi podivný pocit. Působí to na ni tak, že někdo není schopen přijímat a respektovat lidi tak, jak skutečně vypadají. A to se jí velmi dotklo," podotýká novinář.
Psali jsme
KOMENTÁŘ Na konci roku 2021 překvapila divadelní veřejnost zpráva o tom, že pražský Činoherní klub nezíská prodloužení autorských práv na hru…
Jandák změnu nechápe
Velmi radikální názor zastává exministr kultury a člen rady Českého rozhlasu, herec Vítězslav Jandák. Tvrdí, že svět se zbláznil.
„Někdo spočítal, že už máme asi pětapadesát pohlaví. Já teda vím pouze o holkách a o klucích, ale někdo asi počítá dál. Musíme se smířit s tím, že svět se zbláznil a nejde s tím teď nic dělat. Ale až si svět namlátí, a on si velmi brzy namlátí, tak se možná lidi vzpamatují a začnou být zase normální," konstatoval pro PrahaIN.cz.
Modrá figurka naopak netrápí europoslance ODS Jana Zahradila. Podle jeho názoru jsou k řešení hlubší problémy.
„To je kravina. Stejně jako černoch d'Artagnan. Odvádí to pozornost od důležitých věcí, jako jsou cenzorské choutky resortu vnitra," řekl pro PrahaIN.cz europoslanec.
„To, co sledujeme na všech frontách na západě, je jakýsi progresivní komunismus na druhou. Všichni jsme stejní, ale rovni jsou si jen ti se správným pohledem na svět,“ podotýká exstarosta Prahy 3 Alexander Bellu (ODS) k obecné problematice současného světa.
Změnu obalu oblíbené čokolády ohlásila společnost Nestlé začátkem února loňského roku, emoce však budí doposud.
Mluvčí společnosti vysvětlila, že obaly výrobků společnosti procházejí pravidelnými změnami.
Redakce PrahaIN.cz zprávu zveřejňuje v plném znění:
Obaly našich výrobků pravidelně procházejí určitými změnami. Výjimkou není ani tyčinka Kofila. To můžete vidět i letos, kdy jsme ke 100. výročí představili designovou edici obalů od mladých umělců a dali tak šanci českým a slovenským studentům. U Kofily je třeba zdůraznit, že motiv ikonického obalu tyčinky zůstal zachován.
Tyčinka je od roku 2021 vyráběna ze 100 procent udržitelně získávaného kakaa, což byl i jeden z důvodů pro změnu obalů. Kromě informace o udržitelném kakau jsme na obale v roce 2021 upravili i některé drobné prvky grafického profilu, které by určitá část spotřebitelů mohla vnímat jako nevhodné. Ikonický design Kofily nicméně zůstal zachován, došlo pouze k drobným grafickým úpravám například ve smyslu změny barvy postavičky. Ta je upravena z černé na modrou, tedy stejnou, jakou používá Orion ve svém logu.
Tvorba obalů našich výrobků vychází z globální politiky Nestlé, která usiluje o férový přístup ve svém podnikání všude tam, kde působí. Tak jako preferujeme suroviny pěstované udržitelným způsobem, využíváme nové přístupy s ohledem na životní prostředí, odmítáme dětskou práci, zasazujeme se o dodržování lidských práv a odmítáme nerovnost, neposilujeme ani stereotypy. Naši zákazníci tyčinku Kofila milují i z mnoha různých důvodů, které se obalu netýkají.