STALO SE NÁM Kontrolujete svou účtenku? Pokud ne, raději s tím začněte

04. 02. 202215:01
STALO SE NÁM Kontrolujete svou účtenku? Pokud ne, raději s tím začněte
foto: Patrik Pašek, PrahaIN.cz/Účtenky z restaurace

Dělává to hlavně starší generace a zjevně ví proč. Řeč je o kontrole účtenek, které obdržíme za naše nákupy od obchodníků. Na vlastní oči jsme si ale vyzkoušeli, že bychom minimálně rychlou kontrolu měli dělat všichni.

Jeden z redaktorů portálu PrahaIN.cz se vydal tento týden do restaurace v Praze 4 a objednal si dvě jídla s sebou. Problém nastal při placení.

Obsluha se po objednávce tradičně zeptala, zda bude platba hotově, nebo kartou. Zvolena byla platba kartou. Servírka následně vyjela z pokladny standardní účtenku a poté přistoupila k platebnímu teminálu. Do něj bylo v tomto případě nutné ručně zadat požadovanou částku a pak provést platbu. Po přiložení platební karty vyjelo potvrzení o platbě a společně s účtenkou bylo předáno. 

Obsluha se překlikla?

Po převzetí obou dokladů ale bylo na první pohled jasné, že je něco špatně. Na účtence z pokladny byla uvedena celková částka 263 korun, která odpovídala hodnotě objednávky, ale na účtence z terminálu byla částka 363 korun, tedy o sto korun více. S dotazem, jak je to možné, jsme se obrátili na obsluhu.

Situace se rychle vyřešila. Servírka se omluvila a přiznala, že se ve spěchu omylem překlikla při zadávání částky v terminálu. Jako řešení navrhla buď vrácení částky přes terminál rovnou na kartu, nebo vyplacení rozdílu v hotovosti. Rozdíl jsme si nechali vyplatit hotově.

Jak ale správně v podobných situacích postupovat?

V prvé řadě, účtenky kontrolujte.

Pokud ale nesrovnalost nastane a nepůjde vyřešit na místě, pomoc může vaše banka.

Jak reklamovat platbu u banky?

Jak uvádí na svém webu Moneta Money Bank, pokud máte zaúčtovanou platbu provedenou kartou a jste si jisti, že jste ji neprováděli, případně máte platbu zaúčtovanou víckrát, v chybné výši nebo v chybné měně apod., obraťte se nejdříve na obchodníka, u něhož jste zboží nebo službu koupili.

Pokuste se vyřešit situaci nejprve s ním. Není-li to možné nebo pokud obchodník nekomunikuje, zkuste o pomoc požádat banku.

Česká spořitelna, jakožto největší tuzemská banka měsíčně eviduje v průměru okolo 2 500 reklamací, které se týkají plateb kartou. Jen za polovinu loňského roku banka evidovala reklamace na 57 tisíc kartových transakcí v celkovém objemu 89 milionů korun. Banka proto nyní klientům nově umožňuje reklamovat platební transakci přímo v mobilní aplikaci. Ostatní banky tuto možnost zatím neumožňují a vždy se musí případ řešit s pracovníkem na pobočkách nebo infolinkách.

Nebezpečí číhá i v supermarketech

Jiný případ, kdy se vám vyplatí kontrolovat své účtenky, nastává v supermarketu. Řekli byste, že všechno zboží má na obalu čárový kód. Chyba lávky. Je tu například pečivo a chléb. Velké obchodní řetězce nabízejí velký výběr chlebů různých druhů. Ty řemeslné jsou velmi drahé, a tak můžete zaregistrovat cenový rozdíl na jednom bochníku i 60 korun. Tyto prodejní položky na sobě nemají čárový kód. Obsluha se často "splete či uklikne" a vy zjistíte, že vás chleba přišel i na trojnásobek původní ceny.

Velmi často se podobná situace stává i v supermarketech, kde vám ovoce a zeleninu váží až na pokladně. Při pozdější prohlídce účtu najednou poznáte, že jste si koupili vše v biokvalitě, která je pochopitelně mnohem dražší. A to přesto, že biohrozny jsou od těch normálních k nerozeznání.

Je však zajímavé, že omyl se záměnou se při nákupu bioovoce nikdy nestane tak, aby poškodil prodejce. 

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných