foto: Patrik Pašek, PrahaIN.cz/Účtenky z restaurace
Dělává to hlavně starší generace a zjevně ví proč. Řeč je o kontrole účtenek, které obdržíme za naše nákupy od obchodníků. Na vlastní oči jsme si ale vyzkoušeli, že bychom minimálně rychlou kontrolu měli dělat všichni.
Jeden z redaktorů portálu PrahaIN.cz se vydal tento týden do restaurace v Praze 4 a objednal si dvě jídla s sebou. Problém nastal při placení.
Obsluha se po objednávce tradičně zeptala, zda bude platba hotově, nebo kartou. Zvolena byla platba kartou. Servírka následně vyjela z pokladny standardní účtenku a poté přistoupila k platebnímu teminálu. Do něj bylo v tomto případě nutné ručně zadat požadovanou částku a pak provést platbu. Po přiložení platební karty vyjelo potvrzení o platbě a společně s účtenkou bylo předáno.
Obsluha se překlikla?
Po převzetí obou dokladů ale bylo na první pohled jasné, že je něco špatně. Na účtence z pokladny byla uvedena celková částka 263 korun, která odpovídala hodnotě objednávky, ale na účtence z terminálu byla částka 363 korun, tedy o sto korun více. S dotazem, jak je to možné, jsme se obrátili na obsluhu.
Situace se rychle vyřešila. Servírka se omluvila a přiznala, že se ve spěchu omylem překlikla při zadávání částky v terminálu. Jako řešení navrhla buď vrácení částky přes terminál rovnou na kartu, nebo vyplacení rozdílu v hotovosti. Rozdíl jsme si nechali vyplatit hotově.
Jak ale správně v podobných situacích postupovat?
V prvé řadě, účtenky kontrolujte.
Pokud ale nesrovnalost nastane a nepůjde vyřešit na místě, pomoc může vaše banka.
Psali jsme
REPORTÁŽ Stále více lidí v České republice si oblíbilo při svých nákupech využívání bezhotovostní platby. Tento trend i nadále neutichá a do…
Jak reklamovat platbu u banky?
Jak uvádí na svém webu Moneta Money Bank, pokud máte zaúčtovanou platbu provedenou kartou a jste si jisti, že jste ji neprováděli, případně máte platbu zaúčtovanou víckrát, v chybné výši nebo v chybné měně apod., obraťte se nejdříve na obchodníka, u něhož jste zboží nebo službu koupili.
Pokuste se vyřešit situaci nejprve s ním. Není-li to možné nebo pokud obchodník nekomunikuje, zkuste o pomoc požádat banku.
Česká spořitelna, jakožto největší tuzemská banka měsíčně eviduje v průměru okolo 2 500 reklamací, které se týkají plateb kartou. Jen za polovinu loňského roku banka evidovala reklamace na 57 tisíc kartových transakcí v celkovém objemu 89 milionů korun. Banka proto nyní klientům nově umožňuje reklamovat platební transakci přímo v mobilní aplikaci. Ostatní banky tuto možnost zatím neumožňují a vždy se musí případ řešit s pracovníkem na pobočkách nebo infolinkách.
Psali jsme
Odhalené pojistné podvody u největších pojišťoven loni přesáhly miliardu korun. Nejvíce se podvádělo v Praze, a to hlavně u osobních aut. Lidé…
Nebezpečí číhá i v supermarketech
Jiný případ, kdy se vám vyplatí kontrolovat své účtenky, nastává v supermarketu. Řekli byste, že všechno zboží má na obalu čárový kód. Chyba lávky. Je tu například pečivo a chléb. Velké obchodní řetězce nabízejí velký výběr chlebů různých druhů. Ty řemeslné jsou velmi drahé, a tak můžete zaregistrovat cenový rozdíl na jednom bochníku i 60 korun. Tyto prodejní položky na sobě nemají čárový kód. Obsluha se často "splete či uklikne" a vy zjistíte, že vás chleba přišel i na trojnásobek původní ceny.
Velmi často se podobná situace stává i v supermarketech, kde vám ovoce a zeleninu váží až na pokladně. Při pozdější prohlídce účtu najednou poznáte, že jste si koupili vše v biokvalitě, která je pochopitelně mnohem dražší. A to přesto, že biohrozny jsou od těch normálních k nerozeznání.
Je však zajímavé, že omyl se záměnou se při nákupu bioovoce nikdy nestane tak, aby poškodil prodejce.
Psali jsme
Spotřebitelská inflace na konci roku dále zrychlila. Oproti listopadu spotřebitelské ceny vzrostly o 0,4 procenta a v meziročním srovnání došlo…