foto: Redakce, PrahaIN.cz/Čištění pražských ulic, ilustrační foto
Ochlazování města pomocí kropení a rozmlžování vody se v letošním roce stalo poměrně kontroverzním tématem. Dříve bylo kropení ulic dobrým zvykem, v dnešní době je však mnohými považováno za neefektivní a drahé. Pozdvižení proto u řady místních vyvolal kropící vůz, který ulicemi jezdil i v dešti.
V české metropoli pršelo téměř nepřetržitě od pátku 13. září až do pondělí 16. září. Poněkud bizarní pohled se proto některým Pražanům naskytl, když v průběhu těchto dní v ulicích zahlédli kropicí auto Pražských služeb, jehož účelem je za normálních okolností ochlazovat ulice.
Proč takzvaná kropička jezdí i za silného deště se na sociálních sítích ptal jeden z členů facebookové skupiny Praha 3 Žižkov - Mí(ě)sto, kde žijeme. Svou otázku doplnil videem vozu, který v silném dešti projíždí Vinohradskou ulici a viditelně na vozovku vypouští vodu.
Dohání, co nestihli v létě, myslí si někteří
„Protože to má TSK v plánu a mělo být sucho, přece!“ napsal jeden z členů v komentářích a další se připojil s domněnkou, že „asi mají moc vody“. Podle dalšího komentáře „musí dohnat to, co nestihla v létě“ a někteří si myslí, že je to na hlavu: „Kropí, protože to je naplánované městem, takzvané čistění, ač nám to přijde na hlavu, tak město to tak chce no.“
Podle dalších komentujících je ale na hlavu zejména autor příspěvku. Jde prý totiž o naprosto běžnou situaci a kropička v dešti neprovádí ochlazování, nýbrž hloubkové čištění.
„Tlakový splach probíhá pravidelně, nezávisle na počasí. Naopak během deště nebo po dešti se provádí zcela účelně, jelikož déšť napomůže nečistoty odmočit a tlakový splach je pak účinnější,“ poučila autora příspěvku jedna z komentujících. Dočkala se však pouze jízlivé odpovědi dalšího z členů: „Kropící vozy a jejich význam pro ochlazení a zmírnění prašnosti města za deště ocení každý opravdový odborník!“
Psali jsme
Liberecká ulice v Praze patří k nejvytíženějším komunikacím. S plánovanou opravou vodovodního řadu zde začaly Pražské vodovody a kanalizace…
Za deště se uklízí lépe
Měla ale pravdu. Naší redakci to potvrdil mluvčí Pražských služeb Alexandr Komarnický. Po dešti se podle něj opravu uklízí o něco lépe, než když je sucho. Strojní čištění podle jeho slov redukuje množství nečistot na povrchu a prachových částic v ovzduší a samosběr je následně vysaje. Pak přichází na řadu kropicí vůz, který silnici nebo chodník omyje tlakovým splachem. Všechny tyto činnosti se prý nejsnáze provádějí po dešti.
„Pravidelně vídáme na sociálních sítích jízlivé komentáře na toto téma. Lidé se podivují nad tím, že vyjíždíme po dešti. Přitom je to mnohem šetrnější a výhodnější, pokud jde o hospodaření nejen s průsakovou vodou z kolektorů, ale zároveň i daleko efektivnější než za sucha,“ vysvětlil Komarnický.
Úklid probíhá dle harmonogramu. Předpovědím navzdory
Redakce však zahlédla pracovníky Pražských služeb čistit pomocí vodního proudu chodníky také těsně před příchodem dešťů a potencionálních záplav. Konkrétně ve středu 11. září v době, kdy už hydrometeorologové silné srážky spojené s bouří Boris předpovídali a téměř celou Českou republiku varovali před deštěm i stoupajícími hladinami vodních toků.
Obecně se totiž podle Komarnického údržba komunikací řídí předem daným harmonogramem a pracovníci proto vyrážejí za úklidem za deště i za sucha. Výjezd může zrušit pouze Technická správa komunikací (TSK) z pozice organizátora údržby komunikací. Strojové čištění probíhá podle jeho slov zhruba jednou týdně a je k němu využívána primárně průsaková voda z kolektorů a průmyslová voda.
Čištění chodníků dne 11. září 2024. Foto: PrahaIN.cz