foto: Petr Kouba, PrahaIN.cz/Interiér stanice metra Střížkov na trase C pražského metra je jedna z nejkrásnějších staveb severní části metropole, brzy jich bude plná městská část
Když byla 8. května 2008 otevřena slavnostně linka metra C až do pražských Letňan, kolovaly mezi lidmi vtipy na téma, že Praha je jediným městem, kde končí metro v poli. Za patnáct let se nic nezměnilo. Nyní má však podle urbanistů vzít zástavba lokality rychlý spád.
Přesto však byla oblast mezi Prosekem, Letňany a Kbely v minulých letech už mnohokrát v hledáčku sdělovacích prostředků. Politici na vládní úrovni se předháněli s těmi na městské úrovni o využití zatím nevyužité plochy v metropoli. Tehdejší premiér Andrej Babiš navrhoval vytvoření „vládního městečka“, kam by se přestěhovala na jedno místo ministerstva a jiné vládní a úřednické budovy, které se nacházejí v metropoli v nevyhovujících prostorách. Z pražského magistrátu zase pravidelně zaznívala snaha o vybudování supermoderní a superobrovské nemocnice pro celou Prahu a část středních Čech.
Vždy však šlo jen o bouři ve sklenici vody. Nyní se ledy začaly konečně hýbat. Ke slovu se dostává Institut pro plánování a rozvoj Praha. Nicméně i tak se jedná o běh na velmi dlouhou trať.
První slovo dostanou místní občané
Prvotní impuls ale vzešel od Magistrátu hlavního města Prahy, který s definitivní platností oznámil, že zde vytvoří moderní a udržitelnou městskou část.
„Nová čtvrť by měla být ekologická, v mnoha ohledech soběstačná a měla by respektovat potřeby místních obyvatel a jejich sousedů,“ zaznívá přímo z IPRu a jednotlivých městských částí.
Prvním krokem, který je potřeba udělat, je vytvoření územní studie. Ta by měla určit přesné požadavky a představy, jak by budoucí a velmi moderní městská oblast měla vypadat.
Této veřejné diskuze se zúčastní kromě občanů také zástupci městských částí Praha 18, Praha 19, Praha 9 a Praha-Čakovice. Své si k tématu řeknou ale i dopravní odborníci a dále specialisté z oboru školství, sportu, zdravotnictví a sociální politiky.
IPR ale klade největší důraz na názor veřejnosti, a proto v první části veřejné diskuze získává názory od místních obyvatel. Proto jdou ruku v ruce v jednotlivých čtvrtích za sebou vycházky s urbanisty a přednášky a diskuzní večery.
Už ve čtvrtek 11. května se v Ekocentru Prales v Kbelích koná diskuzní večer k územní studii zaměřený na přírodní biodiverzitu. V pondělí 15. května od Infopointu u Billy na Proseku startuje vycházka s urbanisty a architekty po Proseku. Na ní navazuje diskuzní večer o budoucím hospodaření s vodou v oblasti. Ten se uskuteční ve čtvrtek 18. května v Centru Knoflík na Proseku.
Psali jsme
Zcela nová městská čtvrť by měla v příštích dvou desetiletích vyrůst na ploše někdejšího průmyslového areálu Avia Letňany. Mezi stejnojmennou…
Pak přijdou na řadu Letňany. Nejprve se tu můžete vydat na procházku s architekty, a to v pondělí 22. května. Startuje se od Infopointu na stanici Tupolevova. O týden později, v pondělí 29. května je na programu diskuzní večer na téma doprava v KD Letňanka.
Vycházky s urbanisty a architekty jsou vždy naplánovány na dvě hodiny a začínají shodně v 17:30. Diskuzní večery mají také plánovanou dvouhodinovou stopáž a jejich začátek je v 18 hodin.
Kromě toho také IPR přijímá připomínky, požadavky a náměty k vytvoření územní studie z řad nejširší veřejnosti. K tomu stačí jediné, zaregistrovat se buď přímo na stránkách institutu nebo na stranách jednotlivých městských částí. Do diskuze se svými připomínkami lze vstoupit i formou QRkódu.
První budovy by měly stát zhruba za sedm let
Jen pro připomenutí, diskuze je vedena ohledně zástavby lokality na jih od letiště Letňany. Plánovaná výstavba je ohraničena také ulicemi Mladoboleslavská, Kbelská a Tupolevova.
Střízlivé odhady odborníků počítají s tím, že první domy supermoderní městské části by měly vzniknout na začátku příštího desetiletí.