Letos začne přestavba Masarykova nádraží

08. 01. 202317:22
Letos začne přestavba Masarykova nádraží
foto: Správa železnic/Vizualizace propojení nad kolejištěm Masarykova nádraží

Správa železnic získala pravomocné stavební povolení, což představuje důležitý mezník v přípravě projektu modernizace stanice Praha Masarykovo nádraží. Na jaře roku 2023 bude vypsáno výběrové řízení na zhotovitele. Stavební práce by měly začít ještě letos, jejich konec se plánuje na rok 2026. Přestavba železniční stanice je součástí modernizace tratě mezi Prahou a Kladnem.

Jak se uvádí v tiskové zprávě Správy železnic, Masarykovo nádraží je třetí nejfrekventovanější stanicí na české železnici. Projekt na jeho modernizaci obnáší rozšíření stávajícího počtu kolejí ze sedmi na devět, rekonstrukci všech nástupišť a vybudování nové platformy nad kolejištěm, která propojí okolní území, umožní přístupy na jednotlivá nástupiště a nabídne přímý přestup na linku metra B.

Nově vybudovaná plocha nad kolejištěm spojí Florenc s Hybernskou ulicí a komunikačně propojí také Masarykovo s Hlavním nádražím. Zároveň nabídne i nový vestibul pro cestující. Z něj povedou eskalátory, schodiště a výtahy rovnou na jednotlivá nástupiště. Část platformy se osadí zelení a vznikne tak klidová oáza přímo v centru metropole.

Ve stanici bude celkem šest bezbariérových nástupišť. Rekonstrukcí projde kolejiště a veškeré technologie, trakční vedení a napájení. Provoz vlaků nebude přerušen, stavební práce se plánují provádět jen s dílčími omezeními provozu, která vyplynou v rámci jednotlivých etap realizace.

Vizualizace nástupiště Masarykova nádraží po rekonstrukci / foto: Správa železnic

Nová tvář Masarykova nádraží jako součást modernizace tratě z Prahy do Kladna

Nové nástupiště využijí zejména budoucí vlaky na letiště. Přestavba Masarykova nádraží je součástí modernizace železnice z centra Prahy do Kladna s odbočkou na letiště. Ta je rozdělena na několik etap. V loňském roce začaly práce na úseku z Kladna do Kladna-Ostrovce.

Další částí přestavby železnice na uvedené trati, která byla spuštěna v uplynulém roce, je modernizace stávající stanice Praha-Bubny, vybudování dvoukolejné trati v délce zhruba 1,3 kilometru, její elektrizace a zřízení zastávky Praha-Výstaviště. Byla podepsána smlouva s vítězem výběrového řízení na dodavatele stavebních prací mezi Správou železnic a konsorciem firem Metrostav TBR, OHLA ŽS a Elektrizace železnic Praha. Vysoutěžená cena dosahuje částky 3,8 miliardy korun bez DPH.

 

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných