foto: Petr Kouba, PrahaIN.cz/Mostovka Libeňského mostu
Libeňský most v Praze zůstane v jedné ze svých částí uzavřený několik týdnů. Technická správa komunikací (TSK) nyní vyprojektuje a nechá vyrobit konstrukci, kterou umístí pod most. Přesný harmonogram postupu všech prací bude upřesněn v příštím týdnu. ČTK to v pátek řekla mluvčí TSK Barbora Lišková.
Takzvaný inundační most, který je součástí Libeňského soumostí, uzavřela ve čtvrtek odpoledne TSK kvůli technické závadě pro veškerou dopravu. Závadu pravděpodobně způsobily silné mrazy.
Přes most v celé jeho délce nejezdí tramvaje a na inundační most nesmí ani chodci, cyklisté a automobily. Most přímo přes Vltavu ale uzavřen není. Uzavřený úsek mohou chodci a cyklisté obejít po lávce ke komplexu Dock a Štorchovou ulicí po rampě na most.
Libeňský most je soumostí tvořené šesti mosty a byl postaven podle návrhu architekta Pavla Janáka v roce 1928. Most nebyl nikdy opravován a je ve velmi špatném stavu.
„Inundační most zůstává zcela uzavřený pro všechny druhy dopravy. Harmonogram dalšího postupu budeme upřesňovat v příštím týdnu. Nyní musíme vyprojektovat a vyrobit konstrukci, kterou umístíme pod most. Bude se jednat o podobný princip, jako v případě mostu na Vltavské,” řekla Lišková.
Na závadu přišli silničáři při geodetických měřeních obloukové konstrukce a monitoringu kloubů ve vrcholu oblouku inundačního mostu. Jedná se o samostatný oblouk na Rohanském ostrově. Na vině je zřejmě mráz. „Veškeré dosavadní statické výpočty a diagnostické průzkumy předpokládaly správnou funkčnost kloubů nosného systému oblouku mostu. Statický systém na obloukových částech je citlivý zejména na nižší teploty v zimním období, které jsou rozhodující pro celkovou únosnost mostu,” uvedla Lišková.
Odborníci provedli od začátku roku endoskopický průzkum kloubové části. „V tomto místě bylo zjištěno, že nosné kovové desky zajišťující funkčnost celého systému jsou mimo svoji správnou polohu a zároveň dochází k drcení betonu nosných prvků,” uvedla mluvčí.
Kvůli stavu mostu se sejde rovněž nově ustavená rada monitoringu, která se skládá z projektantů, odborníků z Kloknerova ústavu Českého vysokého účení technického v Praze a Vysokého učení technického v Brně, zástupců TSK a zhotovitele. „Tato rada bude pravidelně vyhodnocovat aktuální informace o stavu obloukových mostů. Na základě těchto informací rada stanoví další postup,” uvedla Lišková.
Psali jsme
Kvůli havarijní uzavírce Libeňského mostu v Praze je ode dneška do odvolání zastavený provoz tramvají mezi Palmovkou a Maninami. Tramvaje jezdí…
V souvislosti s uzavřením části Libeňského mostu musel ve čtvrtek dopravní podnik (DPP) přerušit provoz tramvají také na Hlávkově mostě. Měl tam naplánovány drobné práce na únor. Kvůli tomu, aby na most mohl pustit víc tramvajových linek objíždějících Libeňský most, provedl práce již nyní.
Dočasně uzavřen pro auta a MHD byl Libeňský most také v roce 2018. Předloni se při diagnostikách ukázalo, že všechny oblouky vykazují stejnou zatížitelnost jako v době stavby.
Minulé vedení Prahy počítalo se zbouráním Libeňského mostu a jeho nahrazením novou konstrukcí, současné vedení magistrátu ale rozhodlo o opravě. Konsorcium firem, které most opraví, vede společnost Metrostav TBR a tvoří jej ještě mateřský Metrostav a projekční firmy SATRA a SHP. Práce by podle dřívějšího vyjádření ředitele TSK Jozefa Sinčáka mohly začít na jaře 2025.