foto: Vít Hassan pro PrahaIN.cz/Obchodní dům DBK na Budějovické
REPORTÁŽ: Přímo u stanice metra Budějovická spolu koexistují dva supermarkety. Lidl, který je umístěný přímo v pochozí zóně u vstupu do metra, a Billa, která sídlí v druhém patře obchodního centra DBK. V obou obchodech bývá zejména v odpoledních hodinách poměrně plno. Problém nastal, když musela být jedna z prodejen dočasně uzavřena.
Na Budějovickou se redakce vydala v pondělí 20. ledna po páté hodině odpolední. Naším cílem byla prodejna Lidl, kde jsme chtěli nakoupit několik věcí a do deseti minut být i s nákupem venku. Tak jednoduché to ale zdaleka nebylo. Čáru přes rozpočet nám udělaly technické problémy, které zapříčinily dočasné uzavření prodejny Lidl. Alespoň tak to hlásal nápis na vchodu potemnělého obchodu.
Když jsme tuto nepříjemnosti zjistili, rozhodli jsme se nákup uskutečnit v nedaleké Bille, která se nachází v druhém patře obchodního domu DBK. Podobnou myšlenku jsme rozhodně neměli jako jediní. Také několik dalších zákazníků se před vchodem do Lidlu otočilo a vydalo směrem do obchodního domu. Jedna dáma, kterou jsme tento manévr zahlédli učinit, stihla ještě utrousit tiché „achjo“.
Zajít do Billy bylo vlastně jediným možným řešením, pokud chtěl člověk nakoupit. Dalším blízkým obchodem je ještě menší Albert na Budějovické ulici, který je od stanice metra asi 300 metrů daleko. Ovšem za hlavní silnicí.
Obchod byl plný
Přímo v Bille nás proto čekal šok. Obchod byl plný k prasknutí. K zákazníkům, kteří tam nakupují běžně, se totiž přidali i ti, kteří jindy raději zajdou do Lidlu. Fronty se tvořily nejen u pokladen, a to jak klasických, tak samoobslužných, ale i u pultu s lahůdkami. Zájemci si v ní postáli rozhodně několik minut. Čekací doba na pokladnu se pak podle našich odhadů pohybovala zhruba kolem 10 minut. Z našeho původně desetiminutového rychlého nákupu, se tím stal minimálně půlhodinový.
Všimli jsme si také poloprázdných regálů. Zejména v těch místech, kde se mělo nacházet zboží v akci. Samozřejmě jsme zvyklí, že nejlevnější produkty jdou nejvíce na dračku, ale že by se nám nepodařilo sehnat ani jeden z pěti požadovaných produktů, to se nám ještě nestalo. Nejvíce vyprázdněný se zdál úsek s jogurty, a to jak s bílými, tak i s ochucenými. Nedostatkové byly také výrobky privátní značky Clever.
Psali jsme
ROZHOVOR: Letohrad v Pardubickém kraji se může pochlubit automatem, který nemá v Česku obdoby. Prodává totiž brambory. Při slavnostním zahájení…
Pracovníci obchodu se nezastavili
Obchodního řetězce Billa jsme se na situaci zeptali. Zajímalo nás, zda prodejna registruje zvýšený zájem zákazníků v návaznosti na uzavřenou nedalekou konkurenční prodejnu, ale i to, jakým způsobem se řetězec snaží naskladňovat akční zboží. Odpovědí jsme se však zatím nedočkali.
Ze své zkušenosti ale můžeme říct, že ačkoli je Billa v OC DBK i v běžné dny poměrně vytíženým místem, s takovým návalem jsme se ještě nikdy nesetkali. Když jsme se jedné z pokladních zeptali, jestli je situace standardní, ve spěchu pouze odvětila: „Hodně lidí chodí pořád, ale dneska máte pravdu, že je jich víc.“
Ve frontě u pokladny jsme zaslechli také rozhovory dalších zákazníků, kteří byli z velkého množství nakupujících stejně zaskočeni, jako my. Padala slova jako „příšerné“, „masakr“ nebo „neuvěřitelné“. Jedna z nakupujících pak politovala pracovníky obchodu, kteří se opravdu nezastavili. Na plné pecky jely všechny pokladny.