Magistrát schválil memorandum o sdílených kolech, koloběžky mají být zpoplatněny

22. 02. 202207:40
Magistrát schválil memorandum o sdílených kolech, koloběžky mají být zpoplatněny
foto: Barbora Novotná, PrahaIN.cz/Sdílené kolo, ilustrační foto

Pražští radní připravili nové znění memoranda, které chce vedení metropole uzavřít s poskytovateli sdílených kol. Obsah memoranda byl schválen v pondělí. Podle náměstka primátora Adama Scheinherra (Praha Sobě) zahrnuje řadu přísnějších podmínek pro provozování kol v pražských ulicích.

Memorandum se však netýká elektrokoloběžek. V jejich případě chce údajně magistrát usilovat o to, aby provozovatelé museli městu platit. Praha již memorandum s poskytovateli sdílených dopravních prostředků uzavřela v minulém volebním období. Současná koalice ho v roce 2019 vypověděla firmě Lime, jež v pražských ulicích provozuje sdílené elektrokoloběžky, a která podle vedení magistrátu porušovala podmínky dohody.

Na základě ohlasů veřejnosti a městských částí připravil magistrát současně také obsáhlejší znění memoranda, které má nahradit to původní. „Jedním z nových požadavků je definování lokalit, kde hlavní město Praha po provozovatelích požaduje neumožňovat parkování jejich kol,“ můžeme se dočíst ve schváleném dokumentu.

Podmínky se zpřísní

Místa zahrnují okolí některých ministerstev a jejich budov se zvláštní ochranou a také parky, konkrétně Stromovku, Letenské sady, Petřín, Vítkov a oboru Hvězda. Podle náměstka Scheinherra je možné očekávat další zpřísnění podmínek pro provozovatele, jako je třeba požadavek na rychlé odstranění špatně zaparkovaných kol, infolinku v českém jazyce či povinnost mít pojištění zodpovědnosti za škody způsobené uživateli sdílených kol.

Největší provozovatelé sdílených kol v Praze, firmy Rekola a Nextbike, údajně předběžně vyjádřily ochotu dokument podepsat. Sdílených koloběžek se však memorandum netýká. Jejich největší provozovatel Lime se v Praze potýká s dlouhodobou kritikou samospráv. Podle Scheinherra provozovatelé koloběžek nechtějí na memorandum přistoupit. „Jednáme s nimi, ale bohužel na ně nemáme žádnou páku, takže v podstatě s nimi nic nezmůžeme,“ řekl pro ČTK náměstek primátora.

Dle jeho slov se chce Praha inspirovat v Hradci Králové. Ten nedávno schválil vyhlášku, podle níž musí provozovatel za kola a koloběžky s přídavným elektromotorem platit za každý zabraný metr čtvereční denně tři koruny.

 

 

 

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných