Mezi nejchytřejší metropole Praha nepatří

06. 01. 202210:02
Mezi nejchytřejší metropole Praha nepatří
foto: Markéta Vančová/Praha; ilustrační foto

Praha si již druhý rok po sobě výrazně pohoršila v rámci celosvětového žebříčku takzvaných chytrých měst, který sestavuje švýcarský institut IMD společně s Univerzitou technologie a designu v Singapuru (SUTD). Hodnocení vychází z průzkumu veřejného mínění mezi obyvateli 118 světových metropolí.

Smart City Index hodnotí technologická a ekonomická kritéria, zároveň ale také kvalitu života, včetně zdraví a bezpečnosti, vzdělání, dopravy a trávení volného času. Pražané vidí největší priority pro spokojený život zejména v bydlení, dopravní situaci a redukci korupce. Naše hlavní město se v současné době nachází až na 78. místě žebříčku. Před rokem přitom obsadilo 44. místo a dříve se mohlo pyšnit dokonce 19. pozicí.

Prahu nyní přeskočila například Varšava, Moskva či Peking. Žebříčku kraluje od jeho založení v roce 2019 Singapur, jenž obsadil vždy první příčku. Na pomyslných stupních vítězů pak stojí na druhém místě Ženeva, za níž následuje Oslo. Podle Kryštofa Kruliše z neziskové organizace Spotřebitelské fórum, jež na žebříčku spolupracuje se švýcarským institutem IMD, si Praha pohoršila především kvůli tomu, že autoři začali hodnotit některé nové kategorie, jako například informovanost o dopravních zácpách či dostupnost bydlení.

 Problémové bydlení

Při sestavování žebříčku položili výzkumníci 15 tisícům obyvatel světových měst 39 otázek. Ty se týkaly spokojenosti s životem v daném městě a také s jeho vedením. Otázky zasahovaly do různých oblastí, z nichž měli respondenti pět označit za nejzásadnější. Velmi podprůměrné hodnocení Praha dostala například v otázce, zda je ve městě bezproblémové najít bydlení s nájmem nepřesahujícím 30 procent měsíčního příjmu.

Velký úspěch pak nezaznamenala ani v souvislosti s dopravními zácpami, či v otázce, zda se digitalizace pozitivně podepsala na kvalitě služeb úřadů

Aktuálně je jedním z nejdůležitějších projektů v oblasti Smart City datová platforma Golemio. Její princip spočívá ve sběru, analýze a poskytování dat o životě v Praze. Zaměřuje se zejména na data z dopravy, spotřeby energií v městských budovách nebo na informace zaplněnosti popelnic.

V rámci žebříčku se Praha propadla až na 78. místo. Foto Milan Bachan

Dle slov místopředsedy představenstva městské společnosti Operátor ICT (OICT) Mateje Šandora se v příštím roce projekt chytrého svozu odpadu rozšíří na více než šest tisíc nádob na tříděný odpad v rámci celého města. V praxi tento projekt vypadá tak, že senzory rozpoznají, kdy je nádoba plná, a popeláři následně mohou optimalizovat svozové trasy, četnost svazů, případně do nejvytíženějších lokalit přidávat další nádoby.

Lavičky na prodej

Ne všechny projekty, jenž kancelář Smart Prague testuje, si však magistrát ponechá. Mezi takové patří třeba 'chytré' lavičky, které občanům poskytovali připojení na internet. V USB portech pak bylo možné nabíjet elektronické přístroje. Lavičky rovněž informovaly o ovzduší a v případě potřeby umožňovaly spojení s Integrovaným záchranným systémem.

Pražané se mohou těšit na rozšíření aplikace, která vyhledá nejrychlejší dopravní trasu. Foto Praha.eu

Z deseti laviček, jež si vyžádaly téměř 2 miliony korun, jich v tuto chvíli funguje šest. Po skončení pilotního projektu byly zbylé čtyři předány za symbolickou cenu zájemcům z městských částí či městských společností. Jednu si od letošního roku převzala radnice Prahy 6, další dvě Praha 11 a jednu si pak vzalo pod svá křídla Kongresové centrum. O odkupu ostatních laviček se momentálně jedná.

Nové projekty

V blízké budoucnosti by však mělo dojít k rozšíření aplikace PID Lítačka o intermodální plánovač trasy, který bude umět zvolit nejrychlejší způsob dopravy, a to kombinací různých dopravních prostředků. Aplikace bude zahrnovat MHD i všechny další sdílené dopravní prostředky, jako třeba auta, skútry či koloběžky.

Dalším očekávaným projektem je 'Dobíjecí infrastruktura 2030'. Na základě této koncepce by se do roku 2030 mohl navýšit počet nabíjecích stanic pro elektromobily až na 4 500. Praha by tak zajistila kapacitu veřejného dobíjení až pro 200 tisíc elektromobilů.

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných