Mikuláš, anděl a čert jako byznys? Dobrovolníků ubývá, komerce roste

04. 12. 202216:02
Mikuláš, anděl a čert jako byznys? Dobrovolníků ubývá, komerce roste
foto: Vít Hassan pro PrahaIN.cz/Mikuláš v pražských ulicích

Dřív byla návštěva Mikuláše dětí doménou mladých amatérů. Studenti obcházeli své sousedy a domy v okolí s dětmi ve vlastnoručně vyrobených kostýmech a šlo více o udržení hezké tradice, než o výdělek. To už dnes, alespoň v Praze, takřka neplatí. Ceny za mikulášskou návštěvu mohou jít až do tisíců a výjimkou nejsou ani příplatky za větší počet dětí. Tradici tak paradoxně drží nad vodou „kulturáky“, restaurace a také firmy, které pořádají nadílky pro děti svých zaměstnanců.

Sehnat tradiční trojici Mikuláše s andělem a čertem už v Praze není tak snadné jako dřív. A také už takřka vymizeli dobrovolníci, pro které bylo „strašení“ dětí zábavou víc, než výdělkem. Pokud si tedy chcete objednat zmíněnou trojici domů, aby si děti pravidelně čistily zuby, lépe jedly nebo si vyndavaly každý den svačinu z aktovky, musíte si připlatit.

Přivýdělek na pivo

„Ještě na vysoké škole jsme každoročně chodili se spolužáky po lidech. Část byli samozřejmě příbuzní, část ale tvořili náhodní lidé, kteří nám vždy dali připravený balíček a seznam hříchů svých ratolestí na papírku. A pak nám šoupli stovku na pivo,“ vzpomíná s úsměvem Marián Hokrda, dnes už inženýr ve středním věku a otec tří kluků.

Ty doby jsou ale pryč a zejména ve městech, a v Praze obzvláště, je takové „dobrovolníky“ těžko pohledat. Lidé, kteří chtějí svým dětem zajistit mikulášskou nadílku se vším všudy, jsou tak většinou odkázáni na agentury, které tuto službu nabízejí komerčně. A rozhodně ne levně.

Od tisíce do šesti a půl

Prostým surfováním na internetu lze cenu za návštěvu Mikuláše s andělem a čertem najít v rozmezí od asi tisícikoruny do šesti a půl tisíce za půlhodinovou návštěvu s předem připraveným programem. Běžný je ale i v této cenové hladině třeba příplatek za třetí a další dítě v řádu stokorun. Dlužno dodat, že takto naceněné služby by měly být na skutečně profesionální úrovni, od dokonalých kostýmů po perfektní slovní projev.

Jenže, kdo si dnes může dovolit zaplatit za nadílku pro své děti takové peníze? „Nemít kamarády, tak bych asi Mikuláše oželela, prostě by mi na to nezbyly peníze. Vždyť jen za nadílku pro jedno dítě padne dnes minimálně několik stovek,“ říká i Andrea Salvátorová, která žije sama se dvěma školáky.

Trhací letáčky na sloupech

Pomoci si mohou rodiny s menším rozpočtem i prostřednictvím lokálních nabídek. Ty se zpravidla objevují od poloviny listopadu ve formě lístečků s odtrhovacími telefonními kontakty na sloupech či autobusových zastávkách v různých lokalitách Prahy. Redakce obvolala takových nabídek celkem 7, dvě z nich byly z Prahy 5, jedna z centra metropole, jedna z Jižního Města, jedna z Modřan, jedna z Černého Mostu a jedna nabízela návštěvu tradiční trojice na Břevnově.

Cenově se všichni oslovení „Mikulášové“ pohybovali v rozmezí od 350 do 750 korun za návštěvu doma. Vždy ale rodiče museli sami zařídit nadílku a předem si pouze Mikuláš zapsal do své „knihy hříchů“, na co má to které dítě mentorsky upozornit.

„Kulturáky“ a spolky

Ještě levnější jsou pak veřejné nabídky různých kulturních domů, ale také komunitních center či kluboven různých lokálních spolků. Třeba Mikulášská v kulturním domě na Bílé Hoře vyjde na stovku za osobu, pokud si přinesete vlastní balíček. Pokud necháte nadílku na pořadatelích, připlatíte si padesátikorunu. I tyto cenově dostupné a zpravidla dobře připravené akce ale mají svá negativa. Předně jsou tyto veřejné nadílky už kvůli dostupnosti v podstatě všude vyprodány záhy po zveřejnění, na což mnohé kulturní domy v Praze už předem upozorňují. Pak jde také o to, že je na těchto akcích hodně dětí a Mikuláš, anděl a čert tak berou jednoho po druhém, jako na „běžícím pásu“.

Příjemnější atmosféru mají tak mikulášské nadílky různých spolků či komunitních center, kde se zpravidla sejdou rodiče a děti, které se znají i z jiných aktivit nebo kroužků. Akce tohoto typu jsou navíc komornější a nabízejí osobnější přístup k dětem. Často jsou také zdarma, nebo se účastníci složí na program jen symbolickou částkou, zatímco občerstvení si zajistí vlastní.

Mikulášských ve firmách je víc

Zdarma jsou zpravidla i firemní mikulášské. Ty, podle jedné z „mikulášských“ agentur oslovené redakcí PrahaIN.cz, bývají po covidovém útlumu stále častěji poptávány zejména ze strany větších společností. „Řekl bych, že po lockdownech je zájem o tyto akce ještě větší, než tomu bylo před covidem. Manažeři ve velkých firmách si zřejmě uvědomují důležitost takových firemních setkání, a tak se vedle vánočních večírků pro dospělé častěji pořádají ve firmách i mikulášské určené primárně dětem. I tak je ale program ve firmách vždy komplexní a má pobavit i dospělé,“ dodal Jaroslav Sickl z oslovené komerční agentury, která se věnuje pořádání firemních eventů. Dodal také, že z hlediska byznysu jsou velké firmy pro agenturu lukrativními klienty.

Restaurace a hospody

Kapitolu samu o sobě pak tvoří i restaurace a hospody. Zatímco v ryze komerčních provozovnách mikulášská nadílka až na výjimky moc „nefrčí“, často si tyto akce pořádají menší podniky, kde se drží lokální klientela. Tradičně je nadílka přístupná zdarma a nezřídkakdy se na ní podílejí sami „štamgasti“. Rodiče si pak donesou balíčky a vše probíhá podobně jako na výše zmíněných veřejných mikulášských. Podnik samotný si tak udržuje hosty, vydělá na speciálním mikulášském menu, nebo jen na tom, že má prostě v den nadílky plno do poslední židle.

 

 

 

 

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných