foto: Bob Asher, PrahaIN.cz/Kolonka na Pankráci připomíná venkovské tržiště.
Nedaleko obchodního centra na Pankráci je místo, které nijak výrazně nepřitahuje pozornost. Přesto sem každý den míří množství „zasvěcených“ lidí. Jejich cílem je miniaturní prodejna Kolonka. Pro domácí uzeniny, čerstvou zeleninu a ovoce od sedláků sem jezdí lidé z celé Prahy. „Tuto práci musíte mít rád. Jinak to nemá smysl,“ řekla serveru PrahaIN.cz spolumajitelka obchodu Jana Nováková.
Na majitelce obchodu je vidět, že do své práce dává úplně všechno a doslova jí žije. Také atmosféra v Kolonce je úplně jiná než v anonymních supermarketech. Velká část zákazníků se s paní Novákovou srdečně zdraví, ona si s některými i tyká, dokonce zná i děti svých zákazníků jménem. Během reportáže do prodejny neustále přicházelo mnoho lidí. Senioři, mladé rodiny s dětmi, lidé z blízkého okolí. Viděli jsme ale nakupovat i úředníky z nedalekých kanceláří.
„Je to naše obživa, ale to není na nějaké velké zbohatnutí. Tuto práci musíte mít rád, jinak ji dělat nemůžete. Nedávalo by mi to smysl,“ řekla naší redakci spolumajitelka obchodu.
Jana Nováková se svou zákaznicí. Znají se už 30 let. Foto: PrahaIN.cz
Zjevení mezi paneláky
Prodejnou se šíří vůně kváskového chleba, který rozkrojila pro zákaznici. Starousedlíci, kteří sem chodili nakupovat jako malé děti, říkají, že Kolonka není prodejna, ale úkaz. To nám alespoň řekl jeden ze starších zákazníků, který do Kolonky prý chodí už 15 let. Dnes si odnáší tašku brambor.
Prodejna je vlastně pouze jedna místnost a venkovní prostor. Každého návštěvníka venku přivítá vůně jablek a hrušek, které jsou vystavené v bednách před vchodem. V dalších je zelenina všeho druhu. Na první pohled je vidět, že před pár dny ještě byla na poli. Devět druhů rajčat, čtyři druhy brambor, sladké i pálivé pestrobarevné papriky všech možných tvarů, cukrové kukuřice, kedlubny. Výběr je velký.
Psali jsme
REPORTÁŽ: Hala 22 je zřejmě tím nejznámějším a vůbec nejvíce navštěvovaným místem v celé Holešovické tržnici. Témeř denně tam najdete čerstvou…
„Kdysi jsme tady začali, když vznikla stará pankrácké tržnice. To bylo v roce 1989. Na Pankráci jsme už 35 let. Z tržnice jsme se pak přesunuli do tohoto krámku. Každý den ráno přijíždíme z Roudnice nad Labem, všechno připravíme, doplníme a v devět ráno otvíráme. Za celé ty roky tady máme svoje zákazníky. Sem už chodí jejich vnoučata a pravnoučata. Všichni se tady známe a víme o sobě všechno. Lidé nám říkají, že se u nás v Kolonce zastavil čas a někteří se u nás třeba zastaví jenom na kus řeči. Nebojí se k nám poslat třeba malou dcerku. U nás se naučí nakupovat, platit a brát peníze nazpátek. Taková důvěra nám dělá radost. Sousedskou pohodu si tady vzájemně pěstujeme a budeme ji držet neustále,“ popisuje Jana Nováková.
V obchodě je plno neustále. Přicházejí sousedi i přespolní. Foto: PrahaIN.cz
Všechno z pole a udírny
Zboží, které v obchodě Novákovi nabízejí zákazníkům, velmi pečlivě vybírají. Hlavní část tvoří už mnoho let produkty od osvědčených soukromých zemědělců a svoje dodavatele nemění. Platí to i o sortimentu, který jim dodávají soukromí uzenáři a řezníci.
„Všechno, co máme v našem krámu, tak je od českých, moravských, slovenských a maďarských sedláků. Celé roky máme pořád ty samé osvědčené dodavatele. Například zelná šťáva je od pana Forejta z Křimic, pak máme zelnou šťávu od pana Plechatého ze Zlonic. Ta ale teprve přijde až koncem září,“ vysvětluje se zápalem majitelka obchodu.
„Mám tady podobných věcí spoustu. Všechny jsou od soukromníků a za všechny dám ruku do ohně. Vím totiž, že je to od lidí, kteří celé roky drží kvalitu. Máme v obchodě od všeho něco. Mohli bychom mít třeba o sto druhů zboží víc. Chci ale mít stoprocentní jistotu, že to, co máme tady, je skutečně kvalitní a ve větším množství bychom to hlídat nemohli,“ řekla nám.
Nejdřív ochutnat
Na pult své prodejny prý nepustí nic, co nesplňuje její měřítka kvality. Výrobky potravinářského velkoprůmyslu se do těchto míst nedostanou vůbec. Ostatně stačí se po prodejně rozhlédnout. Až na několik maličkostí je všechno, co nabízí, od soukromých dodavatelů.
„Naši zákazníci si už zvykli na kvalitu a nemůžeme je zklamat. Než dáme něco na krám, tak to nejdřív musíme osobně vidět, přivonět, ochutnat. Kdyby někdo přišel jen s katalogem, tak ho vyhodím. Všechno to, co tady máme, pak vybírám podle jednoduchého metru. Vždy si řeknu, zda bych to sama koupila a dala dětem, rodičům nebo lidem, které mám ráda. Podle toho máme nastavenou hranici. Pokud je to kvalitní, dobré a za slušné peníze, tak to vezmu, protože si za tím stojím.
Dám příklad a doufám, že mě někdo neobviní z toho, že dělám někomu reklamu. Prodáváme třeba davelskou Macešku. Ta je například od pana Dolejšího z Davle. Bereme ji už celé roky, ale i další jeho věci. Vím, že jeho věci jsou kvalitní a dobré, že tomuto výrobci můžeme věřit. To je takový příklad, jak si vybíráme to, co u nás prodáváme. Chci pro své zákazníky to nejlepší a na začátku je vždy stejný postup. Musím všechno ochutnat a seznámit se s těmi lidmi co to dělají. Teprve potom to vezmu k nám do obchodu. Nějaké blivajzy plné konzervantů u nás prodávat nebudeme,“ ukončila Jana Nováková rázným hlasem.