MŠMT schválilo nové vzdělávací programy pro předškolní a základní vzdělávání

03. 01. 202514:40
MŠMT schválilo nové vzdělávací programy pro předškolní a základní vzdělávání
foto: Bára Richterová, PrahaIN.cz/Výuka, ilustrační foto

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) v závěru roku 2024 schválilo revidované Rámcové vzdělávací programy (RVP) pro předškolní a základní vzdělávání. Dokumenty navazují na současné potřeby a jsou významným krokem k modernizaci českého vzdělávacího systému.

RVP je základní dokument, který určuje obecné požadavky na vzdělávání v České republice. Stanovuje hlavní cíle, obsah vzdělávání, očekávané výsledky učení i dovednosti, které by měli žáci získat v jednotlivých stupních vzdělávání. Na jeho základě jednotlivá zařízení tvoří školní vzdělávací programy, ve kterých zohledňují své specifické podmínky a potřeby.

Dle tiskové zprávy schválilo MŠMT koncem roku 2024 nové revidované RVP, které se zaměřují na zjednodušení obsahu a zvýšení relevance dokumentu pro žáky i učitele. Schválením může začít implementace ve školách. Jednotlivá zařízení se mohou rozhodnout, zda se budou novým RVP řídit už od školního roku 2025/2026. Plošné zavedení, po případných úpravách z praxe, je pak naplánováno na 1. září 2027.

Nové programy mají usnadnit práci učitelům

„Nové rámcové vzdělávací programy se zaměřují na rozvoj kompetencí a gramotností, které odpovídají výzvám současné společnosti a potřebám našich dětí. Věříme, že nové programy nejen usnadní práci učitelům, ale zároveň poskytnou žákům a dětem lepší příležitosti pro jejich vzdělávací a profesní budoucnost,“ uvedl ve zprávě ministr školství, mládeže a tělovýchovy Mikuláš Bek (STAN).

V rámci základního vzdělávání bude kladen důraz na propojení klíčových kompetencí a základních gramotností. Nový přístup má podpořit praktické využití získaných dovedností a znalostí v každodenním životě a rozvíjet čtenářskou, pisatelskou a logicko-matematickou gramotnost. Velká pozornost je v dokumentu věnována klimatu školy, osobnostní a sociální výchově.

Největší změna se týká výuky jazyků

Jednou z nejvýraznějších změn je výuka prvního cizího jazyka, angličtiny, povinně již od prvního ročníku a s tím spojené navýšení výstupní úrovně angličtiny z dosavadní A2 na B1. V případě dalšího cizího jazyka zůstává povinnost výuky od 7. ročníku, přičemž výstupní úroveň bude A1.

O tomto návrhu už ministr školství informoval letos v srpnu na sociální síti X. „Pro naše školáky je znalost cizích jazyků obrovskou výhodou v dalším profesním i osobním životě. V mnoha evropských zemích začínají děti s jazyky dříve a požadovaná úroveň jazykové kompetence je vyšší,“ napsal Bek na síti X.

Nový RVP se kromě nového obsahu zaměřuje i na jednodušší strukturu dokumentu, čímž má snížit administrativní zátěž škol a umožnit pedagogům věnovat více času přípravě kvalitní výuky. Jeho implementace bude probíhat postupně, v září 2025 budou mít školy možnost zahájit vzdělávání pro 1. a 6. ročník, od září 2027 už to bude povinné. Od září 2031 pak bude platit povinnost vzdělávání pro všechny ročníky.

Implementace bude postupná

Výjimku tvoří výuka dalšího cizího jazyka nejpozději od 7. ročníku, kde se počítá s omezením volby na tři cizí jazyky (německý, francouzský a španělský). Účinnost je v tomto případě odložena na září 2034 minimálně v 7. ročníku, září 2035 minimálně v 7. a 8. ročníku a září 2036 v 7. až 9. ročníku.

Co se týče RVP pro předškolní vzdělávání, cílem je posílit inkluzivní přístup a rozvíjet individuální potřeby dětí. Implementace bude pro mateřské školky, které splní podmínky přípravného období, dobrovolná od září 2025. Povinná pak ve všech zařízeních od září 2026.

„Na přijetí revidovaného rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání naváže pokusné ověřování. To přinese důležitou zpětnou vazbu z praxe. V příštím roce se zároveň chceme intenzivně věnovat úpravě modelu financování regionálního školství a dokončení inovace oborové soustavy. O těchto zásadních změnách, které mají připravit české školství na výzvy 21. století, jsem dnes mluvil na konferenci Strategie 2030+,“ napsal k dalším krokům resortu Mikuláš Bek na síti X.

Revize probíhala od roku 2021

Zavádění inovací do praxe mají usnadnit metodické materiály, které obsahují příklady dobré praxe, konzultace i modelové školní vzdělávací programy.

Revize RVP probíhala od roku 2021 a zahrnovala širokou spolupráci více než 600 odborníků, pedagogů a stakeholderů ve vzdělávání. Na jaře 2024 proběhla také veřejná konzultace, která přinesla přes 3.200 podnětů, konaly se také kulaté stoly, odborné diskuze a pracovní setkání. Dokumenty budou veřejnosti oficiálně představeny na tiskové konferenci 14. ledna 2025.

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných