foto: Bára Richterová, PrahaIN.cz/Samoobslužné kasy v Globusu
Kdo nakupuje v Globusu, určitě zná samoobslužný systém Scan&Go. Zboží si sami namarkujete, můžete ho rovnou v košíku uložit do nákupních tašek a u pokladny velmi rychle zaplatit. Pokud tedy nejdete na namátkovou kontrolu. Jen ta může odhalit případnou krádež. Nakupování se skenerem je ale rájem pro zloděje.
U standardních samoobslužných kas namarkované zboží alespoň pokládáme na kontrolní váhu. U nákupních skenerů, které prozatím nabízí Tesco, Kaufland, a právě Globus, žádnou pravidelnou kontrolou zákazník neprochází.
Pro nakupující je nákup komfortnější. Obchod ale do zákazníka vkládá velkou důvěru, která se mu často nevyplácí.
Pro nakupování se skenerem Scan&Go stačí mít zřízenou klientskou kartu. U vchodu ji načtete a je vám automaticky vybrán jeden skener. S tím si pak „pípáte“ každou položku, kterou v obchodě pořídíte. Výhodou je, že nákup můžete rovnou ukládat do tašek. Rovnou také vidíte sumu, za kterou máte nakoupeno. Na konci nákupu jen načtete kód u pokladen. Pokud nejste vybrán na náhodnou kontrolu, načtete klientskou kartu do samoobslužné kasy, zaplatíte a odjíždíte.
Psali jsme
Málokdo si toho všímá, málokdy o přesnou cifru zavadíte v akčním letáku. PrahaIN.cz pátrala po důvodech, které některé řetězce vedou k omezování…
Lidé to zkouší
V případě kontroly pokladní markuje jednotlivé položky až do té doby, než ji její kontrolní skener zastaví.
Sami Scan&Go využíváme, a právě při poslední návštěvě jsme byli náhodně vybráni. Zhruba po deseti nákupech. Paní zkontrolovala pár položek a pustila nás k platbě.
„Vy jste vzorní, není to úplně zvykem,“ řekla s úsměvem.
A tak jsme se ptali.
„Lidi to zkouší. Kontroly jsou namátkové, a i když je nákup vybrán, tak nekontrolujeme všechno, takže si myslí, že jim to projde,“ sdělila nám pokladní v hypermarketu na Zličíně. Finty, které lidé vymýšlí, jsou prý většinou podobné. „Vezmou si víc kusů, ale načtou jenom jeden. Nebo dávají nenaskenované zboží na dno tašky a doufají, že až dolů neprojdeme. A když na to přijdeme, říkají, že zapomněli nebo že jim to někdo musel do tašky hodit. Mně už nic nepřekvapí, ale u žen středního věku pořád ano,“ popsala také.
Pokusy o krádež jsou prý na denním pořádku.
Někdy zákazník prostě zapomene
Psali jsme
Doba jde kupředu. Umělá inteligence dokáže psát životopisy známých osobností, ale také zpravodajské články. Samoobslužné poklady tak už v dnešní…
„Dneska jsme kontrolovali jeden nákup, zboží bylo namarkováno jednou a v tašce měl pán kusů pět. Byl úplně normální, u kterého bych vůbec podezření neměla. Přísahal, že mu to tam někdo musel hodit, že to není možné. Když jsme kontrolovali dál, nebylo to jenom o jednom výrobku,“ dodává pokladní. „Do očí mi tvrdil, že přísahá, že to tam on nedal. Neměl ale namarkovanou podstatnou část nákupu,“ dodala zaměstnankyně obchodu.
„Často se i stává, že skener kód nevezme s tím, že se zákazník má přihlásit na pokladně, ale pak na to zapomene,“ sdělila nám také pokladní. To jsou prý už docela jiné případy.
„Minule měla paní pod košem obrovské balení pracího prášku, který nebyl namarkovaný. Pak mi tvrdila, že zapomněla. Jestli lhala, nevím,“ dodala s tím, že ztráty obchodu jsou obrovské.
Redakce PrahaIN.cz poprosila o vyjádření i tiskové oddělení, to ale prozatím neodpovědělo.