Na lávku najela těžká nákladní vozidla, zkoušela se pevnost stavby

25. 06. 202315:41
Na lávku najela těžká nákladní vozidla, zkoušela se pevnost stavby
foto: BMI tým Skanska, pro média/Průběh zatěžkávací zkoušky Štvanické lávky

Štvanická lávka, která by se veřejnosti měla otevřít letos v létě, prošla poslední zatěžkávací zkouškou. Na téměř už hotovou stavbu najela plně naložená nákladní vozidla.

Ještě před tím ale došlo k záměrnému a kontrolovanému rozkmitání celé dopravní stavby. Zatěžkávací zkoušku popisuje tisková zpráva Magistrátu hlavního města Prahy.

V ní se uvádí, že nákladní vozidla byla v historii lávky prvními a také posledními vozidly, která na konstrukci vjely. V budoucnu bude lávka sloužit pouze pro pěší a cyklistický provoz.

„Štvanická lávka je opravdu unikátní stavba, co do konstrukce, tak do použitého materiálu. Hodně věcí na stavbě je zcela nových i z pohledu velmi zkušených stavebníků, a to především kvůli využití vysokopevnostního betonu, který se na stavbu používá,“ říká v tiskové zprávě náměstek primátora pro oblast dopravy Zdeněk Hřib (Piráti).

Samotná stavba je už hotová, zbývá jen dodělat finální parkové úpravy na ostrově Štvanice. 300 metrů dlouhý most je zhotoven z bílého ultra-vysocehodnotového betonu. Lávka, pod kterou je podepsána dvojice architektů Petr Tej a Marek Blanka, začala vznikat na začátku roku 2022. Pro uživatele bude mít čtyřmetrovou šířku, sjezdová rampa na Štvanici je metr užší.

Zajímavostí je, že osvětlení lávky je umístěno ve spodní části madla a starají se o něj LED pásy. Lávka tak nebude přispívat ke zbytečnému rozšiřování světelného smogu. Za zmínku jistě stojí i skutečnost, že jedno ze stavebních polí Štvanické lávky lze v případě povodní zvednout až nad úroveň tisícileté vody.

Zátěžová zkouška byla posledním důležitým bodem, který bylo nutné splnit před vlastním otevřením stavby. „Pro statické zkoušky jsme použili nákladní auta o celkové hmotnosti přes 70 tun, na dynamické zkoušky máme takzvaný budič kmitů s půltunovým závažím,“ připomněl princip zkoušky v tiskové zprávě projektový manažer Skanska Michal Kunc. 

Původně pracovala lávka s názvem HolKa, což byla roztomilá zkratka dvou pražských čtvrtí, které už v létě spojí – tedy Karlín a Holešovice. S otevřením lávky dojde k zániku přívozu P7, který spojuje právě karlínský a holešovický břeh.

 

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných