Na pražské vodovodní síti bylo loni průměrně deset havárií denně

30. 01. 202314:24
Na pražské vodovodní síti bylo loni průměrně deset havárií denně
foto: Patrik Pašek, PrahaIN.cz/Oprava vodovodu; ilustrační foto

Na pražském vodovodním řadu došlo v loňském roce oproti tomu minulému k menšímu počtu havárií, naopak na kanalizační síti jejich počet vzrostl. Uvedla to společnost Pražské vodovody a kanalizace a.s. (PVK) s tím, že musela řešit také 348 chybějících či poškozených poklopů na stokové síti. Stále dochází k jejich krádežím.

Jak se uvádí v tiskové zprávě PVK, pracovníci museli vyřešit havarijní stav na vodovodní síti celkem v 3.874 případech, u nehod na kanalizační síti zasahovali při 3.544 událostech. Ve srovnání s rokem 2021 se u havárií na vodovodech jedná o snížení o 257 případů, u kanálů se naopak počet havarijních událostí zvýšil z 2.805 na 3.544.

Vodovodní síť

Počet havárií I. kategorie, kdy je bez dodávek vody více než tisíc odběratelů či strategické, zdravotnické a sociální objekty, se dostal na číslo 40, což je o 31 méně než předloni.

Nejčastější příčinou havárií byla koroze materiálu, konkrtétně ve více než 71 procentech případů a přibližně pětinu událostí měl na svědomí pohyb půdy. „Průměrná doba přerušení dodávky jednou havárií poklesla na 10 hodin a 27 minut,“ podotkl tiskový mluvčí Pražských vodovodů a kanalizací Tomáš Mrázek.

Nejvíce postiženými oblastmi havarijních případů na vodovodní síti došlo tradičně v obvodech Prahy 4 a Prahy 5. „Je to dáno velkými sídlišti, která se stavěla v sedmdesátých a osmdesátých letech minulého století, a tehdejší vodohospodáři museli povinně používat nekvalitní polskou litinu,“ vysvětlil Tomáš Mrázek.

Kanalizační síť

K polovině havárií z celkového počtu za loňský rok došlo na přípojkách, 29 procent případů se stalo na stokách a necelých 16 procent na vstupních šachtách. Podle druhu poškození byla v 77 procentech případů příčinou havárie kanalizační sítě ucpávka a sedimenty.

Kanálové poklopy se stále kradou

Pracovníci PVK také řešili v loňském roce 348 případů chybějících či poškozených poklopů na stokové síti. Jedná se kulaté kanály umístěné ve vozovce.

Kanalizační poklop / foto: PrahaIN.cz

Na dotaz redakce PrahaIN.cz, jaké jsou nejčastější důvody jejich poničení, uvedl tiskový mluvčí PVK, že nejčastěji k němu dochází dopravou. „Stává se, že na poklopy umístěné v rámci komunikace najede několik těžkých nákladních automobilů a poškodí je. Nebo je někdo ukradne a odevzdá do sběrny,“ vysvětlil Tomáš Mrázek a dodal, že proti krádežím se společnosti brání použitím pryžových a plastových materiálů především u kanálových vpustí.

Výměna kanalizačních vpustí pokračuje

Litinové a železné kanálové vpusti se začaly měnit za plastové výrobky zhruba před deseti až dvanácti lety, kdy došlo ke zvýšení výkupních cen železa a litiny. Spolu s tím začalo docházet i ke zvýšenému počtu jejich krádeží.

Kanálová vpusť  ve správě TSK / foto: PrahaIN.cz

Kanálové vpusti jsou ve správě Technické správy komunikací Praha (TSK). V pražských ulicích je jich umístěno přes sedmdesát tisíc. Tisková mluvčí společnosti Barbora Lišková pro PrahaIN.cz potvrdila, že výměna železných a litinových vpustí za plastové poklopy nadále probíhá.

„Pokud se nejedná o umístění v historickém centru, tak se uliční vpusti stále mění. Jsou to ty hranaté poklopy, které slouží k odvodnění komunikací. Bohužel ty z litiny se kradou stále,“ uvedla pro PrahaIN.cz Barbora Lišková.

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných