foto: Patrik Pašek, PrahaIN.cz/Oprava vodovodu; ilustrační foto
Na pražském vodovodním řadu došlo v loňském roce oproti tomu minulému k menšímu počtu havárií, naopak na kanalizační síti jejich počet vzrostl. Uvedla to společnost Pražské vodovody a kanalizace a.s. (PVK) s tím, že musela řešit také 348 chybějících či poškozených poklopů na stokové síti. Stále dochází k jejich krádežím.
Jak se uvádí v tiskové zprávě PVK, pracovníci museli vyřešit havarijní stav na vodovodní síti celkem v 3.874 případech, u nehod na kanalizační síti zasahovali při 3.544 událostech. Ve srovnání s rokem 2021 se u havárií na vodovodech jedná o snížení o 257 případů, u kanálů se naopak počet havarijních událostí zvýšil z 2.805 na 3.544.
Vodovodní síť
Počet havárií I. kategorie, kdy je bez dodávek vody více než tisíc odběratelů či strategické, zdravotnické a sociální objekty, se dostal na číslo 40, což je o 31 méně než předloni.
Nejčastější příčinou havárií byla koroze materiálu, konkrtétně ve více než 71 procentech případů a přibližně pětinu událostí měl na svědomí pohyb půdy. „Průměrná doba přerušení dodávky jednou havárií poklesla na 10 hodin a 27 minut,“ podotkl tiskový mluvčí Pražských vodovodů a kanalizací Tomáš Mrázek.
Nejvíce postiženými oblastmi havarijních případů na vodovodní síti došlo tradičně v obvodech Prahy 4 a Prahy 5. „Je to dáno velkými sídlišti, která se stavěla v sedmdesátých a osmdesátých letech minulého století, a tehdejší vodohospodáři museli povinně používat nekvalitní polskou litinu,“ vysvětlil Tomáš Mrázek.
Psali jsme
Od začátku letošního dubna do konce října probíhala celoplošná deratizace stokové sítě společnosti Pražské vodovody a kanalizace a.s. (PVK). Tato…
Kanalizační síť
K polovině havárií z celkového počtu za loňský rok došlo na přípojkách, 29 procent případů se stalo na stokách a necelých 16 procent na vstupních šachtách. Podle druhu poškození byla v 77 procentech případů příčinou havárie kanalizační sítě ucpávka a sedimenty.
Kanálové poklopy se stále kradou
Pracovníci PVK také řešili v loňském roce 348 případů chybějících či poškozených poklopů na stokové síti. Jedná se kulaté kanály umístěné ve vozovce.
Kanalizační poklop / foto: PrahaIN.cz
Na dotaz redakce PrahaIN.cz, jaké jsou nejčastější důvody jejich poničení, uvedl tiskový mluvčí PVK, že nejčastěji k němu dochází dopravou. „Stává se, že na poklopy umístěné v rámci komunikace najede několik těžkých nákladních automobilů a poškodí je. Nebo je někdo ukradne a odevzdá do sběrny,“ vysvětlil Tomáš Mrázek a dodal, že proti krádežím se společnosti brání použitím pryžových a plastových materiálů především u kanálových vpustí.
Výměna kanalizačních vpustí pokračuje
Litinové a železné kanálové vpusti se začaly měnit za plastové výrobky zhruba před deseti až dvanácti lety, kdy došlo ke zvýšení výkupních cen železa a litiny. Spolu s tím začalo docházet i ke zvýšenému počtu jejich krádeží.
Kanálová vpusť ve správě TSK / foto: PrahaIN.cz
Kanálové vpusti jsou ve správě Technické správy komunikací Praha (TSK). V pražských ulicích je jich umístěno přes sedmdesát tisíc. Tisková mluvčí společnosti Barbora Lišková pro PrahaIN.cz potvrdila, že výměna železných a litinových vpustí za plastové poklopy nadále probíhá.
„Pokud se nejedná o umístění v historickém centru, tak se uliční vpusti stále mění. Jsou to ty hranaté poklopy, které slouží k odvodnění komunikací. Bohužel ty z litiny se kradou stále,“ uvedla pro PrahaIN.cz Barbora Lišková.