NA VLASTNÍ ***** Samosplachovací WC na Smíchově. Ještě teď na něj myslíme

22. 02. 202214:01
NA VLASTNÍ ***** Samosplachovací WC na Smíchově. Ještě teď na něj myslíme
foto: Misha Veselý, PrahaIN.cz/Toaleta na v Obchodním centru Nový Smíchov.

Obchodní centrum Nový Smíchov zavedlo na toaletách v horním patře moderní technologii. Překvapily nás automatické splachovače, které samy zareagují na přítomnost osoby v kabince. Tahle technologie je ale silně kontraproduktivní a někteří by možná daleko víc ocenili staré dobré tlačítko.

Toalety v horním patře u foodcourtů nechalo Obchodní centrum Nový Smíchov v minulosti zmodernizovat. Oproti WC v nižších patrech tady záchody splachují samy. Splachovače jsou vybaveny čidlem, které zaznamenává pohyb a reaguje na něj. Co to ale v praxi znamená? Splachují, splachují a splachují… I když to vůbec není třeba.

Hned, jak vejdete dovnitř, toaleta spláchne na přivítanou. Následně znovu při rozepínání bundy, stahování kalhot a pak ještě jednou-dvakrát na rozloučenou. Snad jediná situace, kdy se nám nepodařilo senzor pohybu aktivovat, byla, když jsme se mu snažili dát gestem ruky pokyn, aby se tak stalo. V závěru tak toalety jen plýtvají vodou.

Splachovače mají obvykle možnost nastavení doby splachování i množství vody. Tu jsme bohužel nemohli přesně ověřit. Budeme tedy počítat s tím, že by záchody pracovaly jen s minimálním množstvím vody. Nejnižžší možné množství, které jde obvykle nastavit bývají 2 litry. Jak jsme si ověřili, smíchovská toaleta spláchne alespoň čtyřikrát během návštěvy jediného zákazníka centra. To je celkem 8 litrů vody z toho cca 6 litrů spotřebovaných úplně zbytečně.

Podle informací, které uvádí Obchodní centrum Smíchov na svém webu jej ročně navštíví 20 milionů lidí vzhledem k jeho dobrému umístění v centru metropole, kousek od Pražského hradu. Pokud by čtvrtina z nich využila toalety, navštíví je 5 milionů lidí. To se rovná 30 milionům litrů vody ročně, která protekla zcela zbytečně.

Voda v Česku opravdu ubývá

V České republice denně bez náhrady přicházíme s ubývajícími hektary v půdě o cca 15 - 75 000 m3 vody za den. Ta se nám již nikdy nevrátí. Aktuální rozloha rybníků v Česku je zhruba 50 tisíc hektarů. To je o více než třetinu méně než kolik jich bylo v 80. letech 18. století. Tehdy se na našem území rozkládalo 77 tisíc hektarů. Znamená to, že se vody v rybnících snížily zhruba o třetinu.

Dříve bývalo v dubnu všude mokro od roztátého sněhu. V současných letech je ale situace jiná, sníh už téměř nenapadá a na jaře je všude sucho. Ve Vltavě v Praze bývá aktuálně okolo 20 procent měsíčního průměru vody, což je horší než v roce 2018, který byl v tomto období velmi suchý.

V dokumentech a studiích se opakovaně ukazuje, že společnost vidí přírodu jako kolonii, z té se snaží neustále především těžit. Vedle toho si také mnozí lidé plýtvání vodou často ani neuvědomují. Každý může omezit svou spotřebu, vodou totiž plýtváme při nákupech přes internet nebo i vyhazováním oblečení.

Na skládkách končí tuny oděvů a další se stále vyrábí. Podle HydroTech Group je k výrobě jediných džín spotřebováno přibližně 8000 litrů vody. V případě bavlněného trička je to kolem 2700 litrů. Čísla to jsou přesně tak šílená, jak vám teď znějí. Z tohohle množství vody se může napít kolem 900 lidí. A nyní si znovu vzpomeňme na 30 milionů litrů vody spotřebovaných v jediném pražském obchodním centru.

Chtějí lidé vůbec automatické splachovače?

Kontaktovali jsme společnost LAUFEN & Roca, abychom zjistili, jaký zájem projevuje o vynález automatických splachovačů veřejnost. Chtěli jsme zjistit, zda lidé preferují tento systém splachování nebo naopak vrací zboží s podobných důvodů, jakými je neustálé splachování neodpovídající potřebám.

Karolína Junková ze společnosti LAUFEN & Roca uvedla, že o automatické splachovací systémy je zájem především pro veřejné prostory. „Pokud bychom měli porovnávat automatické splachovače a splachovače klasické, tak v současné době v rámci našeho portfolia produktů nepozorujeme zvýšený zájem právě o ty automatické. Pokud si již zákazník tento typ splachovače (= automatický) zvolí a pořídí, neevidujeme z jeho strany žádné reklamace ani požadavky na vrácení zboží,“ doplnila pro PrahuIN.cz.

Zdá se tedy, že veřejnost prozatím tento systém neupřednostňuje oproti běžnému splachování. Zároveň zakoupené zboží ani nevrací, protože by byli nespokojeni s jeho fungováním.

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných