„Nedávejte těm dětem pětky!“ Učitelé začali popisovat soudobou praxi

13. 01. 202509:31
„Nedávejte těm dětem pětky!“ Učitelé začali popisovat soudobou praxi
foto: Bára Richterová, PrahaIN.cz/Výuka, ilustrační foto

Na každou českou školu zavítá jednou za několik let školní inspekce, ta trvá zhruba týden, inspektoři chodí do jednotlivých tříd a hovoří se zaměstnanci školy. Jejich návštěva je složena nejen z dotazů, ale i rad k možnému zlepšení. Redakce hovořila s několika učiteli základních škol, kteří inspekci absolvovali.

Ti se shodli na tom, že byl na vyučující vyvíjen určitý tlak, aby se, pokud možno, vyvarovali pětek na vysvědčení. Podobné názory pak prý učitelé slýchají také od ředitelů.

„Jde spíše o dění na druhém stupni, na prvním není pětka úplně běžným jevem. Děti to prý může zbytečně stresovat a mohou se bát přijít domů s vysvědčením. Pokud pětka skutečně hrozí, máme dětem dát šanci si známku nějak vylepšit,“ říká jedna z pedagožek, která učí již desátým rokem.

Jako konkrétní příklad vylepšení známky jmenuje referát, který prý většina dětí jen okopíruje z internetu, či nějaký domácí úkol.

Vždycky to na čtyřku nějak jde, slyší učitelé

Když jejím studentům nedostatečná hrozila, musela u ředitele školy dokazovat, zda její testy nejsou moc těžké a zda není oproti jiným učitelům moc přísná. „Chtěl, abych udělala vše, aby to bylo alespoň na čtyřku,“ přiznává.

Se stejným se svěřuje i další učitelka, která je třídní na druhém stupni základní školy ve Středočeském kraji.

Podobně to vnímá i ona, pětky se podle ředitele mají dávat jen v krajní nouzi. „Vždy je prý nějaká šance, jak se žák může vytáhnout alespoň na čtyřku,“ říká redakci.

To ale dělat nechce. „Je to nespravedlivé hlavně kvůli těm, kteří se fakt snaží, ale látka jim prostě nejde, v tom případě hledáme možnosti, jak známku vylepšit alespoň na tu dostatečnou. Ale ti dřou, komunikuji třeba i s rodiči, pak vedle toho vidím žáka, který na školu úplně kašle, téměř všechno ignoruje. Tomu se mi pak čtyřka dávat opravdu nechce,“ dodává.

Když se ptáme na důvody, proč by žáci neměli dostávat pětky, nejčastější odpovědí je zbytečné stresování žáků. „Ve vytížených školách je to ale i problém s místem v případě opakování ročníku,“ sděluje nám jedna z učitelek.

Oficiální ticho

Obdobně se prý ve škole inspekce stavěla k udělování pětek za nedodané domácí úkoly.

„V minulosti jeden z našich učitelů uděloval pětky za nedonesený domácí úkol, známky pak běžně počítal do klasifikace. Inspektorka mu pak řekla, že by to dělat neměl, že je to silně kritické a pro žáky demotivující,“ říká ředitelka základní školy z okraje Prahy. Ani ona by prý ale pětky za nedodaný domácí úkol nedávala. Učitel pak odešel do penze, protože mu prý po tolika letech nikdo nebude nakazovat, co má dělat.

Domácí úkoly jsou prý dalším velkým tématem, řada učitelů už je dětem dávat nechce, aby nebyly ve svém volném čase přetěžovány. 

Redakce s danou problematikou oslovila několik ředitelů dalších základních škol, nikdo se ale vyjádřit nechtěl. „Radíme pětky nedávat, jsou s tím pak jenom komplikace,“ přiznal jeden z ředitelů. Jmenován ale být nechtěl. 

„Hodnocení žáků má být informativní, objektivně hodnotit směřování žáka k očekávaným výstupům, a to i s ohledem na jeho individuální vzdělávací možnosti. Hodnocení je vždy vztaženo k příslušnému školnímu vzdělávacímu programu a musí ctít pravidla hodnocení, která školy povinně vydávají v rámci svých předpisů. Je možné využívat i známku 5. Pokud by hodnocení neodpovídalo nastaveným pravidlům, pokud by šlo o exces, pak samozřejmě školní inspektoři na takovou situaci upozorní,“ uvedl pro PrahaIN.cz Karel Kovář, náměstek ústředního školního inspektora. 

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných