foto: Redakce PrahaIN.cz/Špatně zaparkovaná elektrokoloběžka
Praha 2 dotáhla do konce svoji dlouhodobou snahu o nastavení jasných pravidel pro provozování služeb bikesharingových společností na svém území a uzavřela s jejich představiteli společnou dohodu o provozu. Její součástí je zřízení infolinek, kam bude možné provozovatelům nahlásit odložené dopravní prostředky mimo vyhrazená parkovací místa a také možnost jejich následného odtahu.
Městská část Praha 2 informuje v tiskové zprávě o podepsání Dohody o provozu bikesharingu na území Prahy 2 s představiteli společností Bolt, Lime, Rekola a Nextbike, kteří se svým podpisem zavázali dodržovat daná pravidla.
Zástupci radnice na Praze 2 usilovali už od roku 2018 o možnost regulace nekontrolovatelného odkládání především elektrokoloběžek volně na chodníky, kde často překážely provozu a ohrožovaly bezpečnost chodců. Opakovaně jednali s provozovateli bikesharingu, s magistrátem, policií i ministerstvem dopravy, ale bez konkrétního řešení nápravy situace.
Na podzim loňského roku proto začali řešit neutěšenou situaci alespoň na lokální úrovni a vyzvali zástupce společností ke společnému k jednání. Ve spolupráci s policií vytipovali desítky míst vhodných pro odkládání elektrokoloběžek a kol a začali je na komunikacích vyznačovat.
Psali jsme
Radnice Prahy 2 usiluje o změnu situace s neřízeným parkováním eletrokoloběžek, které graduje v posledních měsících. Vyvolala proto jednání…
Zákaz vjezdu do parků
Podepsaná dohoda zavazuje společnosti poskytující služby sdílených elektrokol a elektrokoloběžek k přesnému vyznačení dohodnutých parkovacích míst na území Prahy 2 v jejich mobilních aplikacích. Odkládání koloběžek, elektrických koloběžek, jízdních kol i elektrických jízdních kol mimo tato místa je zakázáno.
Smluvní ujednání dohody zároveň definuje lokality, kde bude jízda zakázána nebo povolena jen se sníženou rychlostí. Primárně se jedná o parky (například Riegrovy sady, Grébovka, Ztracenka) a vybrané části plochy na náměstí Míru nebo na Karlově náměstí. Součástí dohody je také zákaz používání akustických signálů k lokalizaci v nočních hodinách.
Telefonní linka pro občany
Dalším zásadním bodem dohody je závazek jednotlivých provozovatelů uvést na svých webových stránkách a v mobilních aplikacích telefonní čísla, na která mohou občané volat v případě, že dopravní prostředky tvoří překážku na pozemní komunikaci.
V případě, že by nesprávně zaparkovaná sdílená elektrokola nebo elektrokoloběžky provozovatelé neodstranili ve všední dny do 24 hodin po oznámení, má městská část Praha 2 právo nechat je odtáhnout na náklady provozovatelů.
Psali jsme
Radnice Prahy 2 usiluje o změnu situace s neřízeným parkováním eletrokoloběžek, které graduje v posledních měsících. Vyvolala proto jednání…
Snaha o trvalé legislativní řešení trvá
„Uzavření dohody vnímáme jako dočasné řešení lokálních problémů, na které nás občané opakovaně upozorňovali. Nadále trváme na tom, že je potřeba hledat systémové řešení a prosadit legislativní změny, které posílí pravomoci měst a obcí. V tomto směru spolupracujeme i s ostatními městskými částmi a magistrátem hlavního města Prahy,“ uvedl radní pro oblast dopravy Tomáš Halva.
Vyznačená stanoviště pro parkování sdílených kol a koloběžek na území Prahy 2 jsou uvedena na mapě ZDE.
Redakce PrahaIN.cz získala vyjádření městské části, že místa označená na mapě jako cyklostojan v přípravě, jsou ve fázi instalace, kterou realizuje společnost TSK Praha. „Další místa označená jako cyklostojan v realizaci jsou v současné době projektována. Co se týče infolinek, ty by měly fungovat už nyní,“ upřesnila pro naši redakci Andrea Zoulová, tisková mluvčí městské části Praha 2.
S žádostí o komentář ke zveřejnění kontaktního čísla na infolinku jsme oslovili tři ze smluvních provozovatelů sdílených elektrokol a elektrokoloběžek. Odpovědi doplníme po jejich případném obdržení.