foto: Jiří Zemen, PrahaIN.cz/Didaktické testy, ilustrační foto
Už více než 8 tisíc podpisů nasbírala petice studentů a studentek maturitních ročníků, učitelů, rodičů a podporovatelů vzdělávání adresovaná Centru pro zjišťování výsledků vzdělávání (Cermat). Kritika směřuje na obtížnost společné části maturitní zkoušky z matematiky, kterou maturanti plnili 2. května 2025.
Didaktický test z matematiky odstartoval v pátek 2. května státní část maturitních zkoušek. Test již tradičně připravila státní organizace Cermat. Právě díky tomu se studenti testu příliš neobávali, spoléhali totiž na to, že Cermat své testy tvoří každý rok podle velice podobného klíče. Právě zkoušky z minulých let byly pro mnoho učitelů základním materiálem při přípravě žáků na maturitu.
Letos však prý maturanty čekalo překvapení v podobě několika úloh, které se podle nich minulým testům vymykaly. S průběhem jsou dokonce tak nespokojeni, že sepsali petici adresovanou nejen Cermatu, ale i Ministerstvu školství, mládeže a tělovýchovy České republiky. Za první čtyři dny tuto petici podepsalo bezmála 9 tisíc podporovatelů.
Obtížnost testu překročila očekávání
„Domníváme se, že obtížnost testu výrazně překročila úroveň běžně očekávanou u maturitních zkoušek a vymykala se standardům předchozích ročníků. Podle názorů mnoha studentů i učitelů test obsahoval úlohy, které svým rozsahem, složitostí nebo formulací neodpovídaly požadavkům kladeným na středoškolské vzdělávání v rámci rámcových vzdělávacích programů,“ píše se přímo v petici.
Petenti na základě tohoto tvrzení požadují prošetření adekvátnosti a srovnatelnosti letošního testu s předchozími roky, zohlednění mimořádné obtížnosti při vyhodnocování výsledků a stanovení hranice úspěšnosti, transparentní vyjádření Cermatu k výběru a schvalování úloh v letošním testu a snížení bodové hranice pro úspěšné složení zkoušky.
Didaktický test mimochodem obsahoval 25 úloh a maturanti měli na jeho vypracování 135 minut. Co se hodnocení týče, maximální počet bodů je 50. Pro úspěšné splnění je třeba získat alespoň 33 procent, tedy 16,5 bodu. Známky se neudělují, pouze stanovisko „uspěl“ či „neuspěl“. Výsledky by se měli studenti dozvědět do 15. května. Celý test je k dispozici na webu statnimaturita-matika.cz.
Psali jsme
V úterý odpoledne dorazili před budovu Ministerstva životního prostředí České republiky zástupci Spolku skalické NEBE. PrahaIN.cz byla na místě…
Nejtěžší úlohy se týkaly tankování
Jak redakci popsala za autory petice Dana Vyhnánková, za nejtěžší považují maturanti úlohy číslo 5 a 6, které se týkaly tankování. „Tyto úlohy byly velmi složité a vyžadovaly kombinaci matematických znalostí a logického myšlení, přičemž zadání nebylo zcela jednoznačné. Bylo obtížné najít správný přístup a řešení, což mnoho studentů zaskočilo. Další velmi náročnou úlohou byla úloha číslo 8, která byla opět velmi obtížná a neodpovídala standardní přípravě, na kterou se studenti připravovali,“ uvedla Vyhnánková za tým autorů petice.
Letošní didaktický test byl dle jejích dalších slov výrazně těžší především z toho důvodu, že úlohy měly nečekaně odlišný formát a obsah, než na co byli studenti zvyklí z předchozích ročníků. „Příprava podle běžně dostupných materiálů se ukázala jako z velké části neadekvátní, což je vůči studentům nespravedlivé. Místo testování základních znalostí a porozumění matematickým principům se testy spíše podobaly soutěžím pro matematické olympioniky, kde rozhodovalo schopnost řešit komplikované rébusy pod časovým tlakem. Tento trend je znepokojivý, protože pokud bude pokračovat, může to odradit stále více studentů od maturitní zkoušky z matematiky,“ doplnila Vyhnánková.
Stejný test pro gymnázia i odborné školy
Dalším velkým problémem je podle autorů petice fakt, že stejný test je určen pro všechny maturanty. Tedy jak pro studenty gymnázií, tak i pro studenty z odborných škol. Rozdílné zaměření a cíle výuky na těchto školách přitom vyžadují různé úrovně přípravy. „To, že letos test vybočil z očekávaného rámce, znamená, že studenti, kteří se připravovali podle dostupných materiálů, se ocitli v naprosto nečekané situaci, což je demotivující a nefér,“ dodali pro PrahaIN.cz autoři petice.
Se zadáním testu a jeho obtížností nesouhlasí ani více než 8 tisíc petentů. „Podepisuji se, protože jsem test absolvoval a byl opravdu mnohem více časově náročný a obtížnost byla taky mnohem náročnější než předchozí testy. Také nebyla zachována konzistence testu, například test neobsahoval klasické příklady rovnic, nerovnic, statistiky, skoro ani kombinatoriky. Myslím, že by bylo fér snížit kritéria s ohledem na to, jak byl minulý maturitní test lehký a letošní extrémně těžký,“ napsal Jakub z Prahy, jeden z podepsaných studentů.
Psali jsme
Elektronické cigarety, hovorově označované jako vape, jsou v posledních letech velice populární. Dokonce i mezi dětmi. Situace už došla tak daleko,…
Stížnosti jsou každý rok, svěřila se učitelka
Ačkoli petici podporují také někteří učitelé, jedna z kantorek se redakci svěřila, že si nemyslí, že je situace tak kritická, jakou ji studenti dělají. „Ano, některé úlohy letos byly trochu nestandardní. Ale nemyslím si, že by byl test nesplnitelný. Pokud se student alespoň trochu připravoval, měl by to podle mě zvládnout. Matematika by neměla být jen o naučených postupech a vzorečcích, více logického myšlení neuškodí. Obecně si myslím, že jde náročnost maturity z matematiky dolů,“ popsala redakci učitelka matematiky.
Připomněla také, že studenti si na obtížnost didaktických testů stěžují pravidelně každý rok. „Každý rok se od maturantů dozvídám, že to letos bylo hrozně těžké, že to vloni bylo mnohem lehčí. Vždycky je tam alespoň nějaká úloha, která se jim prostě nelíbí. Jak v matematice, tak v českém jazyce,“ uzavřela učitelka.
Redakce kontaktovala také adresáta petice, organizaci Cermat. Zajímalo nás, zda plánuje některým požadavkům z petice vyhovět nebo zda je vlna kritiky letos oproti předchozím rokům větší. Odpovědí jsme se však nedočkali.