foto: Marek Jindra, PrahaIN.cz/Místo pro odkládání elektrokoloběžek na Vinohradské ulici
Praha 2 nedávno uzavřela dohodu s provozovateli sdílených koloběžek a kol. Na to, jak se chystají plnit klíčové body této dohody o provozování bikesharingu na území Prahy 2, jsme se provozovatelů zeptali. Mezi nová pravidla patří například vynucení zákazu vjezdu na vybraná místa v parcích a náměstích a provozování infolinek pro nahlašování nesprávně odložených kol a elektrokoloběžek.
O nedávno uzavřené dohodě mezi radnicí Prahy 2 a společnostmi provozujícími sdílené elektrokoloběžky a kola jsme v redakci PrahaIN.cz informovali.
Podle uzavřené Dohody o provozování bikesharingu, městská část Praha 2 pokračuje ve zřizování parkovacích míst, kam mohou uživatelé odkládat dopravní prostředky po ukončení jízdy. Jinde se parkovat sdílené elektrokoloběžky nemohou.
V případě, že nějaký uživatel nechá stroj ležet volně na chodníku, jednotlivé společnosti musí zajistit jeho přemístění na vyhrazenou plochu. V pracovní dny na to mají časový limit dvě hodiny od nahlášení této skutečnosti, o víkendech tak musí učinit do čtyř a ve svátcích do dvanácti hodin. V případě, že by nedošlo k nápravě ve všední dny do 24 hodin, může být vozidlo odtaženo.
Snímky pořízené na stejném místě od sebe dělí necelý den. Foto: PrahaIN.cz
Snížení rychlosti a zákaz vjezdu do parků
Dalším bodem dohody je povinnost na straně provozovatelů zajistit, aby se uživatelé na vybraných místech na náměstích mohli pohybovat jen s omezenou rychlostí.
„S městskou částí Praha 2 jsme uzavřeli smlouvu, kde jsou vymezeny zóny se sníženou rychlostí, stejně tak i zóny, kam elektrokola a koloběžky nesmějí. Tuto praxi máme i z jiných měst či pražských městských částí, takže se nejedná o žádnou novinku a technicky je to samozřejmě možné zajistit. Již nyní například každému jezdci na Karlově mostě koloběžka zpomalí na rychlost chůze, anebo v pražské Grébovce, kde je zákaz vjezdu kol, přestane jet,“ uvedla pro naši redakci Lucie Krahulcová, manažerka veřejné politiky společnosti Bolt.
Zákazy vjezdu do dalších parků na území Prahy 2 je možné technicky realizovat, ale vzhledem k nepřesnosti v navigaci GPS v hustě zastavěných lokalitách se je snaží společnost Bolt nedělat. „Nicméně tento bod byl jednou z podmínek městské části, a proto jsme se domluvili, že situaci budeme průběžně vyhodnocovat. Pokud by pro uživatele vznikaly problémy, tak se zóny dále upraví. Nikdo nechce riskovat, že koloběžka zastaví uprostřed silnice, protože je v blízkosti městského parku,“ doplnila informace Lucie Krahulcová.
Psali jsme
Ve vztahu k zákonu jsou jezdci na koloběžkách na stejné úrovni jako cyklisté. Obě skupiny musí dodržovat pravidla silničního provozu. V roce…
Uživatelé elektrokoloběžek se obávají o svou bezpečnost
Podle vyjádření společnosti Bolt vyplývá z provedených průzkumů, že uživatelé sdílených elektrokoloběžek a elektrokol jezdí po chodnících nebo napříč parky ze strachu o vlastní bezpečnost.
„Dlouhodobě tak tlačíme na městské části i na magistrát, aby investovali do infrastruktury pro cyklodopravu, která by tento problém vyřešila efektivněji než vypínáním strojů. Špatně zaparkované nebo pohozené koloběžky je již nyní možné nahlašovat přes QR kód, který je na koloběžkách nebo přes naše webové stránky nebo aplikaci, kde je k tomu určený formulář. Telefonní linka s číslem + 420 910 880 895 už je v provozu v souladu s pražským memorandem o sdílených kolech a brzy ji bude možné najít i na webových stránkách, “ uzavřela pro naši redakci Lucie Krahulcová.
Nextbike
Podle představitele společnosti nextbike.cz nově podepsaná Dohoda o provozování bikesharingu na území Prahy 2 ve větší míře odpovídá požadavkům memoranda o provozování bikesharingu na území hlavního města Prahy, které byla uzavřena již v roce 2022.
„Tato dohoda nyní více definuje požadavky dané městské části na nás jako provozovatele. Týkají se například snížení rychlosti nebo zákazu vjezdu do parků pro elektrokola a elektrokoloběžky, které naše firma však neprovozuje. Nutnost zveřejnění čísla na infolinku a možnost nahlášení špatně zaparkovaného kola je naším standardem a máme je zřízeno od začátku našeho působí v Česku od roku 2019. Zároveň městkou část zavazuje k aktivní spolupráci na budování infrastruktury v podobě sítě stanic, která je pro pořádek v ulicích a efektivitu tohoto druhu dopravy po městě naprosto stěžejní,“ uvedl pro naši redakci Tomáš Karpov, provozní ředitel společnosti.
Rekola nelze ovládat na dálku
Sdílená kola společnosti Rekola jsou poháněna silou lidských svalů a nikoliv pomocí elektrické energie. „My na dálku jakkoliv jízdu našich kol omezit nedokážeme, naše kola nejsou elektrokola. Na zveřejnění pracujeme, v blízké době se tam telefonní číslo objeví v sekci parkování „našli jste špatně zaparkované kolo“. Máme ho v současné chvíli i fyzicky na našich kolech a měli jsme ho tam i před podpisem memoranda o vzájemné spolupráci s Prahou 2,“ uvedl pro PrahaIN.cz Jan Střecha z marketingové oddělení.