foto: Jakub Mračno, PrahaIN.cz/Budova Hlavního nádraží v Praze
Prostor Vrchlického sadů před pražským hlavním nádražím je několik let mezi Pražany i návštěvníky metropole poměrně obávaným místem. Pověstný „Sherwood“ je proslulý jako útočiště lidí bez domova, pouliční laciné prostituce a jako místo, kde se poměrně spolehlivě dají sehnat nekvalitní drogy. To všechno by se mělo v brzké době změnit.
Metropole společně se Správou železnic a Dopravním podnikem hlavního města Prahy totiž usiluje o výraznou revitalizaci zelených ploch zdejšího parku. Ruku v ruce s tím by měla jít velká rekonstrukce nové odbavovací haly nádraží a také vytvoření tolik potřebné další větve městské tramvajové dopravy. To všechno je předmětem mezinárodní architektonické soutěže, která s novým rokem vstoupila do další fáze. Informuje o tom Institut plánování a rozvoje na svém webu.
Kudy pofrčí tramvaje?
Už při nákladné rekonstrukci Národního muzea byly položeny tramvajové koleje mezi starou a Novou budovu muzea. Mnozí obyvatelé Prahy ale stále nemají jasno, jak by tramvajová trať měla vést dál. Podle plánu by se měla stočit k budově bývalého Federálního shromáždění, tady povede mimo těleso magistrály, ale mezi Státní operou a Novou budovou Národního muzea bude severojižní magistrálu křížit a povede do nejvyšší části ulice Politických vězňů. Na první křižovatce ale tramvajová trať odbočí doprava do Washinghtonovy ulice a na jejím konci vstoupí do prostoru Vrchlického sadů. Tady bude přivedena přímo před nádražní budovu. Odsud povede z mírného kopečku v tělese dnešní cesty pro pěší do ulice Opletalovy, kde se napojí na nově postavenou a nedokončenou větev tramvajové tratě.
Toto zavedení tramvajové dopravy zcela rozbije současné příchody pro pěší k samotné odbavovací hale. Bude tedy nutné tyto pěší cesty navrhnout jinak a jinudy, a to byla jedna z největších výzev architektonické soutěže.
Do vlastní mezinárodní soutěže se příhlásila řada architektonických týmů. Některé z nich byly ryze zahraniční, jiné pracovali v konsorciu domácích a zahraničních firem, jindy šlo pouze o domácí ateliéry.
Jejich úroveň velmi dobře hodnotil předseda komise architekt Jaroslav Wertig: „Co mě osobně velmi příjemně překvapilo byl fakt, že ačkoliv jsou problémy současného prostoru hlavního nádraží notoricky známé a poměrně exaktně pojmenované, soutěžící nám dokázali nabídnout nezatížený, svěží, zdravě drzý pohled na jejich možné příčiny, a hlavně pestré scénáře jejich řešení,“ uvedl Wertig na webu Institutu plánování a rozvoje (IPR).
Kdo uspěl?
Komise do dalších bojů přizvala tři týmy, které budou v mezinárodní soutěži dále pokračovat. Prvním z nich je dánský ateliér Henning Larsen Architects A/S. Ten porotu složenou ze členů zúčastněných zadavatelů, ale i architektů, historiků či krajinářů zaujal vizí budoucnosti metropole bez uhlíku.
Druhým postupujícím je česko-italské konsorcium re:architekti+baukuh+YellowOffice. Ti nadchli navrženým přístupem k historii, moderním technologiím a dopravním stavbám.
Psali jsme
Do soutěže, kterou vyhlásily Praha a Správa železnic (SŽ) na podobu plánovaných úprav okolí a nové haly hlavního nádraží, se přihlásilo 26…
Trojlístek postupujících pak uzavírá spojení španělsko-českých ateliérů Miralles Tagliabue EMBT S.L.P. + OCA architects Prague, s.r.o. Jejich síla byla ve velmi nápaditém a citlivém propojení nejrůznějších městských struktur.
„Prezentace jednotlivých kandidátů byly velmi poutavé a komise byla mile překvapena jejich úrovní,“ uvedl na adresu tří postupujících další člen výběrové komise ředitel Stavební správy západ Petr Hofhanzl.
Teď mají postupující dva měsíce na podrobné rozpracování svých navržených vizí. Na začátku března 2023 se znovu sejde výběrová komise a zhodnotí návrhy. Následně dojde k upřesnění posledních podrobností včetně technologických detailů a do konce května 2023 musí všichni tři finalisté odevzdat definitivní podobu návrhu. Pak už bude veřejnost čekat na jméno autora vítězného projektu.