foto: DPP/Nové uniformy řidičky a řidiče autobusu
Padesát zaměstnanců pražského dopravního podniku (DPP) reprezentujících nejtypičtější provozní profese testuje nové stejnokroje z dílny společnosti Bernardes Fashion. Testování potrvá do konce září 2025. Dle výsledků testování pak bude veřejná zakázka na nákup nových uniforem vyhlášena v roce 2026. Největší kritika zatím směřuje na materiál.
Základní výbavu dámského i pánského stejnokroje zaměstnanců DPP tvoří patnáct položek. Kromě kalhot, košile, puloveru, kravaty, spony, saka, nepromokavé bundy, polobotek, zimních bot, čepice, ponožek nebo šály také další výběrové položky určené pro speciální skupiny zaměstnanců, či pro konkrétní činnosti a roční období. Kompletní uniforma proto čítá celkem 47 položek.
„Stejnokroje při výkonu svého zaměstnání dennodenně používá zhruba 6.500 zaměstnanců DPP – řidiči autobusů a tramvají, strojvedoucí metra, dozorčí stanic, dispečeři a další profese. Základ našich stávajících uniforem pochází z roku 1995. Tento vzor se s menšími či většímu úpravami používá dodnes a svým designem ani materiály už vůbec neodpovídá současné době. Ve vedení DPP jsme přesvědčeni, že si naši zaměstnanci po téměř třiceti letech zaslouží nové elegantní stejnokroje z funkčních, moderních materiálů, které se budou příjemně nosit a budou mít požadované vlastnosti odpovídající 21. století. Stejnokroj totiž není jenom pracovní oděv, ale také významná součást reprezentace firmy, uniforma odráží její identitu a s novými uniformami chceme posílit dobré jméno a značku DPP,“ řekl v tiskové zprávě k vyhlášení soutěže o nový design stejnokrojů v březnu 2022 Petr Witowski, předseda představenstva a generální ředitel DPP.
Nový stejnokroj bude barevnější
Vítězem tříkolové soutěže v jejíž porotě zasedl například Theodor Pištěk nebo Josef Ťapťuch, se nakonec stala Lenka Bernardes da Silva a její společnost Bernardes Fashion. Nové uniformy mají mít podle tiskové zprávy celkem 22 součástí ve verzi pro dámy a 20 pro pány, včetně barevných variant. Testovaný stejnokroj je tak variabilnější než současné uniformy, které používají pouze tři barvy, bílou, světle modrou a tmavě modrou.
Poslední jmenovaná zůstává základní barvou i nové kolekce. Úplnou novinkou je však použití korporátní červené, která se dosud objevovala jen jako doplněk v logu DPP. Dalšími novými barvami je ivory (slonovinová) či béžová. Návrháři také rozšířili nabídku světle modrých součástí. Naopak bílá barva byla potlačena.
Nové uniformy pro dispečera DPP, řidiče a řidičku tramvaje. Foto: DPP, Petr Hejna.
Odlehčená, nadčasová a praktická
„Cílem nové kolekce uniforem pro DPP je variabilita a kompatibilita. Vycházela jsem se zadání a požadavků DPP, aby působila odlehčeně, nadčasově a prakticky. Zároveň jsem se snažila zachovat prvky jisté elegance. Základem je tmavě modrá, která se pojí s barevností s ohledem na historii uniforem DPP. Zajímavým prvkem je barevná léga použitá na košilích a tričkách s límečkem, která působí sportovněji. Při kombinaci s pulovry opticky nahrazuje kravatu a oživuje celkový vzhled. Důležitou součástí kolekce je červené barva, kterou jsem použila jako propojovací prvek hlavně v detailech v podobě výšivek, knoflíčků a samozřejmě loga DPP,“ popsala ve zprávě návrhářka Lenka Bernardes da Silva.
Ivory barva podle ní lépe sjednocuje barevnost pleti a projasňuje úsměv, proto je prý oblíbenější než bílá. „Nejvíc jsem zohledňovala fakt, že v provozu DPP, pro který jsou uniformy především určeny, pracuje více než šest tisíc zaměstnanců, a ne všichni mají stejný pohled na módu. Každý kousek, který se v kolekci objevuje, je proto možné vzájemně kombinovat a vytvářet tak pohodlné sestavy dle osobní potřeby, aniž by se vymykaly zadání pro celkový vzhled zaměstnanců DPP a jejich pracovních pozic,“ dodala návrhářka.
Detailní informace včetně fotografií jednotlivých uniforem pro všechna povolání v rámci dopravního podniku přináší web dopravce.
Psali jsme
PrahaIN.cz byla čtenáři upozorněna, že při koupi ročního kupónu Lítačky nepřijde žádné upozornění na jeho blížící se konec. To prý cestující…
Padesát zaměstnanců prověří střih i materiál
Pilotní testování nových uniforem bude probíhat rok, tedy do září 2025. Po všechna čtyři roční období bude nové stejnokroje oblékat padesát vybraných zaměstnanců z provozu dopravního podniku, především řidiči a řidičky autobusů a tramvají, strojvedoucí metra, dispečeři, dozorčí stanic metra, výpravčí, pracovníci přepravní kontroly či informátoři v dopravě. Jejich úkolem bude ověřit střih, pohodlnost, funkčnost a odolnost použitých materiálů.
„Vybrali jsme finální design nových uniforem DPP a nyní nás čeká neméně důležitá část celého projektu. Za uplynulé dva roky jsme se v projektu posunuli od prvních nákresů uchazečů k ušití padesáti zkušebních sad a zahájení samotného testování. Nové uniformy obsahují řadu sezónních součástí, barevných i materiálových variant, některé jsou určeny pro běžné nošení, jiné pro slavnostnější události. Potřebujeme je všechny velmi důkladně otestovat během všech ročních období a znát praktickou zpětnou vazbu od kolegyň a kolegů z běžného provozu, abychom finálně vybrali materiály, ze kterých se nakonec budou uniformy šít, ale abychom se také ujistili, že navržené střihy jsou praktické a funkční, všechny součásti uniforem se příjemně nosí s ohledem na počasí a na pracovní činnosti, které zaměstnanec na dané pozici vykonává,“ dodal k testování Petr Witowski.
Materiál je katastrofa, tvrdí někteří zaměstnanci
S novými uniformami se dopravní podnik pochlubil také na Facebooku. Reakce komentujících jsou smíšené. Zatímco někteří nový design chválí, jiným se nelíbí jeho tmavé provedení. V komentářích se objevilo také několik požadavků, například aby dámské sukně byly vybaveny kapsami anebo zda by bylo možné řidičům autobusů zařídit kraťasy.
Největší debatu však vyvolal materiál nových stejnokrojů. Podle některých testerů z řad zaměstnanců prý není vůbec příjemný. „Co jsem zatím viděl na vlastní oči u testujících kolegů, tak materiálové složení je naprostá katastrofa, to je snad vtip návrhářky z toho nechat udělat oblečení pro lidi, co v tom jsou celou směnu. Ani barvy oblečení nesouhlasí s tím, co je tady na fotkách,“ napsal jeden z komentujících a nebyl zdaleka sám.
„Podle toho, co jsem slyšela od kolegů, co je testují, tak budete zklamaný... Prý letní košile a stoprocentní polyester,“ napsala další komentující v reakci na otázku, zda budou košile z příjemného materiálu. Její tvrzení potvrdili i další: „Mám ji na testování. Není se nač těšit,“ nebo „Tak počkej, až uvidíš podšívku té větrovky, to je igelit.“