Nový projekt planetária: Školáci budou moct řídit skutečnou družici

16. 01. 202221:22
Nový projekt planetária: Školáci budou moct řídit skutečnou družici
foto: Planetum.cz, repro youtube/Noční obloha, ilustrační foto

Čeští školáci si budou moci programovat vlastní satelit a učit se na něm, jak funguje řízení družice. Jedná se o projekt pražského planetária, které by tohoto souputníka chtělo vyslat na oběžnou dráhu už v červnu.

„Je to výuková družice. Bude to řízené a my budeme zvát školy, aby se studenti například učili, jak se s družicí komunikuje a co to znamená, něco takového poslat do vesmíru,“ vysvětloval pro IDNES.cz ředitel planetária Jakub Rozehnal.

Do spolupráce by se měly zapojit i vysoké školy, zejména Matematicko fyzikální fakulta UK. Na české studijní družici se tak může vypracovat třeba nějaká bakalářská nebo diplomová práce.

Bolid 13. ledna 2022, zdroj: Facebook Astronomický ústav AV ČR

Družice bude mít pouze základní detektory, nebude účelem, aby sama činila nějaké převratné objevy. Hlavním účelem bude výuka komunikace a řízení provozu vesmírného tělesa. Představa je taková, že školáci v rámci výuky vypracují projekt, co by družice měla zjistit, a pokud projekt uspěje a bude proveditelný, může být následně i realizován.

Výroba družice stála asi 1,5 milionu korun, její vynesení na oběžnou dráhu zhruba milion. Aktivní by měla být rok až dva. Poté bude postupně klesat, až po několika letech shoří v atmosféře.

Jedná se tak o další rozšíření služeb pražského planetária, které se od svého vzniku v roce 1960 stalo mezi českými školáky legendou. Zážitek vesmíru zprostředkovaný v holešovickém pavilonu je pro mnohé nezapomenutelnou školní vzpomínkou. Digitální technologie v novém tisíciletí navíc otevřely zcela nové možnosti zobrazování vesmíru.

„Ten zážitek z toho planetária je v tom, že je obraz všude okolo vás. Vy jste opravdu uprostřed toho vesmíru nebo jiné projekce,“ vypráví ředitel Rozehnal. A možnost „jiná projekce“ je v planetáriu rovněž zkoušena. V loňském roce například do Prahy získali od kalifornské Akademie věd snímek o korálovém útesu.

Možnosti jsou v tomto prakticky neomezené, proto se i v Planetu, jak se Hvězdárna a planetárium hlavního města Prahy přejmenovala, těší na obnovení normálního provozu po covidové pandemii. Z posledních dvou let totiž měli zavřeno v součtu téměř rok. A minimálně další rok očekávají obavy návštěvníků a omezený zájem.

Tagy