foto: Vizualizace Správa železnic/Návrh nového železničního mostu pod Vyšehradem budí vášně.
Vítězný návrh na přestavbu železničního mostu pod Vyšehradem spatřil světlo světa sotva před pár týdny. A už budí vášně v řadách veřejnosti i diskuse mezi politiky. Podle mnohých nová podoba mostu nenávratně poškodí podobu i atmosféru Podskalí, na protějším břehu zase vadí navazující zástavba stávajících sportovišť. Někteří odpůrci nového mostu poukazují i na možné vazby developerů na politické strany.
Důvodů pro přestavbu legendární příhradové konstrukce, která svou industriální podobou dotváří genius loci pražského Podskalí, má být podle Správy železnic (SŽ) hned několik. Předně je zde potřeba navýšení kapacity tohoto významného pražského železničního koridoru, což je zároveň hlavní argument proti rekonstrukci stávajícího mostu. Nový most by měl přes řeku převést tři oproti stávajícím dvěma kolejím a ty se prostě na těleso současného mostu nevejdou. Současné dvě koleje jsou přitom podle SŽ vytíženy na 180 procent, v praxi je to asi stovka vlaků denně navíc, oproti kapacitě, na kterou je stávající most projektován.
Paralelní most
„Ve hře byla i varianta rekonstrukce současného mostu a výstavba paralelního mostu pro další kolej, ta ale v soutěži neuspěla,“ přiblížil na dotaz PrahaIN.cz jeden z pracovníků pražského Institutu plánování a rozvoje (IPR), který se možným řešením také zabýval.
O budoucnosti železničního mostu ale primárně rozhodla Správa železnic, problém vídí kritici nového návrhu v tom, že hlavním parametrem výběru byla cena. Přestože jde u návrhu studia 2T Engeneering svým způsobem o repliku původního mostu se třemi oblouky, z vizualizací můžete sami posoudit, jak moc se od původního mostu liší.
Vítězný návrh se nesetkal s obdivem, budí spíše negativní reakce. Vizualizace: Správa železnic
Řada místních obyvatel, ať již z Podskalí či Smíchova, ale také pražští politici nebo architekti vybraný návrh kritizují. Redakce PrahaIN.cz si proto v tomto kontextu udělala anketu mezi místními obyvateli, zástupci dotčených radnic v Praze 2 a 5 a také na magistrátu.
Bez komentáře
„Jako člen komise, která se podílela na výběru vítězného návrhu, respektuji toto rozhodnutí, a proto mi ani nepřísluší výběr jakkoliv komentovat,“ řekl PrahaIN.cz Petr Hlaváček (STAN), dosluhující náměstek primátora pro oblast územního rozvoje, který je profesí architekt a urbanista. Přes své prohlášení ale mimo záznam připustil, že osobně by se přiklonil k jinému návrhu.
Psali jsme
Správa železnic představila novou podobu železničního mostu na Výtoni, která vzešla ze soutěžního dialogu dvanácti přihlášených architektonických…
Komise samotná čítala 11 členů a vedle zástupců investora, Správy železnic, v ní usedli i nezávislí odborníci z ČVUT, zástupci hlavního města i Klubu za starou Prahu. „Zveřejněný návrh Klub nepovažuje za zdařilý, most je sice nový, ale snaží se vypadat jako ten starý, aniž by měl parametry skutečné repliky,“ argumentují členové Klubu za starou Prahu a volají po otevřené architektonické soutěži.
Návrh, pod nímž je podepsán i známý architekt Roman Koucký, je podle mnohých lepší než ten vítězný, protože respektuje současnou podobu mostu. Vizualizace: IPR Praha
Podstatně blíže originálu je podle vyjádření Klubu návrh architekta Kouckého, který se umístil na druhém místě. Právě o něm, jako nejlepším, hovoří i další redakcí oslovení architekti a podporu má i v řadách místních obyvatel. Mezi nimi má ale přestavba železničního mostu i další konsekvence, které se týkají zejména navazující zástavby na smíchovském břehu.
Praha 5 chce diskusi
„Zatím k tomu nemohu dát konkrétní stanovisko, protože se teprve seznamujeme s projektem. Tím, že jde o most, je ve hře spousta technických aspektů, které je třeba brát v potaz. Ale rozhodně budeme usilovat o širokou diskusi ohledně železničního mostu s veřejností i odborníky,“ řekl PrahaIN.cz nový místostarosta Prahy 5, architekt Radek Janoušek (Praha 5 sobě), který má na starosti oblast územního rozvoje. Sám by podle svých slov preferoval zachování původní mostní konstrukce a její doplnění o nový most.
Návrh studia monom, který k původnímu mostu doplnil nový jednokolejný most s lávkou pro pěší a cyklisty. V soutěži ale neuspěl. Vizualizace: monom
Takový postup má poměrně širokou podporu i na sociálních sítích, kde vzbudil nový návrh železničního mostu poměrně silné vášně. Pisatelé na facebooku srovnávají postup například s Drážďany, kde chtěl tamní správce železnice nahradit historický most z počátku dvacátého století novostavbou.
„Nejdřív tvrdili, že to jinak nejde, pak, že to bude čtyřikrát dražší. Pak se do situace vložili místní aktivisté, kteří spustili kampaň na záchranu původního mostu a ukázalo se, že to samozřejmě jde,“ připomíná na svém profilu skupina Zachraňme Železniční most. Ta už v roce 2018 organizovala petici za jeho záchranu a podle aktuálních statusů zvažuje další petici i nyní právě v souvislosti s představeným návrhem nového mostu.
Plastový, ošklivý, nudný
Ten, navzdory tvrzení SŽ, lidé nepovažují za repliku. „Nedávno jsem viděla návrh nového mostu, o kterém tvrdili, že je stejný. Není stejný, je jako z umělé hmoty, ošklivý a nudný,“ píše v diskusi k tématu Milada Dudová. Tomáš Vích se v téže diskusi zamýšlí i nad variantou, že by nového mostu nemuselo být třeba, pokud by se urychlila výstavba trasy metra S pod Vltavou.
Psali jsme
Plánovaná výstavba přemostění tří železničních mostů v lokalitě Smetanka v Hrdlořezích budí vášně mezi místními. Proti „nesmyslnému“ projektu…
Další pisatelé podporující zachování mostu pak hovoří například o tom, že právě zachování staré architektury a její citlivé propojení s modernou je „jedním z důvodů zápisu Prahy na seznam UNESCO“.
Objevují se ale i vyváženější komentáře. Pisatel Tomáš Seidler například připouští potřebu nového mostu, ale současně, jako mnozí další, poukazuje na to, že stávající most je důležitou pohledovou dominantou vnitřní Prahy a jako takový by měl být nahrazen mostem, co nejvíce podobným.
Zanedbaná údržba
Všechny komentáře pak společně dávají vinu Správě železnic za to, že se původnímu mostu nedostalo potřebné péče a pravidelné údržby. Ta to sice odmítá, ale ke zveřejnění konkrétních prací a rozpočtů na údržbu se příliš nemá.
Co se bude dít dál není v současné chvíli zřejmé, přinejmenším v Praze 5 ale sílí vlna nevole a spor o novou podobu železničního mostu pomalu přerůstá v kauzu, v níž padají narážky na financování politických stran ze strany developerů. Redakce PrahaIN.cz se bude situací dále a podrobněji zabývat. V příštím článku se zaměříme na dopady, které může mít na obou březích Vltavy zástavba, přímo navazující na nový železniční most.