Nuselský most oslavil půl století

24. 02. 202313:18
Nuselský most oslavil půl století
foto: Georgi Bidenko, PrahaIN.cz/Pohled na Nuselský most

Již 50 let spojuje Pankrác s Karlovem a středem města Nuselský most. První auta po něm projela 22. února 1973 a od té doby se stal cennou součástí Severojižní magistrály, kterou denně využije asi 70 tisíc automobilů v každém směru. Nechvalně známý je ale i díky sebevrahům.

Podle tiskové zprávy, která o jubileu informuje, získal most v roce 2000 ocenění Stavba století v kategorii Dopravní stavby. Konstrukce dlouhá 485 metrů a široká 26,5 metru je vyrobena z železobetonu a stojí na čtyřech pilířích. Nese také tubus pro linku metra C, které bylo zprovozněno o rok později, konkrétně 9. května 1974.

Od slavnostního otevření 22. února 1973 nesla stavba až do roku 1990 jméno československého prezidenta Klementa Gottwalda.

„Tvar mostu osobně považuji za nadčasový, a pokud je mi známo, novátorské bylo v mnoha ohledech i stavební a technické řešení, jež tehdy ve světě nemělo obdoby. To vše potvrzuje vpravdě světový rozměr a kvalitu českých hlav a rukou, zkrátka všech, kdo se na stavbě této mimořádné pražské dominanty a zároveň dopravní tepny podíleli. Do další padesátky přeji Nuselskému mostu vše nejlepší,“ uvedl pražský primátor Bohuslav Svoboda (ODS).

Bez oprav se most neobešel

Za padesát let provozu podstoupil most několik dílčích oprav. Kvůli špatné izolaci musela být v roce 1981 rekonstruována vozovka. Ve stejném roce začaly také částečné opravy dilatačních závěrů. Od roku 1990 bylo zábradlí opatřeno bezpečnostními opatřeními kvůli vysokému počtu pokusů o sebevraždu. Další oprava čekala most mezi lety 1998 a 1999, kdy byl opraven roznášecí rošt.

Nejrozsáhlejší stavební zásah ale začal roku 2013 a trval celkem pět let. Předcházela mu také dlouhá příprava i kompletní výměna původních mostních závěrů za nové o dva roky dříve. Šlo o kompletní výměnu mostního svršku, příslušenství a sanaci betonových částí spodní stavby a nosné konstrukce.

Komplikací byla doprava i hluk

„Každá takto rozsáhlá stavba s sebou přináší celou řadu komplikací a rekonstrukce Nuselského mostu nebyla výjimkou. Rekonstrukci nemohli stavaři provést v jednom roce a ani ji spojit do původně plánovaných třech stavebních sezón, a to hned z několika důvodů. Jedním z důvodů byla doprava. Musela být zachována maximální možná průjezdnost, což znamenalo, že vždy museli mít řidiči zachovány dva jízdní pruhy v obou směrech, a to jak do centra, tak i z centra,“ vysvětlil Zdeněk Hřib (Piráti), náměstek primátora pro dopravu.

Oříškem podle něj bylo i dodržení hygienických limitů. Jde totiž o zastavěné území a hlučné práce se tak musely provádět jen dvě hodiny dopoledne a dvě odpoledne. Šlo přitom například o otryskávání povrchu pláště s rozlohou 21 tisíc metrů čtverečních.

Důležitý uzel pro MHD

Kromě povrchové dopravy je Nuselský most také důležitým spojením v rámci hromadné dopravy. Je na něm totiž závislá celá jižní část Prahy, protože jeho útrobami vede linka metra C.

„Při cestě metrem Nuselským mostem má člověk kvůli okolní tmě občas pocit, jako by byl stále v podzemí. Přitom je uvnitř unikátní architektonické stavby, která v roce 2000 získala ocenění Stavba století. Často se totiž zapomíná, že i moderní dopravní stavby, mohou být cennou architektonickou památkou a zároveň fantastickým technickým dílem,“ popsal Zdeněk Hřib.

Podle portálu Kudy z nudy bylo původně v plánu v útrobách mostu zavést tramvajovou trať. Zvítězilo ale metro. Denně tudy za pomoci asi 800 souprav převeze na 300 tisíc cestujících. Za celý loňský rok tak tunelem projelo téměř 200 tisíc vlaků.

Mekka sebevrahů

Most se stal kromě důležité dopravní spojky nedlouho po svém otevření také Mekkou sebevrahů. O tom informuje například tisková zpráva z roku 2007. Podle ní bylo sebevrahů tolik, že se v 80. letech dokonce věřilo, že lidi z mostu shazuje tajemná gangsterská parta. Speciální zábrany zde ale vyrostly až na konci roku 1990.

To trochu pomohlo, ale ne na dlouho. Plot bylo totiž možné poměrně snadno překonat nebo se mu vyhnout a na most vlézt z boku. A tak se sebevrazi na most vrátili. V roce 1996 se proto rozhodlo o posílení ochrany mostu.

Právě v tomto roce, konkrétně 31. ledna, prý z mostu skočil údajně dvoustý sebevrah. Uvedeno je to ve statistikách, které ale nejsou přesné. Dnešní odhady uvádějí celkem asi 350 životů, které most pomohl sebrat.

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných