Občané Prahy 10 bojují za stavbu Drážní promenády

06. 02. 202519:01
Občané Prahy 10 bojují za stavbu Drážní promenády
foto: ateliér Terra Florida/Vizualizace budoucí Drážní Promenády

Výstavbu Drážní promenády podle starosty Prahy 10 zbytečně blokuje pražský magistrát. Rozhýbat se ho místní pokoušejí peticí, kterou už online podepsalo přes tisíc lidí. Pro stavbu je také vedení Desítky. Starosta už prý dokonce pro celou věc nadchl také ministra dopravy Martina Kupku (ODS).

Na konci roku 2020 zanikla v návaznosti na vybudování nového železničního koridoru se zastávkami Eden a Zahradní Město železniční trať přes Strašnice. Dle záměru města má na místě bývalé trati vzniknout liniový park se zelení a zhruba čtyřkilometrovým pěším i cyklistickým spojením mezi Zahradním městem, Strašnicemi a Vršovicemi. Na vybudování takzvané Drážní promenády už pražský magistrát získal v roce 2023 územní rozhodnutí.

Obyvatelé Prahy 10 se už nového parku nemohou dočkat. Podporu získal také od radnice Desítky. Téměř dva roky od vydání územního rozhodnutí, jehož platnost vyprší v dubnu 2025, je však projekt na mrtvém bodě a hrozí, že se opět vrátí na začátek. Důvodem jsou pozemky. Jsou totiž ve správě Správy železnic (SŽ), která zjistila, že jejich část potřebuje pro plánovanou vysokorychlostní trať (VRT).

Obyvatelé Prahy 10 požadují pokračování projektu

Proti zbytečnému otálení se postavili obyvatelé Desítky, kteří sepsali petici. Pozemky, na kterých by měl park vzniknout, podle nich mezitím zarůstají a plní se odpadky. Místní chtějí dát svými podpisy najevo, že má projekt podporu široké veřejnosti. Online verze petice má už více než tisíc podpisů, další jsou sbírány na podpisových místech po celé Desítce (seznam míst ZDE).

Petenti po vedení města požadují nejen záchranu pravomocného územního rozhodnutí, ale i pokračování v přípravě projektu, uzavření závazné dohody se Správou železnic, co nejrychlejší zahájení stavby a také průběžné informování veřejnosti o stavu projektu.

Na Desítce neexistuje populárnější projekt

Za své obyvatele se postavila radnice Prahy 10 v čele se starostou Martinem Valovičem (ODS). Ten naší redakci potvrdil, že v současné době na Desítce asi neexistuje populárnější projekt, který by měl plnou podporu celé rady městské části a všech členů ODS. Problematickým článkem je podle něj Magistrát hlavního města Prahy, který prý projekt vyřadil ze svých priorit.

„Hlavní město v souvislosti s problematickými výkupy pozemků, na kterých se Drážní promenáda dostala do kolize s připravovanou VRT, vyřadilo tento projekt ze svých priorit. Já jsem na společné schůzce pana ministra dopravy Kupku přesvědčil o tom, že pohled MČ Praha 10 je jiný než hlavního města, a skutečně došlo k posunu. SŽ dostala na místě úkol přeprojektovat kolizní místa VRT s promenádou, aby se státní pozemky potřebné pro stavbu mohly opět začít Praze vydávat. Nyní je třeba, aby se hlavní město po odstranění tohoto důvodu zastavení díla opět k jeho realizaci přihlásilo jako ke svojí prioritě,“ uvedl pro PrahaIN.cz Martin Valovič s tím, že všichni z Rady městské části Praha 10 pro to dělají maximum.

Vzhledem k tomu, že Praha 10 není investorem díla, nevlastní pozemky potřebné k realizaci, nemá stovky milionů korun na jejich výkup a nemá ani vyšší stovky milionů na samotnou realizaci promenády, více se prý momentálně dělat nedá a vše závisí na dalších krocích magistrátu.

Petice představuje cennou podporu

„Troufám si říci, že výstavba VRT včetně železničního uzlu Praha je stavba, kterou tato země ještě nezažila. V kontextu toho je pochopitelné, že pan ministr dopravy nemusel vnímat Drážní promenádu jako problém, pokud se o něm vůbec dozvěděl. Po naší schůzce a mém apelu se to naštěstí změnilo. Pevně věřím, že projekt Drážní promenády se podaří brzy posunout dále a díky tlaku z MČ Praha 10 bude realizován,“ dodal starosta.

Na otázku, zda má podle něj občanská petice smysl, odpověděl, že určitě ano. „Vnímám ji jako cennou podporu iniciativy na záchranu tohoto skvělého projektu, na kterém už od loňska pracuji,“ uzavřel Valovič s tím, že celkové náklady na vznik Drážní promenády odhaduje na více než miliardu korun.

Magistrát už prý komplikace řeší

Na důvody, proč byl projekt odložen či v jaké je momentálně fázi, se redakce ptala také na magistrátu. Tiskový mluvčí Vít Hofman prý předpokládá, že důvody jsou spíše politické či finanční. Proto nás odkázal na náměstka Petra Hlaváčka (STAN), do jehož gesce spadá oblast územního a strategického rozvoje. Ten však na naše dotazy zatím nereagoval.

K problematice se ale na sociálních sítích vyjádřil náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti). Jak napsal na Facebooku, nečekané komplikace už magistrát řeší. Se Správou železnic se už prý dohodl, že konfliktní části drážní promenády vzniknou jako dočasné stavby, které Správa železnic dokončí po vzniku VRT.

Jak dále uvedl, radní pro oblast majetku Adam Zábranský (Piráti) bude díky tomu moci dotáhnout majetkovou dohodu, aby město pozemky definitivně získalo. Už zanedlouho by ale měla městská společnost Technologie hlavního města Prahy (THMP) provést přeložku veřejného osvětlení, která je součástí stavby, čímž nedojde k propadnutí územního rozhodnutí.

Peníze jsou připraveny, čeká se na pozemky

TSK už prý zároveň zahájila přípravu výběru projektanta pro stavební povolení a výběr zhotovitele. Jakmile budou pozemky hlavního města, bude moci začít výstavba. Peníze jsou prý v rozpočtu připraveny.

„V prostoru bývalé železniční tratě vytvoříme čtyřmetrovou oddělenou cyklodálnici, stezku pro chodce a běžecké trasy. Takhle velkorysý prostor pro bezmotorovou dopravu nemá v našem městě obdoby. Projekt počítá i s proměnou okolí v příjemné místo pro zastavení a trávení volného času. Těšit se můžete na vyhlídky, odpočívadla, parčíky, stánky s občerstvením i prostor pro kulturní akce,“ uzavřel svůj status Hřib.

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných

Diskuse

DOPORUČUJEME

(součástí bloku jsou reklamní sdělení, která nejsou redakčního charakteru)

Kam dál?