foto: Vít Hassan pro PrahaIN.cz/Lampář na Karlově mostě
Od pondělí 23. září až do konce listopadu budou Karlův most v celé délce osvětlovat pouze plynové lampy. Mostní oblouky i sochy zůstanou temné. Důvodem je kompletní revitalizace slavnostního osvětlení mostu, jejíž součástí bude i demontáž a nahrazení všech původních prvků za úspornější LED svítidla.
Správce pražské soustavy veřejného osvětlení, městská společnost Technologie hlavního města Prahy (THMP), zahájí plánovanou obnovu slavnostního osvětlení Karlova mostu. Pro návštěvníky to bude podle tiskové zprávy znamenat, že od pondělí 23. září budou celý most osvětlovat jen plynové lampy. Obnova v ceně téměř 6 milionů korun potrvá do 30. listopadu.
Kompletní revitalizace se bude týkat zejména výměny nefunkčních částí osvětlovacího systému, které byly poškozeny v roce 2022 výbojem při lokální bouřce. Demontovány a nahrazeny budou také všechny původní prvky v čele se zastaralými výbojkovými svítidly, která se starají o nasvícení oblouků mostu a soch na mostní promenádě. Nové architektonické osvětlení počítá s úspornějšími LED žárovkami, které bude zároveň možné individuálně nastavit a na dálku detekovat jejich případné závady.
Obnova se týká 182 svítidel
„Na Karlově mostě budeme obnovovat celkem 182 svítidel – téměř stovku v mostních obloucích, dvě desítky na ledolamech a přes šedesát svítidel osvětlujících sochy. S ohledem na toto specifické umístění se demontáž původních a montáž nových svítidel neobejde bez lana, člunu a horolezeckých a potápěčských prací,“ uvedl ve zprávě předseda představenstva THMP Tomáš Jílek.
Přípravné činnosti podle něj už začaly. Od pondělí 23. září pak bude potřeba kompletně vypnout stávající slavnostní osvětlení. Projekt je naplánován tak, aby na sebe jeho jednotlivé etapy maximálně navazovaly a aby byla pražská dominanta v novém světle zpátky v co nejkratším termínu. Rámcový harmonogram projektu obnovy osvětlení Karlova mostu nezměnila ani současná povodňová situace. Případné změny však nejsou s ohledem na bezpečnost práce vyloučeny.
Psali jsme
Digitální panely s aktuálními odjezdy autobusů a tramvají včetně zpoždění byly v pondělí spuštěny do provozu na prvních 30 přístřešcích MHD…
Sníží se poruchovost i celkové náklady
Modernizace má podle radního pro infrastrukturu Michala Hrozy (TOP 09) přinést i nové možnosti energetické úspory. „Karlův most je v celosvětovém měřítku úžasná památka. Osvětlení jeho soch a mostních oblouků dotváří jedinečnou kulisu pražského panorama, které bude po generální opravě ještě výjimečnější. Použití nejnovější generace světelných zdrojů sníží poruchovost svítidel, nároky na jejich servis a údržbu a dalším významným přínosem bude i celkové snížení spotřeby elektrické energie,“ uvedl Hroza v tiskové zprávě.
Jednotlivá svítidla budou díky novému dynamickému systému nastavena individuálně, a to jak v rámci provozního režimu, tak i intenzity. Zároveň budou všechna současně připojena na centrální dálkové ovládání a diagnostiku přímo do dohledového centra THMP, kde bude možné pozorovat případné poruchy.
Svítidla budou po základní instalaci nastavena tak, aby jasové hodnoty odpovídaly předepsaným hodnotám. V průjezdných obloucích mostu a na některých ledolamech budou navíc prvky nového systému osvětlení vybaveny také speciálními nástavci, které zamezí možnému oslňování projíždějících lodí či procházejících návštěvníků.
Loni oslavilo pražské veřejné osvětlení 300 let
Veřejné osvětlení umožňuje lidem v Praze bezpečný pohyb po setmění již stovky let. Připomněl to loni na podzim primátor hlavního města Bohuslav Svoboda (ODS), když zahajoval venkovní výstavu mapující třísetletou historii pražského veřejného osvětlení. Reportáž jsme přinesli ZDE.
Jak už tehdy připomněl Michal Hroza, kromě Karlova mostu čeká výměna staršího typu světelného zdroje za moderní LED technologie všechny stožáry veřejného osvětlení, kterých je v Praze více než 100. „V Praze dnes, co se týče veřejného osvětlení, žijeme v revoluční době. Probíhá největší akce v dějinách výměny světel veřejného osvětlení, kdy je potřeba v průběhu poměrně krátké doby vyměnit sodíkové zdroje světla za LED lampy. Svojí rychlostí a rozsahem to bude největší akce v dějinách pražského veřejného osvětlení,“ uvedl vloni v říjnu Michal Hroza.
První olejové lampy se v Praze rozhořely v roce 1723
První olejové lampy, které sloužily jako stálé pouliční osvětlení, se v Praze rozhořely v roce 1723. Při příležitosti příjezdu císaře Karla VI. na korunovaci tehdy osvětlilo cestu mezi Prašnou bránou a Pražským hradem 121 olejových luceren. Další rozvoj pražského osvětlení nastal s příchodem plynových lamp přibližně v polovině 19. století a pokračoval o třicet let později instalací elektrických obloukových lamp, o což se zásadně zasloužil významný český vynálezce František Křižík.
Ve 20. století se postupně pro elektrické osvětlení začaly využívat žárovky a zářivky. Ty vystřídaly v roce 1955 rtuťové výbojky a o necelých dvacet let později výbojky sodíkové. Ty se v současnosti ve velkém nahrazují úspornými světelný diodami, které jsou obecně známé pod označením LED. Po roce 2002 se do ulic, které tvoří Královskou cestu, vrátily plynové lampy, a to včetně lampářů. Pomáhají tak dotvářet historickou atmosféru Prahy.